Frågor man vågar ställa

Jag hade gärna bytt Caddyn mot en El Camino '69-'70, men jag tycker att priserna är svårsmälta. Jag tycker inte att Ranchero är lika snygga.
För en vanlig Chevelle är' 66 en favorit, men de har ju inget flak, men El Camino är inte lika charmig det året.
 
Skulle inte ha något emot en sån heller, faktiskt.

Man är ju larvigt och pubertalt förtjust i v8. Kan ha att göra med släkten i Norrbotten och deras bilar att göra? (Cheva Blazer, Nova, Silverado, Van, Impala mfl) Var där om somrarna. Plus att jag lärde mig köra bil i en Caprice stationsvagn av 1992 års modell.

Gamla V8:or är mysiga. Sitter en i min gammelpickis (-69:a).

f6cc27f52aa096473dba186388591540.jpg
 
Vad är grejen med utombordsmotorer?

Motorn kan inte byggas så effektivt som möjligt på grund av utrymmesskäl.
Motorn kan inte lika lätt integreras i resten av båtens system.
Motorn kan stjälas.
Man kan inte optimera viktplacering.
O.s.v.

Speciellt om det är en typ av båt och användningsområde där motorn lär sitta livstiden ut så ser jag ingen större fördel med utombordare, ändå är det så vanligt.
Varför?
 
Vad är grejen med utombordsmotorer?

Motorn kan inte byggas så effektivt som möjligt på grund av utrymmesskäl.
Motorn kan inte lika lätt integreras i resten av båtens system.
Motorn kan stjälas.
Man kan inte optimera viktplacering.
O.s.v.

Speciellt om det är en typ av båt och användningsområde där motorn lär sitta livstiden ut så ser jag ingen större fördel med utombordare, ändå är det så vanligt.
Varför?
På mindre båtar så är det mer utrymmeseffektivt. Brandsäkerhetsmässigt är det en fördel att ha allt som är varmt utanför båten och bränsletankar etc. Båttillverkaren slipper hantera installation av motor och kunden kan välja fritt så länge motorns längd och maxeffekt är rätt. Mindre motorer kan du plocka loss och serva, inbyggda måste du ha med hela båten till varv.

Men ökade stölder och tyngre konstruktioner (fyrtakt eller direktinsprutade tvåtaktare) gör att inbyggda känns mer och mer tilltalande, åtminstone när man går över 100 hästar eller så.
 
Vad är grejen med utombordsmotorer?

Motorn kan inte byggas så effektivt som möjligt på grund av utrymmesskäl.
Motorn kan inte lika lätt integreras i resten av båtens system.
Motorn kan stjälas.
Man kan inte optimera viktplacering.
O.s.v.

Speciellt om det är en typ av båt och användningsområde där motorn lär sitta livstiden ut så ser jag ingen större fördel med utombordare, ändå är det så vanligt.
Varför?
Denna på en Fjordling vore fränt.
 
Hur gör man när det är dags för besiktning och det är senast i slutet av mars? Känns onödigt tidigt på året och risken finns ju att det inte är väglag än. Jag har inte släp. Ska jag bara vänta och få körförbud och hoppas på att få tag i en tid? Eller kan man besikta sent i höst?
 
Hur gör man när det är dags för besiktning och det är senast i slutet av mars? Känns onödigt tidigt på året och risken finns ju att det inte är väglag än. Jag har inte släp. Ska jag bara vänta och få körförbud och hoppas på att få tag i en tid? Eller kan man besikta sent i höst?
Efter besiktning så har du ju 24 månader till nästa och numera så behöver du ju inte invänta nån inställelsemånad.
 
Hur gör man när det är dags för besiktning och det är senast i slutet av mars? Känns onödigt tidigt på året och risken finns ju att det inte är väglag än. Jag har inte släp. Ska jag bara vänta och få körförbud och hoppas på att få tag i en tid? Eller kan man besikta sent i höst?
Jag bokade i år när vädret var ok så det blev årets första resa.
Här finns ganska gott om tider så behöver inte boka så långt i förväg.
 
Ett obesiktigat fordon (men försäkrat) får köras "kortaste vägen" till och från verkstad samt till och från besiktningen.
Tycker att du kan vänta till våren med besiktningen, brukar vara lätt att få tider samma dag under våren så du kan välja en solig dag i mars, april eller när det passar dig.
 
Var köper jag en slang till bakdäcket på min DR650 i nordvästra Stockholm? Dagens schema är lite tight så jag hinner inte förbi Rosersberg.

Edit: Svarar själv, MC Bolaget, så klart.
 
Last edited:
Jag har inte släp. Ska jag bara vänta och få körförbud och hoppas på att få tag i en tid? Eller kan man besikta sent i höst?
Du får som redan nämnt köra till besiktningen med obesiktat fordon. Jag hade bara väntat tills vädret är bra nog att jag själv vill börja köra på vårkanten och hittat ett datum då. En stillastående hoj i garaget som du ändå inte skulle använda pga väglag står ju inte mer ivägen bara för att den är obesiktad.

Om inte trafikverket får för sig att göra en ny lag där de ges rätten att samla in alla avställda eller körförbudade hojar under kategorin "skrot"..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top