Frågor man vågar ställa

Jag kände att den automatiska avstängningen ofta stängde av blinkersen för tidigt på min förra hoj så jag fick återaktivera blinkersen igen.
Trots detta så tryckte jag ändå ofta på knappen för att säkerställa att jag inte blinkade när jag inte ville. 30 år på hoj utan automatisk avstängning är tydligen lite svårt att jobba bort.
 
Skönt att man inte är ensam. Tyvärr händer det att jag stänger av blinkers om jag blir stående för länge vid ett rödljus där jag faktiskt ska svänga. Man har ju lite tid över att göra sina tvångsmässiga grejor där och då.
 
Är det bara jag som tycker att Chevrolet El Camino är sjukt cool och förgäves hoppas att något motsvarande kommer från GM eller Ford?

En granne hade en mossgrön El Camino med vitt vinyltak när jag var i nedre tonåren. Blev handlöst förälskad i bilen. Som vuxen skulle jag vilja ha en som bil till att köra hojen till banorna och sopor till återvinning.

Visst, Subaru hade ju Baja. Men det är ju verkligen inte samma grej. Australien har Holden Ute.

Idag finns mig veterligen inte någon pickis som är som en personbil, om ni förstår vad jag menar.

Kunde jag så skulle jag köpa och yxa till en Impala eller Caprice från tidigt 90-tal till pickis. Men har inte talang, kunskap, pengar eller infrastruktur för ett bygge.
 
Är det bara jag som tycker att Chevrolet El Camino är sjukt cool och förgäves hoppas att något motsvarande kommer från GM eller Ford?

En granne hade en mossgrön El Camino med vitt vinyltak när jag var i nedre tonåren. Blev handlöst förälskad i bilen. Som vuxen skulle jag vilja ha en som bil till att köra hojen till banorna och sopor till återvinning.

Visst, Subaru hade ju Baja. Men det är ju verkligen inte samma grej. Australien har Holden Ute.

Idag finns mig veterligen inte någon pickis som är som en personbil, om ni förstår vad jag menar.

Kunde jag så skulle jag köpa och yxa till en Impala eller Caprice från tidigt 90-tal till pickis. Men har inte talang, kunskap, pengar eller infrastruktur för ett bygge.

Ford Ranchero?
 
Skulle inte ha något emot en sån heller, faktiskt.

Man är ju larvigt och pubertalt förtjust i v8. Kan ha att göra med släkten i Norrbotten och deras bilar att göra? (Cheva Blazer, Nova, Silverado, Van, Impala mfl) Var där om somrarna. Plus att jag lärde mig köra bil i en Caprice stationsvagn av 1992 års modell.
 
Är det bara jag som tycker att Chevrolet El Camino är sjukt cool och förgäves hoppas att något motsvarande kommer från GM eller Ford?

En granne hade en mossgrön El Camino med vitt vinyltak när jag var i nedre tonåren. Blev handlöst förälskad i bilen. Som vuxen skulle jag vilja ha en som bil till att köra hojen till banorna och sopor till återvinning.

Visst, Subaru hade ju Baja. Men det är ju verkligen inte samma grej. Australien har Holden Ute.

Idag finns mig veterligen inte någon pickis som är som en personbil, om ni förstår vad jag menar.

Kunde jag så skulle jag köpa och yxa till en Impala eller Caprice från tidigt 90-tal till pickis. Men har inte talang, kunskap, pengar eller infrastruktur för ett bygge.
Vad är frågan? :va
Tjacka en camino!
 
Jag hade gärna bytt Caddyn mot en El Camino '69-'70, men jag tycker att priserna är svårsmälta. Jag tycker inte att Ranchero är lika snygga.
För en vanlig Chevelle är' 66 en favorit, men de har ju inget flak, men El Camino är inte lika charmig det året.
 
Skulle inte ha något emot en sån heller, faktiskt.

Man är ju larvigt och pubertalt förtjust i v8. Kan ha att göra med släkten i Norrbotten och deras bilar att göra? (Cheva Blazer, Nova, Silverado, Van, Impala mfl) Var där om somrarna. Plus att jag lärde mig köra bil i en Caprice stationsvagn av 1992 års modell.

Gamla V8:or är mysiga. Sitter en i min gammelpickis (-69:a).

f6cc27f52aa096473dba186388591540.jpg
 
Vad är grejen med utombordsmotorer?

Motorn kan inte byggas så effektivt som möjligt på grund av utrymmesskäl.
Motorn kan inte lika lätt integreras i resten av båtens system.
Motorn kan stjälas.
Man kan inte optimera viktplacering.
O.s.v.

Speciellt om det är en typ av båt och användningsområde där motorn lär sitta livstiden ut så ser jag ingen större fördel med utombordare, ändå är det så vanligt.
Varför?
 
Vad är grejen med utombordsmotorer?

Motorn kan inte byggas så effektivt som möjligt på grund av utrymmesskäl.
Motorn kan inte lika lätt integreras i resten av båtens system.
Motorn kan stjälas.
Man kan inte optimera viktplacering.
O.s.v.

Speciellt om det är en typ av båt och användningsområde där motorn lär sitta livstiden ut så ser jag ingen större fördel med utombordare, ändå är det så vanligt.
Varför?
På mindre båtar så är det mer utrymmeseffektivt. Brandsäkerhetsmässigt är det en fördel att ha allt som är varmt utanför båten och bränsletankar etc. Båttillverkaren slipper hantera installation av motor och kunden kan välja fritt så länge motorns längd och maxeffekt är rätt. Mindre motorer kan du plocka loss och serva, inbyggda måste du ha med hela båten till varv.

Men ökade stölder och tyngre konstruktioner (fyrtakt eller direktinsprutade tvåtaktare) gör att inbyggda känns mer och mer tilltalande, åtminstone när man går över 100 hästar eller så.
 
Vad är grejen med utombordsmotorer?

Motorn kan inte byggas så effektivt som möjligt på grund av utrymmesskäl.
Motorn kan inte lika lätt integreras i resten av båtens system.
Motorn kan stjälas.
Man kan inte optimera viktplacering.
O.s.v.

Speciellt om det är en typ av båt och användningsområde där motorn lär sitta livstiden ut så ser jag ingen större fördel med utombordare, ändå är det så vanligt.
Varför?
Denna på en Fjordling vore fränt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top