Frågor man vågar ställa

Bytt till tail tidy. Allt ok men jag försnillade en liten röd rund reflex som var med i paketet som man skulle klistra fast med superlim på själva nummerskylten. Nu undrar jag, måste röd reflex bak vara rund eller en viss storlek för att man ska klara besiktningen? Funkar det att köpa en rund reflex med hål i för skruv (är till cykel på biltema) och limma på skylten? Eller röd reflex tejp en bit? Och hur kollar man detta på en bandag med smc, är det nån som kollar att den reflexen finns?

Känns som ett riktigt i-landsproblem, men vill lösa det förstås ❤️
:) Funkar bra med en rund reflex eller fyrkantig limma skruva välj själv!

Bytt till tail tidy. Allt ok men jag försnillade en liten röd rund reflex som var med i paketet som man skulle klistra fast med superlim på själva nummerskylten. Nu undrar jag, måste röd reflex bak vara rund eller en viss storlek för att man ska klara besiktningen? Funkar det att köpa en rund reflex med hål i för skruv (är till cykel på biltema) och limma på skylten? Eller röd reflex tejp en bit? Och hur kollar man detta på en bandag med smc, är det nån som kollar att den reflexen finns?

Rund reflex på skylten brukar funka för att besikta, dock får man inte sätta något på skylten om Hamrén dyker upp.

Funkade finfint att besiktiga med. 🙂

Jag sålde/gav bort enorma mängder reflexer när jag jobbade på cykelaffär.
Det är nästan så att jag misstänker att folk tog loss dom efter besiktning och la dom på "något bra ställe"

Sen är inte cykelreflexer godkända om man börjar kolla E-märkningen, men det gjorde dom inte här, annat än med en som regbesiktade en kraftigt ombyggd motorcykel, han fick komma tillbaka och rota igenom moppereflexerna tills han hittade en med rätt märkning

Bensinmätare. Finns bara en lampa som börjar lysa när bensinen börjar ta slut.
Dvs samma som oljelampan som börjar lysa när oljan börjar ta slut. Bara åka in på en mack och köpa en liter olja och fylla på. Och så slocknar Oljelampan och allt är bra igen.
(Ovan är en beskrivning av Oljelampans funktion jag fick av en dam som berättade att hon fått veta hon måste byta kamaxel på bilen. För hon kört med för lite olja i motorn. Vilket hon inte kunde förstå. Jag föreslog vi skulle stanna bilen. Visade oljestickan. Drog upp den. Torkade av den. Stack ner den och drog upp den igen. Oljestickan var snustorr. Vi åkte in på nästa mack och fyllde på olja till det var olja på oljestickan upp till övre märket. Bara lite utbildning som fattades.)

Finns det Radarvarnare att köpa för småbåtsförare ?
Så småbåtsföraren kan i dåligt väder ana att ett fartyg med radar är i antågande.
Det finns ju radarreflektor att hänga på båten. Så med lite flax någon på den stora båten kan se och kanske inse att det är är en radarreflektor på en liten båt. SIgnalera med Tutan att de måste flytta på sig för vi kan inte svänga med vår stora båt i farleden. Och inte bromsa heller.
Eller sånt som en Radarvarnare är bortkastat ?
Det är så många som har Radar idag till sjöss så Radarvarnaren skulle skrika oavbrutet.
Tydligen är det klart att fraktfartyget inte signalerat med tutan varannan minut som skall ske vid dålig sikt....

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D