Frågor man vågar ställa

Ja säg det.
Helt svårt är det väl inte att förfalska mot någon som inte är 100% på hur pappren skall se ut i grannlandet.

Men det är bara teorier, varför annars stjäla regbrickor i skala?
Många kör ju iofs runt med regpapper i handskfacket också.

Jag vet inte om det har varit krav tidigare i Sverige att regbevis måste medföras vid färd, men förvånansvärt många äldre människor tror att det är så.

En gubbe jag köpte bil av hade det till och med underskrivet och klart i handskfacket....
 
Jag vet inte om det har varit krav tidigare i Sverige att regbevis måste medföras vid färd, men förvånansvärt många äldre människor tror att det är så.

En gubbe jag köpte bil av hade det till och med underskrivet och klart i handskfacket....
Olika delar har det väl varit här sedan hedenhös.

Men det är ju bara papper, och hur ska man annars veta vart man satt det...?
 
Har batteriet i min mobiltelefon gått sönder? Jag antar det men kanske någon kan bekräfta innan jag kastar den.

Den stängde av sig från ca 35% ström och när jag försöker ladda visar den nu 0 eller 1% och det verkar inte bli mer laddat heller? Trodde först att billaddaren var trasig men den gör likadant hemma. Och den stänger av sig trots att laddaren är inkopplad.
Jag har haft telefoner som gjort så när batteriet var dåligt. Blir extra känsligt i kyla.
 
Har batteriet i min mobiltelefon gått sönder? Jag antar det men kanske någon kan bekräfta innan jag kastar den.

Den stängde av sig från ca 35% ström och när jag försöker ladda visar den nu 0 eller 1% och det verkar inte bli mer laddat heller? Trodde först att billaddaren var trasig men den gör likadant hemma. Och den stänger av sig trots att laddaren är inkopplad.

Jag hade en gammal telefon som började bete sig konstigt (HTC tror jag) den laddade och laddade men det tog flera timmar för den att visa fullt, sedan sjönk det väldigt snabbt till nästan noll.
Så självklart la jag den på laddaren så fort jag var hemma för att det inte skulle ta slut.

Men jag läste på något forum om att byta batterier i den, att batterimätaren kunde tappa kalibreringen om man aldrig körde batteriet helt tomt utan "snutt-laddade"

Så jag provade helt enkelt att inte lägga den på laddaren direkt jag kom hem, den klarade flera timmar sedan den hamnade på noll, jag till och med använde den för att tömma den och slutligen dog den.

Jag laddade fullt, använde den hela dagen, och den visade laddning betydligt längre än den brukade, jag använde den extra för att tömma den tills den dog, och laddade fullt.

Efter tre sådana cykler stämde batterimätaren igen, och det visade sig att batteriet inte alls var så dåligt som jag trodde, så jag bytte aldrig batteri.

Folk nuförtiden törs ju aldrig låta den digitala snuttefilten bli helt tom och stänga av, jag tror det är månader sedan jag bootade om min telefon sist och då var det för att det hade kommit någon uppdatering.

Visst, jag har min telefon på dygnet runt för att vara anträffbar om något händer med mina föräldrar eller barn (definition av medelåldern, när man oroar sig både för föräldrarna och barnen), men ibland ligger den brevid laddaren på nästan 0% och jag sneglar på när den stänger av sig och laddar startar om den i princip direkt.

Skulle den då ringa precis då och jag måste åka någonstans så finns det billaddare och powerbanks
 
Hur kommer det sig att fjärilsliknande insekter inte tappar sin pudriga ytbeläggning när de flaxar fram som om inget hade hänt i både solsken o blåst.
Så fort man nuddar vingarna på en sådan insekt, får man ju fingrarna fulla med sånt "puder" som verkar släppa hur lätt som helst.

 
Försöker klura ut vad för slags lampa jag ska ha i strålkastarna på bilen - halvljuslampan.
Hittar ingen spec för vilken lampa min bil ska ha, inte ens i manualen.

När jag Googlar runt får jag förslag på både H11 (som finns i massvis med varianter) och H7.

Det är en Genesis Coupé -11 det gäller.

(nä jag kan inte skruva loss den o kolla, eftersom bilen står på jobbparkeringen o jag tänkte åka o köpa lamporna på lunchrasten)
- Inte ens Xenonkungen i Kungsbacka kunde avgöra vilka lampor som sitter original i min bil. Blir väl tvungen att riva ur ena strålkastaren o kolla lampan : (
 
Räcker väl att dra ur kontaktstycket?
Eller kolla om det står på lamphuset.
 
Hur kommer det sig att fjärilsliknande insekter inte tappar sin pudriga ytbeläggning när de flaxar fram som om inget hade hänt i både solsken o blåst.
Så fort man nuddar vingarna på en sådan insekt, får man ju fingrarna fulla med sånt "puder" som verkar släppa hur lätt som helst.

Bra fråga - skriv till Fråga Lund så svarar den färggranna biologen Jessica
 
Sen har han en annan hoj också, vad är det för modell?

Det låter intressant. Kolla i början av klippet ..

