Framgaffeln gnäller

Perfekt! Lycka till. Du gör dig själv en tjänst genom att skruva själv, såna här saker som nu är så pass enkla att det inte kräver hjälp från proffs.

Det blir nog bra, oavsett vilken olja du tar. Bättre än förut i varje fall. :)

Hade tänkt fixa det imorgon dock har lite frågor dykt upp efter att ha varit till garaget och undersökt. Att väga ner bakändan vet jag inte om jag har någon bra lösning för än, efter test med kroppsvikt verkar det behövas 50-60 kg för att tippa den. Inte konstigt kanske med totalvikt på ~250 kg. Tips på bra tekniker där? Jag hade en tanke om att låta någon vän väga ner den och sen lägga in något under motorblocket för att hålla framändan uppe?

Justja! Jag kanske kan skita i att behöva plocka loss hjulet och allt det? På högra benet hittade jag ju dräneringsskruven som jag sett i manualen, räcker det inte att öppna den för att tömma benen? Det finns en motsvarande för vänstra benet som sitter på anti-dive-makapären. Jag tänkte att det skulle gå att täcka över bromsskivorna för att inte skvätta på dom och sen let it flow? Kanske svårare att pumpa gaffeln för att få ut oljan men jag känner att en liten stund med tungt pumpande låter trevligare än att montera loss framhjul och allt det?

Jag kikade också lite på om jag hade rätt hylsa för locken vid styret, det hade jag inte, det var ju 28mm :huvet. Men det finns en grej på högra locket jag alltid funderat över. Det sitter ett plastlock på också med siffrorna 1-2-3 och det går att vrida på locket mellan lägena med roliga klick som hörs. Dock verkar det inte ha någon som helst påverkan på gaffeln, någon idé vad det är? På andra benets lock sitter ju en luftventil, är det högra då för att kunna reglera lufttryck efter önskan?

Har haft lite jobbiga dagar med att gå här och kolla på skyddskläderna som bara samlar damm, men när man får börja ta hand om sin goa vän så lättar det lite på ångesten :tummenupp

Jag är lite lätt onykter igen så jag ska försöka svara imorgon.

Fråga på en torsdag nästa gång :)

Har du bil? Då har du säkert domkraft. Ställ hoj på centralstöd och lyft under motorn. Lägg en träbit i mellan om du vill slippa märken.

Du får inte ut sllt genom dräneringsrna. Men prova du.

Vredet uppe på gaffeln kan börja funka nör allt inuti gaffeln är rent och har ny fin olja. Kanske.

Haha ska försöka hålla mig till icke-fest-dagar i framtiden ;)

Domkraft är ju en bra idé, jag har ingen bil eller domkraft men snälla Biltema säljer ju hydraulisk och enkel mekanisk domkraft för mellan 1-200 kr så det är ju som hittat. Fattar inte hur det är så billigt när de har pallbockar med samma kapacitet för flera hundra till? Inte riktigt samma syfte men ändå.

Du räddar mig igen Bollox!

De billiga domkrafterna på biltema (och andra ställen, det är samma skrot och korn) är oftast billiga av en anledning. Skillnaden, förutom priset, sitter i livslängd och ergonomi. Jobbar man med domkraft mer än en gång om året så kommer man hata de där billigaste ända tills de går sönder strax utanför garantitiden.

För en enstaka operation som din duger nog vad som helst, den billigaste garagedomkraften är nog smidigast. Tynga ner och lägga en trästubbe eller motsvarande i lagom längd funkar också.

Jag hade nog ändå plockat av gaffelbenen. Att plocka av framhjul och hele fan låter mycket värre än det är. Jobbet blir mycket bättre utfört om man kan stå var man vill och pula med grejerna, t.ex. nånstans väl upplyst och uppvärmt och kan vrida och vända på allt. Dessutom lär du dig att det inte är så farligt nästa gång det ska bytas däck eller hjullager eller vad det nu är. Ska man betala timpris på en verkstad så kan man spara mången peng bara på att plocka loss hjulet och lämna in i stället för hela hojen.Tänk bara på att lossa lite på gaffelbenslocken innan du tar de av cykeln, annars kan det vara lite vanskligt att få av dem.

