Framgaffeln gick av...

Lite OT men det är ju aningen skillnad i hur alu kontra järn beter sig i strukturen när man gjuter det. Alu blir ju som cellofanplast bara en bit innan för ytskiktet som ligger mot gjutformen. Jag vet inte om jag tycker att brottytan ser speciellt underlig ut annat än att man har använt material som är för mjukt och antagligen gjutit skiten i Kina...:rolleyes:
Ska bli kul att se hur BMW's Kinatillverkade motorer håller också. Jag vet att Kinas materialspecar på metall många gånger inte stämmer med våra även om beteckningen är densamma.

Jaja, jag kan lite metallurgi jag med, men jag tolkade de svarta prickarna i den släta insidan såsom gjutmästarboställen jag oxå.
Orkar inte kolla igen, men nån kommenterade att det kanske bara var smuts?
Ivfsh så finns det blåsor i godset om man studerar brottytorna.
Go å gla - Kexchokla.
 
Vi får väl göra ett tappert försök att hålla uppdateringarna vid liv:D . Och det finns för övrigt Internetcafeer över hela landet:7peta

Trevlig resa, hälsa Malin och ta't lugnt på hojen:tummenupp

Ha de!

Då jag åker till USA på måndag överlåter jag uppdraget till någon annan Pitbo att bevaka Paltbladet för att se om det blir någon uppföljning.
 
Lite OT kanske, men kan någon förklara termen "gjutmästarboställen", slarv i gjutningen eller? :confused:
 
Vi får väl göra ett tappert försök att hålla uppdateringarna vid liv:D . Och det finns för övrigt Internetcafeer över hela landet:7peta

Trevlig resa, hälsa Malin och ta't lugnt på hojen:tummenupp

Ha de!

Computern ska få följa med over there så att tillgång till nätet blir inget problem. Men som du vet hamnar ju inte allt som står i pappersblaskan på hemsidan.

Lovar att hälsa och att ta det lugnt.
 
Jag chansar nog på handhavandefel gällande den här kraschen faktiskt och att gaffelbenen bröts av vid själva kraschen. Varför skulle bägge gå av helt plötsligt om det vore materialfel? Gubben kanske borde lägga hjälmen på hyllan och bara köra Octavian istället.
 
"omfattande blödningar i huvudet, punkterade lungor, brutna ben i bröstkorgen, förstörda ryggkotor samt flera andra frakturer:"
och
"drabbats av multifrakturer, det mesta är brutet i kroppen utom vänster ben."

vad använder dom för skydd eg? men det är ju ingen hemlighet att äldre endast touring åkande knuttar har kvar sitt jofamaställ och boeri hjälm från -82, + kanske en rygg"skena".
men billig försäkring, det har dom minsann.

Angående gaffel så tror jag inte den bara gick av.
 
Då gaffeltypen använts på miljontals hojar världen över så kan man inte skylla på "konstruktionsfel" jag tror på olycka före brottet, sen tvivlar jag på att gaffelbenen är gjutna, dom är valsade i nån form av stål.
 
5 meter, hur lång tid tar det i 90km/h .. :rofl

Ska man tro vad Allis säger här så tar det... "- Jag minns bara vad som hände 15 minuter före olyckan ungefär, sedan är allt bara svart tills jag vaknar upp 17 dagar senare, då visste jag ingenting om vad som hänt.

.. 15 minuter..:va innan säger hon detta:Hennes nästa minnesbild är att Lars ligger ner på backen och kämpar för att få luft:
- Själv förstod jag inte alls att jag var så skadad. Jag hade inte ont någonstans, låg ner och tittade upp på molnen och förstod inte vad som hade hänt.
Lars körde motorcykeln.
Hon är kanske fortfarande förvirrad efter olyckan, lr så har journalisten blandat hennes uttalande med Lars..

Hojen är mer än tio år gammal, gått knappt 1700 mil. Skulle inte förvåna mig ett dugg om däcken är de som följde med hojen när den var ny.
 
"omfattande blödningar i huvudet, punkterade lungor, brutna ben i bröstkorgen, förstörda ryggkotor samt flera andra frakturer:"
och
"drabbats av multifrakturer, det mesta är brutet i kroppen utom vänster ben."

vad använder dom för skydd eg? men det är ju ingen hemlighet att äldre endast touring åkande knuttar har kvar sitt jofamaställ och boeri hjälm från -82, + kanske en rygg"skena".
men billig försäkring, det har dom minsann.

Angående gaffel så tror jag inte den bara gick av.

Och vilka av dom där skadorna skulle ha undvikits med bättre skydd?

Om vi antar att han körde i den utrustning du räknar upp så är det nog bara en bättre hjälm som skulle ha lindrat skallskadorna men dom skulle nog fortfarande varit rejäla.

Inget skinnställ i världen skyddar mot brutna ben
 
Och vilka av dom där skadorna skulle ha undvikits med bättre skydd?

