Framgaffeln gick av...

Grävling låter som en bra teori,
Att den bara skulle gå av, skulle jag anse vara teoretiskt praktiskt omöjligt.
 
Gosh! Det där var inget litet gjutfel, det är ju mer gjutmästarbostäder än gods på vissa ställen i brottet :skrämd

Ja det var den djävligaste bubbelgjutningen jag sett!
Den hade inte kommit förbi morsan på röntgenavdelningen på Kanthal Casting, det säger jag! :lol (där har jag röntgat X antal vevstakar genom åren iaf! :tummenupp )
 
"Jag minns bara vad som hände 15 minuter före olyckan ungefär, sedan är allt bara svart tills jag vaknar upp 17 dagar "

"Utan Lars styrka hade vi aldrig överlevt, att han orkade hålla i motorcykeln och bromsa farten i fem meter ungefär gjorde att vi klarade oss."

Minns hon det fast hon inte minns nåt eller va de heroiska Lars som minns att han körde på en hare men inte lyckades hålla sig på hjulen o måste komma på nåt bra?
 
Vad är det som är fel i gjutningen? :confused:
jag kan inte se nått....:va

Det ser ut som att det är fullt med kaviteter i godset. Även ytan på gaffelrörens insida skvallrar om detta. Den ser ju ut som en västerbottensost på sina ställen. Har man så mycket bubblor som ligger i ytan så kan man ofta förutsätta att det finns mer kaviteter även under ytan.
 
Det ser ut som att det är fullt med kaviteter i godset. Även ytan på gaffelrörens insida skvallrar om detta. Den ser ju ut som en västerbottensost på sina ställen. Har man så mycket bubblor som ligger i ytan så kan man ofta förutsätta att det finns mer kaviteter även under ytan.

Menar du smutsen som har fastnat i oljan? :va
 
Menar du smutsen som har fastnat i oljan? :va


Ja du har nog rätt! Tittade noga nu, det är nog som du säger! Upphöjningarna från de svarta smutsprickarna i oljan såg för mig ut som inversen, dvs jag tyckte i förstone att det såg ut som svarta gropar både på den blanka insidan och i brottet.

Jag får skylla på att jag inte är van att hålla på med smutsiga hojdelar :D

På den tredje bilden nedifrån räknat så syns i brottytans ovankant ngt intressa. En spricka som propagerat ortogonalt mot brottet och med utmattningsliknande "årsringar". Undrar om inte den sprickan funnits där innan det stora brottet :va
 
Last edited:
På den tredje bilden nedifrån räknat så syns i brottytans ovankant ngt intressa. En spricka som propagerat ortogonalt mot brottet och med utmattningsliknande "årsringar". Undrar om inte den sprickan funnits där innan det stora brottet :va

Tror jag med. För brottytan i sin helhet är inte "färsk"
 
Då jag åker till USA på måndag överlåter jag uppdraget till någon annan Pitbo att bevaka Paltbladet för att se om det blir någon uppföljning.
 
Hur stor tror du chansen är att jag råkade sitta vid E4an i Sävar precis när olyckan hände??? Jag har pratat med folk som sett hojen efter olyckan och visst låter det märkligt, men inte helt omöjligt.

Precis, tänkte nästan det. Du vet alltså inte då. Jag har oxå sett hojen EFTER olyckan. Finns ju bilder på det.
Tror fortfarande inte att dom bara gått av under färd.
 
Det skulle ha vrit intressant att se framhjulet med tillhörande däck. Då kanske det skulle vara lättare att se om hojen har kört in i något. :va
 
Ju mer jag tänker på detta så framstår det allt uppenbarare att gaffeln inte gick av under färd OM dom ni inte körde på något eller ner i något hål i vägen(vill minnas att just den sträckan inte heller hade några större hål i vägbanan i sommar), brotten skedde med största sannorlikhet efter kullkörningen. Att man även kan se att rören är böjda bakåt är ett tydligt tecken på att gaffelrören INTE gick av under konstant fart i 90 knyck, om så skett skulle man se att restbrottet deformerat framsidan av rören.

Om man sen gör antagandet att denna hoj varit med om en krasch tidigare så brukar gaffelrör då oftast bli böjda bakåt, om man sedan riktar dessa så finns det störst risk för sprickbildning på den sida där mtrl blivit "klämt" ihop, dvs baksidan. Naturligtvis kan man sedan vända rören så den "svaga" riktningen pekar åt vilken riktning som hellst men den är ändå osannorlikt att brottet sker i riktning bakåt så länge man inte bromsar mycket kraftigt eller kör på något.

Jag törs med ovanstående resonemang nästan garantera att det inte lär hända på någon annan Blackbird så länge inte någon "Maskin Ingenjörs" Polis får göra mtrl analysen och bedömningen hur brottet uppstått:D
 
Jag törs med ovanstående resonemang nästan garantera att det inte lär hända på någon annan Blackbird så länge inte någon "Maskin Ingenjörs" Polis får göra mtrl analysen och bedömningen hur brottet uppstått:D

Det där meningen kan man kalla språkligt och logiskt inkonsistent :D

Själv tror jag som sagt som du, att det var en punka, eller ngt lågt hinder som föraren inte såg, en grävling tex.
 
Last edited:
Ja det var den djävligaste bubbelgjutningen jag sett!
Den hade inte kommit förbi morsan på röntgenavdelningen på Kanthal Casting, det säger jag! :lol (där har jag röntgat X antal vevstakar genom åren iaf! :tummenupp )


Lite OT men det är ju aningen skillnad i hur alu kontra järn beter sig i strukturen när man gjuter det. Alu blir ju som cellofanplast bara en bit innan för ytskiktet som ligger mot gjutformen. Jag vet inte om jag tycker att brottytan ser speciellt underlig ut annat än att man har använt material som är för mjukt och antagligen gjutit skiten i Kina...:rolleyes:
Ska bli kul att se hur BMW's Kinatillverkade motorer håller också. Jag vet att Kinas materialspecar på metall många gånger inte stämmer med våra även om beteckningen är densamma.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top