Det är inget fel i att hojen står på centralstödet, tvärtom.
Har du tillgång till mutterdragare?
I så fall tynger du ner bakdelen lite så att du får upp framhjulet i luften. Det här kan ta en stund så använd något som inte behöver gå och pissa eller ta en cigg.
Ta bort bromsoken bå båda sidorna, och skruva bort framhjulet.
Sen behöver du mutterknack och insexhylsa. 6 mm brukar det vara, men låna några olika om du inte har.
Det är nämligen så att när du tar bort framhjulet och dess axel så blottas bultarna som håller ihop gaffelbenen, längst ner, och inne i framgaffeln. Du ser dom bara med spegel i det här fallet. Det är den vägen du får ut den gamla oljan. Änvänd något lågt uppsamlingskärl för den gamla oljan så slipper du skita ner hela garaget.
Hade jag varit du hade jag inte stannat där, utan jag hade bytt packboxar när ändå halva jobbet är gjort.
Det brukar finnas en anledning till varför det är fel mängd olja i gaffeln, den dunstar liksom inte bort.
I vilket fall som helst, för att byta dom så pillar du bara upp dammtätningarna med en radiomejsel eller något annat pillverktyg, drar upp dom en bit på gaffeln och tittar ner i gaffeln där tätningen satt. Då ser du en låsring som du också ska pilla bort. Det är enkelt, bara använd samma mejsel ich leta upp någon av ändarna på låsringen och tryck i mejseln i det första gapet närmast änden och böj ringen mot det inre gaffelröret. Det kan vara rostigt och skitigt här men låsringen brukar lossna lätt.
När du pillat upp och tagit bort den, och om du inte fått bort bulten i botten på gaffeln, så är det läge att lossa den nu. Använd mutterdragare, det sparar tid och nerver. Därför att om du ändå vill försöka med vanliga insexnycklar (inte ikea) så KAN det gå, men oftast börjar innerbenet snurra med och då är du, för att använda ett svengelskt uttryck som beskriver tillståndet ganska bra, fuckad. Då tröttnar dessutom polaren som sitter på passagerardynan och börjar kalla dig för en massa saker. (Sa ju att det kommer att ta en stund)
Men låt säga att du har fått bort bultarna och låsringarna s är nästa steg roligt. Nu ska du rycka satan i det undre gaffelbenet, använda det som en glidhammare och banka ur den förmodligen trasiga packboxen. Den sitter fast ganska hårt så ryck till ordentligt. Men sopa inte, för allt som är heligt, ner den i kärlet där du samlat upp den gamla oljan, för då blir det skitigt. Och polaren börjar nu skratta och då måste du kanske slå honom.
Men det brukar lossna med ett hyfsat ryck, och sen knackar lite försiktigt med gaffelnenet för att få bort resten.
Nu har du yttre gaffelbenet i handen och börjar få panik. Olja droppar överallt och polaren skriker ut anvisningar.
Eller så tar du det lugnt och bara häller ur det mesta, som du trodde hade runnit ut genom hålet i botten.
I det här läget brukar jag tvätta ur gaffelbenet med ordenligt med avfettning och vatten, och blåsa ur den med tryckluft. Kolla bara stt du fått ur styrhylsan i botten på gaffelbenet först, det är den som håller dämpröret på plats. Den ligger lös i botten på gaffelbenet, men kan ha fastnat lite p.g.a. oljefilm.
Ställ undan det rena gaffelbenet och styrhylsan, och gå tillbaka till hojen. Bänd isär den nedersta bussningen på gaffelröret, då följer en större bussning med, och något som ser ut som en bricka. Jag minns inte vad den har för uppgift, men den ska vara där. Sen drar du bort packboxen, som sitter kvar på gaffelbenet, och slänger den.
Torka av gaffelbenet ordentligt med en trasa. Kolla så allt är rent och snyggt, titta om du ser något hål på sidan av dämpröret. Av någon anledning har jag för mig där finns ett hål längst ner men kan ha blandat ihop det med ett emulsionsrör från en förgasare. Hur som helst ska det vara rent från gammal äcklig olja och skit.
Sen tar du en bit plastfolie och "limmar fast" den runt de vassa kanterna på gaffelbenet. Använd fett, det fäster bra. Det här gör du för att skydda den nya packboxen, du får inte dra den över de vassa kanterna som håller bussningen på plats, för då förstör du den. Så linda plast över kanterna och "skruva" på packboxen över filmen och upp en bit på gaffeln. Bort med plasten, sen upp med "brickan", den större bussningen och sist den mindre som klickar på plats där du hade plast förut.
Som pricken över i:et kan du väl dutta dit styrhylsan med en klick fett, så vet du att den sitter på rätt håll, i botten av dämpröret.
Nu sätter du tillbaka det rena och torra gaffelbenet, och skruvar fast insexbulten i botten, helst med en ny kopparpackning om du råkar ha en. Du kan dra fast med mutterdragaren om du vill, jag har än idag inte förstört några gängor på det viset, men kan ju haft tur.
Nu kommer du till den spännande biten. Minns den där "brickan" som du satte på gaffelbenet, efter packboxen och dammtätningen, om du råkade komma ihåg att ta bort och tvätta ur?
Jag kommer nu ihåg vad brickan fyller för funktion, den skyddar ju packboxen från att klämmas ihop du bromsar eller kör in i en bil.
Hur som, den ska knackas ner i det yttre gaffelbenet nu, eller vad den nu heter, använd ett dorn, men var jäkligt försiktig så du inte repar det inre gaffelröret.när du fått ner den i botten ska packboxen ner, den trycker du lätt ner med fingrarna om du fått ner "brickan" i botten. Du vet att allting sitter på plats när du ser spåret som låsringen ska sitta i. Om den inte gör det så måste du knacka mer med dornet, denna gång på packboxen men lägg något plant och fint i mellan som du lätt får bort sen. Om du har en bra avbitartång så kan du klippa bort en bit av den gamla packboxen och använda den som mellanlägg, men det brukar bli skit av det. Fastnar och jävlas...
Sen, om du inte redan gjort det, tar du bort "locket" längst upp på gaffelbenet. Ofta en ganska stor hylsa, 22 mm eller så. Använd mutterknack om du vill men håll ett ordentligt tryck nedåt så får du inte "locket" på näsan när gaffelfjädern skjuter upp den. Ta upp fjäderförspänningshylsan och fiska upp fjädern med en krok och torka av allting med trasa.
Ibland mäter man oljemängd med gaffeln ihoptryckt, utan fjäder, ibland mäter man luftgapet med gaffeln i dess obelastade läge, med eller utan fjäder, och ibland går man på volym. Det framgår i boken som du helst tittat i, eller letat upp på nätet.
Sen är det ganska självklart hur du skruvar ihop allting igen.
Du började antagligen med det lätta benet, för den andra har ju en sån där moderiktig men totalt värdelös antidive. Det är ingen större fara, den tillhör bromshydrauliken (har jag för mig) och öppnas inte. Skruva bara bort den från gaffelbenet som en sluten enhet. Sen är det likadant som med den andra.
Det brukar skilja i oljemängd på de bägge benen, det måste du kolla.
Nu kanske du redan vet hur man gör för att byta packboxar, men jag kände för att skriva så jag får bort tankarna från huvudvärken sen gårdagen. Jag är jävligt bakis och kan ha skrivit fel, och glömt något väsentligt, men jag orkar inte kolla. Egentligen borde jag kanske inte ens posta det här inlägget, men någon kanske har nytta av det. Så...