Om vi antar att han körde i den utrustning du räknar upp så är det nog bara en bättre hjälm som skulle ha lindrat skallskadorna men dom skulle nog fortfarande varit rejäla.

Inget skinnställ i världen skyddar mot brutna ben

Ehh, väst alt kvalitativt ryggskydd, bra stövlar tex. Kanske inte hade skyddat mot allt men hellre 15 brutna ben i kroppen än 35. Han lär ju inte ha kört så fort direkt.
 
"omfattande blödningar i huvudet, punkterade lungor, brutna ben i bröstkorgen, förstörda ryggkotor samt flera andra frakturer:"
och
"drabbats av multifrakturer, det mesta är brutet i kroppen utom vänster ben."

vad använder dom för skydd eg? men det är ju ingen hemlighet att äldre endast touring åkande knuttar har kvar sitt jofamaställ och boeri hjälm från -82, + kanske en rygg"skena".
men billig försäkring, det har dom minsann.

Ännu en som tror att man blir odödlig med dom dyra fina skydden.:huvet
En vurpa i den farten kan lätt vara dödlig oavsett skydd!
 
Och vilka av dom där skadorna skulle ha undvikits med bättre skydd?

Om vi antar att han körde i den utrustning du räknar upp så är det nog bara en bättre hjälm som skulle ha lindrat skallskadorna men dom skulle nog fortfarande varit rejäla.

Inget skinnställ i världen skyddar mot brutna ben
Nej inget skinnställ skyddar mot brutna ben, men skinnställ av bra sort skyddar iaf knäna bra mot frakturer.
en bra hjälm mot hans skallskador, och till lika bra ryggskydd mot kotfrakturer, + stövlar (ja allt du har på dig)
men nu vet vi ju inte om han åkte i skit, det sa jag inte heller, utan att de ju ofta har kvar sina gamla grejor.

Ehh, väst alt kvalitativt ryggskydd, bra stövlar tex. Kanske inte hade skyddat mot allt men hellre 15 brutna ben i kroppen än 35. Han lär ju inte ha kört så fort direkt.
ja precis.

Ännu en som tror att man blir odödlig med dom dyra fina skydden.:huvet
En vurpa i den farten kan lätt vara dödlig oavsett skydd!

hur får du fram det ur mitt inlägg? att man blir odödlig, hm..

jag är den förste att hävda att inga skydd i världen hjälper om man drar av favoritvägen i 170.
men att åka i backen i 90 rakt fram på landsväg går att lindra med bra skydd.
inlägget va mer en fundering kring äldre knuttars gamla skydd kontra deras försäkringspremier.
men ja en vurpa i 90, eller 40 kan va dödlig, men en vurpa i 200 kan också ge endast blåmärken, om man inte slår i nått och har bra skydd, har man dåliga skydd i den farten men/och inte slår i nått (fast föremål) så skadar man sig mer.
 
Ehh, väst alt kvalitativt ryggskydd, bra stövlar tex. Kanske inte hade skyddat mot allt men hellre 15 brutna ben i kroppen än 35. Han lär ju inte ha kört så fort direkt.

Tyvärr skulle exakt lika många ben varit brutna oavsett om han kört naken eller med det bästa skyddskläder du kan hitta.

Vad gäller hastigheten så med tanke på bilden av hojen och hans skador tror jag nog det har gått väldigt fort.
 
Tyvärr skulle exakt lika många ben varit brutna oavsett om han kört naken eller med det bästa skyddskläder du kan hitta.

Vad gäller hastigheten så med tanke på bilden av hojen och hans skador tror jag nog det har gått väldigt fort.


Det där kan vara det dummaste inlägget jag nånsin har läst här på SH och det vill inte säga lite. Kör du med skydd enbart för skrapsår då eller?:va

Nu står det ju ser jag att farten var 90km/h och vad jag får fram av artikeln hamnade dom inte vid sidan av vägen.

"Lars sövs ner och det konstateras att han drabbats av omfattande blödningar i huvudet, punkterade lungor, brutna ben i bröstkorgen, förstörda ryggkotor samt flera andra frakturer"

Med en ny bra hjälm, helväst av bra kvalle och välsittande ställ med bra skydd på rätt ställen osv tycker ju jag det låter som han har haft en jävla otur i så fall att ha dragit på sig dom skadorna. Men så kan vara fallet, jag vet lika lite som du.
 
Kompisen satt o mös i ca 50km/h bakom en bil på en väg som var lite för kurvig o smal för omkörning. Eftersom det gick sakta så var koncentrationen inte på topp.
Bilen framför tvärnitar vid ett möta o kompisen nyper allt han kan när han väl upptäcker detta, upskattad fart vid kollisionen 30km/h!
Slutnotan blev brutna revben, punkterad lunga, inre blödningar, spräckt mjälte, söndersliten höft, sönderslitet knä, bruten fotled och bruten handled.

Allt detta med riktiga skydd o i en löjligt låg hastighet.

offtopic, jag vet men ville bara poängtera att skydden gör inte ett dugg nytta om smällen tar på fel sätt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top