frambromsen för stark!!!!

steff skrev:
det som är grejjen att det inte går den är för stark för att ha känsla i... polarnas crossar har inte i närheten av lika starka bromsar.... tror inte du upfattar riktigt hur stark den e : (


I-lands problem
 
steff skrev:
ah jag skämta :( ska jag stänga tråden nu? ... :o NEJ DEN ÄR FÖR STARK TRO MIG VARFÖR SKULLE JAG LJUGA :] tips osv ?:)

Tror självfallet inte att du ljuger, men tro mig jag tävlar i Cross/enduro på hög nivå har kört de flesta cross/endurohojjar på marknaden och hitils har jag endast lidit av för mycket bromsverkan en gång och det var när jag körde supermotard 125a på grusväg med ISR 6-kolvs. :banana :banana :banana
 
stämmer in i med de ovan som säger att crosshojar har risiga bromsar för hårt underlag, jag har heller aldrig varit med om att nån varit för bra.
Men om du ändå tycker det, byt belägg till en typ med lägre friktion så är saken ur världen.
 
ordmärkri

XXXXX skrev:
Friktionen är beroende av arena och kraften som trycker på denna area.
Är du med så långt..?
Minskat arens så minskar friktionen om inte kraften kan kompensara detta, vilket i aktuellt fall ter sig ganska otroligt... :7peta


Du utryckte dig lite fel bara. Friktionen är oberoende av arean däremot är den resulterande friktionskraften (skjuvkraften) beoende av det applicerade trycket arean och friktionskoefficienten. Allt enligt olumbs friktionsteori, som säkert stämmer dåligt i många fall..

Ordmäkeri ... :banana

/Fredrik
 
Har den alltid varit så? Har du plockat ner oket och gjort rent det. Hade liknande fenomen på min YZ250. Man tittade på bromsen så låste sig hjulet, blev aningen svåråkt.
Plocka ner, gör rent och kolla så allt rör sig som det ska är mitt råd.
 
Äsch det är väl som med tjejer, pillar man för hårt så kastar de oxå av en :hej

Lär dig hantera det å njut istället :va
 
John Holmes skrev:
Har den alltid varit så? Har du plockat ner oket och gjort rent det. Hade liknande fenomen på min YZ250. Man tittade på bromsen så låste sig hjulet, blev aningen svåråkt.
Plocka ner, gör rent och kolla så allt rör sig som det ska är mitt råd.

är inget som var konstigt.....

kom igen nu!!! kom på nått bra annars blir det 5-56 och det vet jag att NI inte vill ;)
 
Silwer skrev:
knäck i lurarna?

byt beläggen, tror du det är ett alternativ att smörja upp skivan är du definitivt fel ute.

det funkade på bakbromsen när jag testade en gång.

så att byta beläggen är det enda alternativet säger du? eller får jag inte fråga mer om jag fått ett alternativ?
 
Borsiin skrev:
Tror självfallet inte att du ljuger, men tro mig jag tävlar i Cross/enduro på hög nivå har kört de flesta cross/endurohojjar på marknaden och hitils har jag endast lidit av för mycket bromsverkan en gång och det var när jag körde supermotard 125a på grusväg med ISR 6-kolvs. :banana :banana :banana

hehe :D kanske ska testa och bara bromsa med typ ett lr två fingrar? men det funkar inte för då går bromshandtaget emot fingrarna som är kvar på handtaget :( 4 fingrar är aldelles förmycket iaf..... för asså det är så mycket bromsverkan satt om det kommer nått litet gupp lr nått så jag råkar trycka in den lite till så låser den sig det som är det jobbiga igentligen..... det är ju svårt att hålla den på samma hårdhet när det guppar så mycket och har man sämre bromsar finns det mer och gå på...
 
steff skrev:
hehe :D kanske ska testa och bara bromsa med typ ett lr två fingrar? men det funkar inte för då går bromshandtaget emot fingrarna som är kvar på handtaget :( 4 fingrar är aldelles förmycket iaf..... för asså det är så mycket bromsverkan satt om det kommer nått litet gupp lr nått så jag råkar trycka in den lite till så låser den sig det som är det jobbiga igentligen..... det är ju svårt att hålla den på samma hårdhet när det guppar så mycket och har man sämre bromsar finns det mer och gå på...

Nu har jag bara en lösning till dig.
Lär dig använda två fingrar, jag tror inte det är många som kör cross eller enduro som sitter med fyra fingrar på greppet, tar fingrarna i så skaffa tvåfingersgrepp.
Om du tycker att bakbromsen blev kanon av 5-56 är du nog inte ute på rätt spår alls.
Du lär inte bli snabbast på banan med 5-56 preppade bromsar......

Btw hur mkt har du kört cross och vad har dina polare för hojar?
För som ngr andra redan sagt så tror jag inte du ljuger men jag måste ifrågasätta starkt, för detta låter ärligt talat väldigt konstigt.
Fel på bromsarna brukar juh innebära att dom slutar funka eller blir tröga osv inte att dom tar FÖR bra?
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Nu har jag bara en lösning till dig.
Lär dig använda två fingrar, jag tror inte det är många som kör cross eller enduro som sitter med fyra fingrar på greppet, tar fingrarna i så skaffa tvåfingersgrepp.
Om du tycker att bakbromsen blev kanon av 5-56 är du nog inte ute på rätt spår alls.
Du lär inte bli snabbast på banan med 5-56 preppade bromsar......

Btw hur mkt har du kört cross och vad har dina polare för hojar?
För som ngr andra redan sagt så tror jag inte du ljuger men jag måste ifrågasätta starkt, för detta låter ärligt talat väldigt konstigt.
Fel på bromsarna brukar juh innebära att dom slutar funka eller blir tröga osv inte att dom tar FÖR bra?
//Tobbe

har kört mkt hojj men lite cross
moppe 125:a cross 10 timmar lr nått....

men jämfört med polarnas så är deras mkt klenare och mera "lagom" han som jag köpte den av har kapat bromshandtaget så att ringfingret och långfingret hamnade utanför så du bara bromsade med 2 fingrar då var det lagom.. men jag köpte ny broms för att jag har hört att man bör köra med dom där klumparna utanpå ifall man nu skulle få handtaget på handen? :S lr nått sånt..... för annars är d ju bara sätta tillbaka gammla....men den tar alltså riktigt bra. men när den har låst tar det inte stopp utan det är nån cm från handtaget och du kan utan problem dra in sista biten också :S
 
Therudeboy skrev:
Varför använder du frambromsen på banan? räcker ju med bakbromsen.

Vafan e du på riktigt du måste skämta :va Du jag tävlade aktivt i 10 år
hann med cirka 200 crosstävlingar x antal träningsläger och de va alldrig nån som nämnde att det skulle räcka med bakbromsen.

Nej du e helt fel ute jag blir upprörd nu :mad:

Det är frambromsen som gäller använder du den ordentligt så gör inte bakromsen så mycke nytta längre, mer än att du kan stabilisera hojen och styra lite med den detta gäller vid inbromsning!!

Sen finns det några saker som bakbromsen e bra till 1: bromsa ihop bakfjädringen lite så att du får bättre markontakt
2:att låsa bakhjulet i luften när du hoppar för att få det rätta dyket ner efter ett fett dubbelhopp(du minskar centrifugal kraften vilket gör att hojen dyker du kan göra omvänt om du vill lyfta fronten dvs gasa) sen inte att förglömma så är bakromsen bra när man åker på slangen och håller på att tippa bakåt.
Sen kan det vara bra att ha ett lätt tryck på bakbromsen vid slangning för att minska slacket i kedjan det går jämnare då.

Men i helvete att bakbromsen e så mycke o ha när det gäller att få stopp på skrotet

Surgubbe mode off :banana :banana :1pajas :arsele
 
Lasker skrev:
Vafan e du på riktigt du måste skämta :va Du jag tävlade aktivt i 10 år
hann med cirka 200 crosstävlingar x antal träningsläger och de va alldrig nån som nämnde att det skulle räcka med bakbromsen.

