Frågor man vågar ställa

Jag vet att jag sett sortimentlådor med skarvar, y-kopplingar och liknande för slangar i klena dimensioner typ spolarslang, bränsleslang mm.
Nu har jag letat och hittar inget, antagligen har jag ingen bra sökterm för det.
Hjälp!

Finns det någon app eller liknande som går att använda för att mäta hur mycket effekt man använder när man kör? Jag vet vad cykeln ska ge som max, men det använder jag aldrig.

Den husmorslösningen sparar jag!
:tummenupp
Jag testade precis då mitt avlopp i diskbänken rann ut riktigt dåligt och det är så fruktansvärt tråkigt att plocka isär och rensa (har jobbat som rörmokare i 25år och det tråkigaste är att fixa hemma)
Hade bara äppelcidervinäger hemma och det funkade bra och slog på en gryta med kokade vatten det tog ett tag men nu blev det bra.

Jag testade precis då mitt avlopp i diskbänken rann ut riktigt dåligt och det är så fruktansvärt tråkigt att plocka isär och rensa (har jobbat som rörmokare i 25år och det tråkigaste är att fixa hemma)
Hade bara äppelcidervinäger hemma och det funkade bra och slog på en gryta med kokade vatten det tog ett tag men nu blev det bra.

Bor ni längst ned är det smart o spola varmvatten ibland för och hålla fettproppar borta även om det är i gatunätet.

Slå ihop er med grannarna o spola varmvatten under ett dygn , är ofta i gatunätet...kolla denna feta

Jag har inte läst hela tråden, men...
Är det bara jag som sitter och trycker på blinkersknappen lite väl ofta för att vara säker på att jag inte blinkar åt nåt håll? Alltså hela tiden. Var tjugonde sekund kanske. :3freak

Är det bara jag som sitter och trycker på blinkersknappen lite väl ofta för att vara säker på att jag inte blinkar åt nåt håll? Alltså hela tiden. Var tjugonde sekund kanske. :3freak
Nejdå, det är en åkomma många av oss lider av.

Är det bara jag som sitter och trycker på blinkersknappen lite väl ofta
Jag är där och petar med. Ibland vill ju inte blinkerspaken återställas / centreras riktigt. Olika hojar har olika design och tröghet/lätthet i denna spak. Samt har vi ju den gröna lampan som indikerar att vi har aktiv blinker.

Det är helt naturligt att reagera på det sättet, särskilt om man någon gång upplevt ett trauma som en följd av att man glömt stänga av blinkersen, kanske att man fått en dryg kommentar av hojpolaren eller liknande.

För att komma tillbaka till normalitet behövs en strategi som kan kräva flera steg.
  1. Ta konsekvensen av ditt handlande. Kommer du på dig med att ha glömt stänga av blinkersen skall du nu fortsättningsvis svänga in åt det håll du blinkar så fort möjlighet ges. Du kommer nu få uppleva nya otrevliga delar av Sverige du aldrig hoppats få se. Förhoppningsvis har du då lärt dig en läxa.
  2. Acceptans. Detta steg kräver stor viljestyrka. Nu skall du öva på att ignorera reflexen att stänga av blinkersen. Lär dig acceptera tanken att blinkandet bara fortsätter och fortsätter. Detta för att lära dig att konsekvenserna trots allt inte blev så farliga. Eller så blev de det. Gå i såna fall vidare till nästa steg.
  3. Byt hoj till en där blinkersen stängs av automatiskt.
  4. Har alla tidigare metoder misslyckats är det nu dags att göra någonting drastiskt. Nästa gång du känner reflexen att vilja stänga av blinkersen slänger du istället ett getöga på blinkersindikatorn. Om den blinkar stänger du av blinkersen, annars inte.

Jag är där och petar med. Ibland vill ju inte blinkerspaken återställas / centreras riktigt. Olika hojar har olika design och tröghet/lätthet i denna spak. Samt har vi ju den gröna lampan som indikerar att vi har aktiv blinker.
Eller orange.

Jag har blinkers-ticks. 🙄
Önskar jag hade en fjärr till alla andra hojar som glömmer att slå av...

Har alla tidigare metoder misslyckats är det nu dags att göra någonting drastiskt. Nästa gång du känner reflexen att vilja stänga av blinkersen slänger du istället ett getöga på blinkersindikatorn. Om den blinkar stänger du av blinkersen, annars inte.
Detta är ju förstås "rätt" sätt, men jag blir alltid kvar med blicken lite längre än enheten "getöga" för att verkligen vara säker på att jag inte tittade exakt i ögonblicket då lampan var mellan två blink och riskerar att missa viktiga saker på vägen (som tixempel nån annan som glömt blinkersen på).

..och trycker sen på återställningsknappen igen för säkerhets skull.

Man kan inte hålla på och titta på all information som blinkar och lyser på instrumentpanelen när man kör. Efter att ha haft automatisk avstängning var det svårt att gå tillbaka till lågbudget-mc utan automatik.

Ja, automatisk avstängning är en så enkel funktion, så det är märkligt att inte alla tillverkare har det. Samtidigt skyddar det inte helt från tvångsbeteendet, har jag märkt. I mitt fall stängs blinkersen av efter att man kört en viss sträcka (typ 400 meter) och det är precis aningen för långt för att inte vara störande, så jag kommer ofta på mig själv med att ändå trycka lite för ofta på blinkersavstängningen.

Håller med om att man inte vill hålla på och kolla instrumentpanelen hela tiden. Skulle vara bra med någon slags taktil feedback, t ex att handtaget vibrerade på den sida blinkersen var påslagen.

Jag har tydligen automatisk avstängning på min 700:a men jag vet inte riktigt efter vilka förutsättningar den jobbar, eftersom jag ibland behöver hantera det iallafall. För liten svängradie? För kort tids blinkning...beats me.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda