Frågor man vågar ställa

View attachment 533850

Hur ställer man in en sån här?

Den yttre ringen går att vrida för hand när man fjädrar ut den till vänster, men verkar inte ha något stoppläge. När den yttre ringen fjädrar tillbaka griper den tag i en inre ring. Går då ej att vrida med finger-/handkraft.

Förstår att anordningen är en termostat, och att hyresvärden skruvat till det hela så att jag inte ska kunna dra på värme som jag själv vill.

Önskat läge är dock att jag (som det funkade innan värden var här och bytte termostat...), via plastvredet som ska på, själv ska kunna styra från helt avstängt element till full värme. Hur ställer jag in detta?
Det där ser ut som en termostatventil där man plockat bort själva vredet och termostaten. Normalt när vredet/termostaten sitter där så trycker termostaten in den lilla pinnen och stryper flödet när rätt temp uppnås. Tar man bort vredet så är pinnen ute hela tiden och det är fullt flöde.

Det där ser ut som en termostatventil där man plockat bort själva vredet och termostaten. Normalt när vredet/termostaten sitter där så trycker termostaten in den lilla pinnen och stryper flödet när rätt temp uppnås. Tar man bort vredet så är pinnen ute hela tiden och det är fullt flöde.
Så själva grundinställningen som värdens VVSare gjort har skett innan mojängen monterades på elementet? På den gamla enheten gick det att justera/strypa till ett önskat maxflöde (innan man monterade på plastvredet)...

View attachment 533850

Den yttre ringen går att vrida för hand när man fjädrar ut den till vänster, men verkar inte ha något stoppläge. När den yttre ringen fjädrar tillbaka griper den tag i en inre ring. Går då ej att vrida med finger-/handkraft.

Förstår att anordningen är en termostat, och att hyresvärden skruvat till det hela så att jag inte ska kunna dra på värme som jag själv vill.

Önskat läge är dock att jag (som det funkade innan värden var här och bytte termostat...), via plastvredet som ska på, själv ska kunna styra från helt avstängt element till full värme. Hur ställer jag in detta?
Det ser ut som att själva termostaten saknas.
Antagligen för att temperaturen justeras centralt. (Eller så blir det varmt jösses bara shunten skjuter varmt i systemet)

Det ser ut som att själva termostaten saknas.
Antagligen för att temperaturen justeras centralt. (Eller så blir det varmt jösses bara shunten skjuter varmt i systemet)
Är för varmt nu. Blir inte kallare när jag justerar yttre ringen.

View attachment 533850

Så där får det absolut inte se ut. Som folk här säger är det en termostat på ditt värmeelement, utan vredet monterat pga att det spruckit eller gått av på nåt sätt. Den där piggen är din reglering i lägenheten och ska vara ställd mellan typ 0-6.

Eller, om termostaten pajat inuti så har någon plockat loss vredet och kanske försökt knacka på pinnen där, för att lossa ärg eller annat stopp. Går pinnen av kan det börja spruta vatten, och du får en vattenskada. Anmäl detta omedelbart till din husvärd eller styrelse. Du behöver ett nytt vred med tillhörande rör. Gör inget själv för du behöver stänga av cirkulationen, via lokala ballofixer eller i undercentralen nånstans. Hur som helst anmäl problemet.

Så där får det absolut inte se ut. Som folk här säger är det en termostat på ditt värmeelement, utan vredet monterat pga att det spruckit eller gått av på nåt sätt. Den där piggen är din reglering i lägenheten och ska vara ställd mellan typ 0-6.

Eller, om termostaten pajat inuti så har någon plockat loss vredet och kanske försökt knacka på pinnen där, för att lossa ärg eller annat stopp. Går pinnen av kan det börja spruta vatten, och du får en vattenskada. Anmäl detta omedelbart till din husvärd eller styrelse. Du behöver ett nytt vred med tillhörande rör. Gör inget själv för du behöver stänga av cirkulationen, via lokala ballofixer eller i undercentralen nånstans. Hur som helst anmäl problemet.
Dom är mitt i byte. Värden bytte enheten på bilden i somras. Plastvredet tänker dom inte sätta dit förrens i januari. Och så länge tänker jag inte vänta. Har för avsikt att lösa det själv. Precis som jag gjorde förra gången värden var där och pillade, för ca 10 år sedan 🙂

Dom är mitt i byte. Värden bytte enheten på bilden i somras. Plastvredet tänker dom inte sätta dit förrens i januari. Och så länge tänker jag inte vänta. Har för avsikt att lösa det själv. Precis som jag gjorde förra gången värden var där och pillade, för ca 10 år sedan 🙂
Ok, vänta lite nu.. Du säger att dom håller på med nåt? Det är nog en injustering av termostaterna i huset. Du bör alltså inte röra den där nu eftersom då rubbar du värmebalansen i huset (den justeras med specialnyckel).

Din värd har beställt denna injustering av en entreprenör, och när den är klar kommer vredet att monteras och du kan justera det hur mycket vill. Har man hängt upp termometrar i rummen? Dom brukar mäta ca 1 meter från golvet nånstans i mitten av rummet. Och då behöver fönsterlister vara nyligen bytta samt alla fönster stängda med eventuella ventilationer öppna för minimum luftomsättning.

Det som är på bilden är termostat ventilen. Du behöver ha själva termostaten (ett vitt plasthus som monteras över ventilen) som känner temperaturen och öppnar/stänger flödet genom att pressa det lilla stiftet i mitten.

Fattar inte varför man monterar ventilen och inte sätter dit termostaten när man håller på. Så har jag aldrig gjort under alla år jag jobbade med detta.

Ska du strypa flödet så behöver du ha något att pressa in stiftet med.

Om man bara vill begränsa flödet i den där ventilen borde man kunna sätta en lagom stor slangklämma runt röret och pinnen. Sen drar man ihop den med vett och sans till ett läge som känns rimligt.

Nyheter
Aprilia skriver historia

Fyra Aprilia i topp fyra. S...

Wunderlich-skydd för BMW F 450 GS

Wunderlich lanserar tre sky...

Finslipning av Ducati-crossarna till 2027

Pressrelease, Borgo Panigal...

Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-kläder till bra pris