Nej du e helt fel ute jag blir upprörd nu :mad:

Det är frambromsen som gäller använder du den ordentligt så gör inte bakromsen så mycke nytta längre, mer än att du kan stabilisera hojen och styra lite med den detta gäller vid inbromsning!!

Sen finns det några saker som bakbromsen e bra till 1: bromsa ihop bakfjädringen lite så att du får bättre markontakt
2:att låsa bakhjulet i luften när du hoppar för att få det rätta dyket ner efter ett fett dubbelhopp(du minskar centrifugal kraften vilket gör att hojen dyker du kan göra omvänt om du vill lyfta fronten dvs gasa) sen inte att förglömma så är bakromsen bra när man åker på slangen och håller på att tippa bakåt.
Sen kan det vara bra att ha ett lätt tryck på bakbromsen vid slangning för att minska slacket i kedjan det går jämnare då.

Men i helvete att bakbromsen e så mycke o ha när det gäller att få stopp på skrotet

Surgubbe mode off :banana :banana :1pajas :arsele

men vafaaaaaaaan var ju mig du skulle ha tipps till :7peta :D nå haru nått? ;)
 
steff skrev:
men vafaaaaaaaan var ju mig du skulle ha tipps till :7peta :D nå haru nått? ;)
Varför? Du verkar ju ändå skita i tipsen du får?
Prova du 5-56 på bromsskivan.. den kommer ju inte att rosta iaf. :rofl
 
Ugluk skrev:
Varför? Du verkar ju ändå skita i tipsen du får?
Prova du 5-56 på bromsskivan.. den kommer ju inte att rosta iaf. :rofl

jag skiter väl inte i nå tipps :( menar du det där om att byta bromsklossarna? isf får ni ta det med mig i klarspråk :D vad ska jag köpa för klossar? hängde inte med när det drog iväg med area och sånt :]
 
steff skrev:
men vafaaaaaaaan var ju mig du skulle ha tipps till :7peta :D nå haru nått? ;)

Jag kan inte för mitt liv fatta att en frambroms kan ta för mycke ja tror lösningen är att du får vänja dig, visst du kan prova andra belägg och så samt justera hantaget så det passar dig :va

Langar med en bild från dackfejden men man ser att det bara används två fingrar och att det bromsas rätt hårt :banana
 

Bifogat

  • bromsada.jpg
    bromsada.jpg
    20.4 KB · Visningar: 47
steff skrev:
jag skiter väl inte i nå tipps :( menar du det där om att byta bromsklossarna? isf får ni ta det med mig i klarspråk :D vad ska jag köpa för klossar? hängde inte med när det drog iväg med area och sånt :]
Enklast är väl att förklara för handlaren att du vill ha RIKTIGA tvåfingergrepp (för då får du klumpar) och pads som inte tar så bra, ta med dina nuvarande pads till handlaren med vettja.
För det lär inte finnas ngn snikväg till detta om du vill behålla bromsar som är värda namnet.
//Tobbe

Btw, med all respekt för din hojvana så tror jag ändå att det är där skon klämmer, kör mer och lär känna dina bromsar ist.
DT:n är moped i jämförelse med en crossmaskin.
 
Lasker skrev:
Jag kan inte för mitt liv fatta att en frambroms kan ta för mycke ja tror lösningen är att du får vänja dig, visst du kan prova andra belägg och så samt justera hantaget så det passar dig :va

Langar med en bild från dackfejden men man ser att det bara används två fingrar och att det bromsas rätt hårt :banana

att köra på det kapade handtaget där bara 2 fingrar får plats? är det ett alternativ?
 
steff skrev:
att köra på det kapade handtaget där bara 2 fingrar får plats? är det ett alternativ?


Vafan du kan väl bromsa me valfritt antal fingrar oavsett vad du har för handtag :va

Ta hit hoj hojen ska ja visa dej att de inte e nå fel på den, verkar ju va feta bromsar i allafall :1pajas :arsele :arsele
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top