steff skrev:det som är grejjen att det inte går den är för stark för att ha känsla i... polarnas crossar har inte i närheten av lika starka bromsar.... tror inte du upfattar riktigt hur stark den e : (
I-lands problem
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
steff skrev:det som är grejjen att det inte går den är för stark för att ha känsla i... polarnas crossar har inte i närheten av lika starka bromsar.... tror inte du upfattar riktigt hur stark den e : (
steff skrev:ah jag skämtaska jag stänga tråden nu? ...
NEJ DEN ÄR FÖR STARK TRO MIG VARFÖR SKULLE JAG LJUGA :] tips osv ?
![]()

XXXXX skrev:Friktionen är beroende av arena och kraften som trycker på denna area.
Är du med så långt..?
Minskat arens så minskar friktionen om inte kraften kan kompensara detta, vilket i aktuellt fall ter sig ganska otroligt...![]()

John Holmes skrev:Har den alltid varit så? Har du plockat ner oket och gjort rent det. Hade liknande fenomen på min YZ250. Man tittade på bromsen så låste sig hjulet, blev aningen svåråkt.
Plocka ner, gör rent och kolla så allt rör sig som det ska är mitt råd.
Silwer skrev:knäck i lurarna?
byt beläggen, tror du det är ett alternativ att smörja upp skivan är du definitivt fel ute.
Borsiin skrev:Tror självfallet inte att du ljuger, men tro mig jag tävlar i Cross/enduro på hög nivå har kört de flesta cross/endurohojjar på marknaden och hitils har jag endast lidit av för mycket bromsverkan en gång och det var när jag körde supermotard 125a på grusväg med ISR 6-kolvs.![]()
![]()
![]()
steff skrev:hehekanske ska testa och bara bromsa med typ ett lr två fingrar? men det funkar inte för då går bromshandtaget emot fingrarna som är kvar på handtaget
4 fingrar är aldelles förmycket iaf..... för asså det är så mycket bromsverkan satt om det kommer nått litet gupp lr nått så jag råkar trycka in den lite till så låser den sig det som är det jobbiga igentligen..... det är ju svårt att hålla den på samma hårdhet när det guppar så mycket och har man sämre bromsar finns det mer och gå på...
tobbeviking skrev:Nu har jag bara en lösning till dig.
Lär dig använda två fingrar, jag tror inte det är många som kör cross eller enduro som sitter med fyra fingrar på greppet, tar fingrarna i så skaffa tvåfingersgrepp.
Om du tycker att bakbromsen blev kanon av 5-56 är du nog inte ute på rätt spår alls.
Du lär inte bli snabbast på banan med 5-56 preppade bromsar......
Btw hur mkt har du kört cross och vad har dina polare för hojar?
För som ngr andra redan sagt så tror jag inte du ljuger men jag måste ifrågasätta starkt, för detta låter ärligt talat väldigt konstigt.
Fel på bromsarna brukar juh innebära att dom slutar funka eller blir tröga osv inte att dom tar FÖR bra?
//Tobbe
Therudeboy skrev:Varför använder du frambromsen på banan? räcker ju med bakbromsen.
Du jag tävlade aktivt i 10 år

Lasker skrev:Vafan e du på riktigt du måste skämtaDu jag tävlade aktivt i 10 år
hann med cirka 200 crosstävlingar x antal träningsläger och de va alldrig nån som nämnde att det skulle räcka med bakbromsen.
Nej du e helt fel ute jag blir upprörd nu![]()
Det är frambromsen som gäller använder du den ordentligt så gör inte bakromsen så mycke nytta längre, mer än att du kan stabilisera hojen och styra lite med den detta gäller vid inbromsning!!
Sen finns det några saker som bakbromsen e bra till 1: bromsa ihop bakfjädringen lite så att du får bättre markontakt
2:att låsa bakhjulet i luften när du hoppar för att få det rätta dyket ner efter ett fett dubbelhopp(du minskar centrifugal kraften vilket gör att hojen dyker du kan göra omvänt om du vill lyfta fronten dvs gasa) sen inte att förglömma så är bakromsen bra när man åker på slangen och håller på att tippa bakåt.
Sen kan det vara bra att ha ett lätt tryck på bakbromsen vid slangning för att minska slacket i kedjan det går jämnare då.
Men i helvete att bakbromsen e så mycke o ha när det gäller att få stopp på skrotet
Surgubbe mode off![]()
![]()
![]()
![]()
Varför? Du verkar ju ändå skita i tipsen du får?steff skrev:men vafaaaaaaaan var ju mig du skulle ha tipps till![]()
nå haru nått?
![]()

Ugluk skrev:Varför? Du verkar ju ändå skita i tipsen du får?
Prova du 5-56 på bromsskivan.. den kommer ju inte att rosta iaf.![]()
steff skrev:men vafaaaaaaaan var ju mig du skulle ha tipps till![]()
nå haru nått?
![]()

Enklast är väl att förklara för handlaren att du vill ha RIKTIGA tvåfingergrepp (för då får du klumpar) och pads som inte tar så bra, ta med dina nuvarande pads till handlaren med vettja.steff skrev:jag skiter väl inte i nå tippsmenar du det där om att byta bromsklossarna? isf får ni ta det med mig i klarspråk
vad ska jag köpa för klossar? hängde inte med när det drog iväg med area och sånt :]
Lasker skrev:Jag kan inte för mitt liv fatta att en frambroms kan ta för mycke ja tror lösningen är att du får vänja dig, visst du kan prova andra belägg och så samt justera hantaget så det passar dig![]()
Langar med en bild från dackfejden men man ser att det bara används två fingrar och att det bromsas rätt hårt![]()
steff skrev:att köra på det kapade handtaget där bara 2 fingrar får plats? är det ett alternativ?

|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |