Frågor man vågar ställa

De stora europeiska tillverkarna av cykelnav (Sachs, Raleigh osv) har haft fotbroms åtminstone sedan 1930-talet. Jag har cyklat på svenska, norska, finska, danska, engelska, västtyska, östtyska, franska, italienska och jugoslaviska cyklar och samtliga har haft nav från antingen Sachs, Shimano eller någon bättre/sämre kopia av Sachs klassiska Torpedo. Fanns mig veterligen 1vx, 2vx och 3vx. Shimanos 3vx var skräp i jämförelse (sent 1970-tal) men sannolikt billigare.

Har senast idag justerat en 3vx Torpedo på en av cyklarna. :)

Vad din sagesman menade med ”amerikanska bromsar” är inte lätt att veta, engelsmän kan ha lustiga namn på vad som helst utan någon logisk koppling. Jag tänker direkt på de där frambromsarna som bestod av en stång som tryckte en kloss direkt mot däcket (en kompis hade en sådan cykel i ungdomen, hade hittat den i hans morfars lada eller något ditåt).

Påminde om denna men förstås enklare i utförandet.

De klassiska militärcyklarna hade stång till trumbromsen fram.

af1b19ead70e21b71460fd93fcf93156.jpg



Med vänlig hälsning,
De kallade det "pedal back brakes" på cyklar som importerats från USA till England. De nämnde Huffy Bikes som exempel.
sisådär 9 minuter in.
 
De stora europeiska tillverkarna av cykelnav (Sachs, Raleigh osv) har haft fotbroms åtminstone sedan 1930-talet. Jag har cyklat på svenska, norska, finska, danska, engelska, västtyska, östtyska, franska, italienska och jugoslaviska cyklar och samtliga har haft nav från antingen Sachs, Shimano eller någon bättre/sämre kopia av Sachs klassiska Torpedo. Fanns mig veterligen 1vx, 2vx och 3vx. Shimanos 3vx var skräp i jämförelse (sent 1970-tal) men sannolikt billigare.

Har senast idag justerat en 3vx Torpedo på en av cyklarna. :)

Vad din sagesman menade med ”amerikanska bromsar” är inte lätt att veta, engelsmän kan ha lustiga namn på vad som helst utan någon logisk koppling. Jag tänker direkt på de där frambromsarna som bestod av en stång som tryckte en kloss direkt mot däcket (en kompis hade en sådan cykel i ungdomen, hade hittat den i hans morfars lada eller något ditåt).

Påminde om denna men förstås enklare i utförandet.

De klassiska militärcyklarna hade stång till trumbromsen fram.

af1b19ead70e21b71460fd93fcf93156.jpg



Med vänlig hälsning,
När du säger stång ner till framhjulet tänker jag direkt på Bambino som fanns när jag var liten. Jag hade ingen själv, kommer inte ens ihåg om jag ville ha en.

1751959716422.png
 
Diskussionen om kinesiska motorcyklar fick mig att fundera över en dekal som fanns för länge sen, men jag undrar om jag minns rätt. Kan det ha stått så här?
"Stöd idéstöld och industrispionage, köp japansk bil!"
 
Diskussionen om kinesiska motorcyklar fick mig att fundera över en dekal som fanns för länge sen, men jag undrar om jag minns rätt. Kan det ha stått så här?
"Stöd idéstöld och industrispionage, köp japansk bil!"

Jo, Japan gjorde den resan först, dom kopierade skamlöst för att dom visste inte att det ansågs fult i väst.

Kineserna kopierar skamlöst för att det är billigast så
 
Jo, Japan gjorde den resan först, dom kopierade skamlöst för att dom visste inte att det ansågs fult i väst.

Kineserna kopierar skamlöst för att det är billigast så
Nu använder de flesta AI för att kopiera varandras lösningar.
Fast frågan är om de använder AI i Frankrike. De brukar alltid hitta på egna lösningar utan att det finns problem att lösa, ungefär som Saab gjorde med sina bilar...
 
Nu använder de flesta AI för att kopiera varandras lösningar.
Fast frågan är om de använder AI i Frankrike. De brukar alltid hitta på egna lösningar utan att det finns problem att lösa, ungefär som Saab gjorde med sina bilar...

Citroengsk lösning: Vi sätter alla knappar till hela bilen i två klumpar som skyms av ratten och ett flipperspel till instrumentbräda
bxprn.jpg


Saabsk lösning:

Saab900dashBlackPanel.JPG
 
Enligt Transportstyrelsen ska bilen JTG155 Volvo V40 ha 205/50R17 93W 650kg 270km/h
Nu blev det anmärkning på ett däck (skada på sidan från trottoarkant ?)
däcket är märkt 205/50R17 93V (=650kg 240km/h)
Vad ska vi köpa ? Är det värt 1440 kr för 93V, ska ju dra mindre bensin.
1751980426324.png
är Bythjul bra plats handla bildäck ?
Eller hur gör man.