View attachment 476695
Jag brukar kolla på en youtubekanal med en Japan som åker runt på sin gamla hoj, och kampar och äter. Jag är nyfiken på vilken hoj han har. Det är inte lätt när han varken talar, eller skriver nåt man förstår.

Lägg märke till hur motorn länkas till separat växellåda med en drivrem. Hur vågar han ha det så??

Men vad är det för hoj? Det är inte Harley va?

View attachment 476694

Den överst är en kraftigt modifierad Kawasaki W650 från 2000. Den nedre är en Harley-Davidson FXEF från 1979, och även den är modifierad.
 
Jag brukar kolla på en youtubekanal med en Japan som åker runt på sin gamla hoj, och kampar och äter. Jag är nyfiken på vilken hoj han har. Det är inte lätt när han varken talar, eller skriver nåt man förstår.

Lägg märke till hur motorn länkas till separat växellåda med en drivrem. Hur vågar han ha det så??

Men vad är det för hoj? Det är inte Harley va?

View attachment 476694
Det finns färdiga satser att köpa till Norton Commando för att konvertera primärkedjan till kuggrem. I satsen ingår kåpa för täcka kuggremmen. Om det behövs ny kåpa.
(För jag sett en Commando och den hade enligt ägaren kuggrem. Rullat 38000 mil om jag minns rätt. Han hade köpt en färdig kuggremsats och monterat. Inget med oljeläckage från primärdrivningen.)
Så jag ser inga problem med ovan.
Han kan ju tom fixat det på egen hand utan färdig kuggremssats.
 
Ibland dyker det upp misstänkt billiga finskreggade bilar på FB marketplace.
Är det någorlunda riskfritt att köpa en sådan och regga in i Sverige, eller följer det med eventuella obetalda skatter, böter och avgifter?
Hur kan man kolla fordonshistorik på ett finskt regnummer?
Är det för billigt för att vara sant är det nog en början på bekymmer......
 

EU: Snart är bara en sorts mobilladdare godkänd​


Nu fungerar väl usb-c bra ändå men kikar man i backspegeln så lär det väl inte vara den sista standarden vi ser? Ska gälla mobiler etc. fr.o.m. 2024 och 2026 för datorer, är det inte dags för usb-D då?
 

EU: Snart är bara en sorts mobilladdare godkänd​


Nu fungerar väl usb-c bra ändå men kikar man i backspegeln så lär det väl inte vara den sista standarden vi ser? Ska gälla mobiler etc. fr.o.m. 2024 och 2026 för datorer, är det inte dags för usb-D då?

USB beslutet togs vär redan på USB mini tiden?

USB C är en bra standard för mobiler, tillräckligt snabb dataöverföring, och inget behov av högre spänning eller laddström än vad USB C ger inom en överskådlig framtid.
 
USB beslutet togs vär redan på USB mini tiden?

USB C är en bra standard för mobiler, tillräckligt snabb dataöverföring, och inget behov av högre spänning eller laddström än vad USB C ger inom en överskådlig framtid.
Det bästa med usb-c är att man inte kan vända skiten fel.

En före detta kollega till mig brukade säga att han ville besöka graven för den som uppfann usb och vända på liket varje natt. Ligger något i det.
 
Jag har magnetkontakt på mobilen och hörlurarna (båda USB C)

Bara att kasta laddsladden i riktning mot den enhet som ska laddas så klickar den fast.

Dock funkar ju inte snabbladdning eftersom den bara överför + och - och således inte kan förhandla laddhastighet över datakablarna.
 
Jag tycker att det är en katastrof med detta beslutet. Det kommer ju inte att vara någon som försöker utveckla någon ny variant på laddkontakt, det är ju ändå bestämt att det ska vara USB-c. Nu funkar den ju bra i sig idag, även om jag tycker att apples lightning-kontakt är snäppet bättre. Idag. Men hur bra är den om 5 år? 10 år?

Det löjliga är ju att de gör det för att det inte ska behöva slösas med en massa nya laddare till varje ny telefon/dator. Men hallå, det är ju nästan ingen som skickar med laddare ändå, de får man köpa till separat! En sladd skickas med, men den är ju ändå uppsliten inom ett par år.
 
Jag tycker att det är en katastrof med detta beslutet. Det kommer ju inte att vara någon som försöker utveckla någon ny variant på laddkontakt, det är ju ändå bestämt att det ska vara USB-c. Nu funkar den ju bra i sig idag, även om jag tycker att apples lightning-kontakt är snäppet bättre. Idag. Men hur bra är den om 5 år? 10 år?

Det löjliga är ju att de gör det för att det inte ska behöva slösas med en massa nya laddare till varje ny telefon/dator. Men hallå, det är ju nästan ingen som skickar med laddare ändå, de får man köpa till separat! En sladd skickas med, men den är ju ändå uppsliten inom ett par år.
Håller med. Teknikutvecklingen hindras av den typen av regleringar.

Varför tycker du lightning funkar bättre? Jag tycler att de dels är för dyra och dels går sönder titt som tätt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top