Visst är det så att det är smidigt och ekonomiskt att göra så mycket som möjligt själv. Inte lämnar jag in hela hojen för att byta däck.

Hade det varit så att jag hade ett eget garage där jag kan jobba en timme, springa och pissa eller dricka lite vatten och komma tillbaka och inte behöva bry mig om lite spilld olja eller att sakerna ligger lite utspritt eller vad det nu är så hade jag nog kunnat tänka mig ta isär den ordentligt. Men nu är jag i ett allmänt garage utan någon arbetsbänk eller annat och får frakta dit alla verktyg själv. Det är inte så lockande för mig. Jag har inget emot att ta det lite lugnt även om jobbet kan bli lite halvtaskigt. Det är ingen sprillans hoj, det är svårt att framkalla motivation för det arbetet, det lär inte öka hojens värde när jag ska sälja den iaf om jag säger att jag plockat isär gaffeln.

Jag uppskattar dina tips kjellper!

Hallå igen.

Jo, om du vill byta oljan så måste locken bort uppe på gaffelbenen då det är den enda vettiga vägen du kan fylla på den nya oljan.

Så du pallar upp hojen med en domkraft så att framhjulet blir tyngdlöst, sen lossar du båda locken. (Den med ratten är lite klurig har jag för mig, och har ingen verkstadshandbok hemma) öppnar avtappningspluggarna, försöka rikta den tänkta oljestrålen dit du vill ha den, (jag tänker silvertejp och ett par plastbitar att använda som en sorts stänklapp) och sen sänker ner hojen försiktigt allra längst ner i botten så kanske det kan tänkas du får ut det mesta i ett tryck.

Men för detta behöver du en domkraft som blir ganska låg för eftersom inget håller emot gaffelfjädrarna så kommer framgaffeln att sjunka ihop totalt. Och markfrigången under motorn blir väldigt liten.
Mekanisk domkraft från valfri bil.

Det här är överkurs i bonnameck känns det som, men man tar vad man har och gör vad man kan.

Det är iofs ett billigt och enkelt sätt att få reda på om oljebyte räcker.

Testa och se, men snälla ta inte för vana att använda genvägar när du meckar mc. Du måste veta att allt är hundra, annars blir det kanske ingen kul upplevelse att äga mc.

Last edited:
Då var jobbet gjort, det gick utan några större missöden. Fick leka lite med saxdomkraften för att hitta var hojen var stabil om jag skulle skruva av/på locken till exempel. Hade tänkt mäta hur mycket olja jag tömde ur varje gaffel men det blev inte av. Har ingen större möjlighet att testa hojen i det här vädret men gaffeln kändes bra annars.

Får tacka för all hjälp!

Om du fick ut någon olja alls ur hålen, så är det ett gott tecken på att det kan ännu finnas lite liv i den gamla Showagaffeln. Gaffeln som ju på sätt och vis var lite före sin tid på en landsvägshoj. Typiskt Honda. Hur många dreglade över att ha en slirkoppling på sin RövRaket år 2006? Standard på VF750F från 1983...

Bra att du vågade försöka! Hur känns det nu efteråt, för dig själv menar jag? Lite mer självförtroende för att skruva?

Om du fick ut någon olja alls ur hålen, så är det ett gott tecken på att det kan ännu finnas lite liv i den gamla Showagaffeln. Gaffeln som ju på sätt och vis var lite före sin tid på en landsvägshoj. Typiskt Honda. Hur många dreglade över att ha en slirkoppling på sin RövRaket år 2006? Standard på VF750F från 1983...

Bra att du vågade försöka! Hur känns det nu efteråt, för dig själv menar jag? Lite mer självförtroende för att skruva?

Ja, jag inser väl först och främst att det kanske går att meka en del nere i det där garaget bara man har lite verktyg och vilja! Det var väldigt kul och kändes bra i hela kroppen när man var klar! Men utan er hjälp och att tagit del av er kunskap och ställa frågor så hade den nog stått där med skrikande framgaffel fortfarande.

Nu vill jag bara få möjlighet att testa hojen på vägen! Varför varnade ingen att man blev ännu mer sugen att åka nu!? :7peta Det ska dock luftas lite bromsar först men det klarar jag på egen hand ;)

Åter tack!

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...