Byta däck kan jag, vi har däckmaskin, men balanseringen har jag inte grejor till bildäck....
Eller lönar det sig med Michelin ?
1751981835691.png
från Däck365.se där jag köpt MC-däck och hämtat däcken med egen bil i Laholm.
 
Last edited:
Jag undrar om inte japaner kopierade franskt tänkande när de skapade interiören i Isuzu Piazza. Givetvis med möjligheten att justera satelliternas avstånd till ratten.interieur-eines-isuzu-piazza-turbo-165813.jpg
Jag har bara ett par navkapslar och "ögonlock" kvar från den jag hade.
 
Enligt Transportstyrelsen ska bilen JTG155 Volvo V40 ha 205/50R17 93W 650kg 270km/h
Nu blev det anmärkning på ett däck (skada på sidan från trottoarkant ?)
däcket är märkt 205/50R17 93V (=650kg 240km/h)
Vad ska vi köpa ? Är det värt 1440 kr för 93V, ska ju dra mindre bensin.
View attachment 517967
är Bythjul bra plats handla bildäck ?
Eller hur gör man.

Byta däck kan jag, vi har däckmaskin, men balanseringen har jag inte grejor till bildäck....
Eller lönar det sig med Michelin ?
View attachment 517968
från Däck365.se där jag köpt MC-däck och hämtat däcken med egen bil i Laholm.
Om bilen ska vara kvar tror jag Michelin kan löna sig. De brukar hänga i länge.
 
Jag undrar om inte japaner kopierade franskt tänkande när de skapade interiören i Isuzu Piazza. Givetvis med möjligheten att justera satelliternas avstånd till ratten.View attachment 517969
Jag har bara ett par navkapslar och "ögonlock" kvar från den jag hade.
Kul bil - den första bil jag kört som hade hastighetsvarning (vid 100 kmh tror jag - japanspecad). Lyckades inte hitta någon avstängning under den helg jag lånade den.
 


Kom första gången på CX 1975.

0190969c5b1ce6cebf7e4d585ecbe259.jpg


Separat reostat för hastighetsmätare och övriga instrument (black panel) ärvdes från GS. Samtliga funktioner manövreras utan att släppa ratten. Men den stora fördelen är att monteringen går väldigt snabbt. 1975 hade Citroën stora ekonomiska problem och DS som var dyr att tillverka kunde inte längre säljas med vinst.

Sägas skall att denna instrumentering fungerar alldeles utmärkt när man vant sig. Ungefär som styrning och bromsar.

OBS oljenivåmätare till vänster under ratten. Vanligt på franska bilar ända in i modern tid. De satelliter som kom på GSA och Visa var av en annan kaliber; i GSA-fallet kombinerat med en bizarr genomskärningsbild av bilen från sidan, där varningslamporna var utplacerade efter ungefärlig position.

fdb56745592e18fbe584a1499af3bb28.jpg


Fungerade också ganska klockrent när man vant sig. Men nog hade man rökt på ordentligt.

Subaru XT turbo snodde konceptet och gjorde en fabriks-bouzuzuki av det med landningsbana och allt. *hick* Fullständigt oläsbart under alla förhållanden men få i Sverige har ens sett en (jag provkörde när den var ny - rätt kul bil med röd knapp på den otroliga växelspaken för inkoppling av 4wd).

f14f98ef07c9556259c70daddb15b6f0.jpg



Med vänlig hälsning,
 
Fyra bötesenheter/20 euro?
Fyra à 20 euro eller fyra à 5 euro?
Inte solklart vad en bötesenhet är. Inte så lett…

Fast de har skrivit 20.00 euro längre ner.

IMG_2045.jpeg

20 euro totalt eller hur? (Jo jag ser det men frågar ändå.)

IMG_2046.jpeg
107 blås på 90-väg, 103 efter avdrag. Foto och film finns tydligen. Dålig stil att fota hojar bakifrån.
 
Last edited:
Fyra bötesenheter/20 euro?
Fyra à 20 euro eller fyra à 5 euro?
Inte solklart vad en bötesenhet är. Inte så lett…

Fast de har skrivit 20.00 euro längre ner.

View attachment 518165

20 euro totalt eller hur? (Jo jag ser det men frågar ändå.)

View attachment 518166
107 blås på 90-väg, 103 efter avdrag. Foto och film finns tydligen. Dålig stil att fota hojar bakifrån.
Vad någonstans var det du blev fotad? Hur lång tid tog det innan du fick hem brevet?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top