Frågor man vågar ställa

Om vattennivån är OK så har cirkulationen slutat att fungera eller du har fått luftfickor i systemet. Brukar lufta sig själv om du har lite varv på motorn och Max värme men det är lite beroende på bilmodell. Vissa enkla att lufta, andra kräver svart magi…
 
Jag har råkat ut för att pumphjulet på en vattenpump har lossnat från axeln, men jag vet inte om det är gjort i ett stycke på Volvo. Då bör det inte lossna. Har även haft någon bil där vingarna på pumpen försvunnit.
 
Jag lutar mer åt att det är pumpen. Frågan är väl om man skjutit topplockspackningen nu när motorn kokade (glömde skriva det i första inlägget) utan att jag såg det direkt, vet inte hur långt jag körde så, tempmätaren kollar man ju bara på ibland.

Hur som helst hade jag slangen vid termostaten (som jag tog bort för att utesluta den) på löst där och startade sedan bilen. Tog loss slangen och flödet ut där var ju inte direkt överdådigt, men jag vet ju inte hur det ska vara, inget man direkt brukar syssla med att kolla flödet på vattenpumpen i bilen :hihi

Får väl skaffa en sats och byta kamrem samtidigt, är nog dags. Eller skrota den, men frugan gillar den så det är inte ett tvärenkelt beslut. Har kollat en video senaste timmen, verkar ju inte så svårt att byta kamremmen, bara alla 25 år gamla skruvar lossar som de ska...
 
Nä, har ingen orsak att misstänka kylaren. Fläkten drar igång som den ska, men den brukar inte behövas när man åker landsväg. Inget sprutande vatten någonstans.
Hur ser avgaserna ut? En spricka eller två i toppen (eller en kass toppackning, beroende på var den är kass) brukar synas där bak i avgasningsröret.
Dessutom så försvinner det kylvatten. Lite beroende på så kan också expansionskärlet brädda och det luktar "glykol" under huven. Så om inte avgaserna ser konstiga ut och det inte försvinner vatten och nivån i expansionkärlet är stabil, så låter det nog som att vattenpumpen eller dess drivning kan vara en sannolik kandidat. Hur som helst så om och när du får reda på vad som felats så berätta gärna om hur och vad.
 
Är de nya knivarna längre än de gamla? Ser inte så ut.
Om man slipar med vinkelslip så tar knivarna slut fort. Fil rekommenderas. Jo det är såå omodernt men det blir bra.
Jag tror att youtube har några klipp om slipning, gräsmattor, klipphöjd mm. ;)

Visa resultatet sen.
Klipper riktigt bra nu. Inga strån kvar. Och knivarna kan inte vara längre, då tar de i kåpan.

Dock är ena spindeln lite glapp så bör nog skaffa en ny till nästa år. Och så ska jag göra tokrent och måla om hela kåpan så den inte rostar bort så fort.

1659427397983.png

1659427484261.png

1659427677089.png
 
Uppgiven.

Har försökt gänga rostfri stång till m4 i svarven, lägger stången på 3,55 o det kletar gängorna, provade med gäng snitt i klopa samma senario.
Provade då med komprimerad rundstång svarva till 3,55 mm då får jag bra gängor bitvis och inga gängor bitvis.

Är ju väldigt svårt att precisons svarva en så tunn stång, så jag har bara haft 10mm utstick från chucken o kört måttet, flyttar 10mm o kör måttet osv osv

Vad gör jag för fel.
Svar till uppgiven hobbiest med mekanikofil dragning?
 
Uppgiven.

Har försökt gänga rostfri stång till m4 i svarven, lägger stången på 3,55 o det kletar gängorna, provade med gäng snitt i klopa samma senario.
Provade då med komprimerad rundstång svarva till 3,55 mm då får jag bra gängor bitvis och inga gängor bitvis.

Är ju väldigt svårt att precisons svarva en så tunn stång, så jag har bara haft 10mm utstick från chucken o kört måttet, flyttar 10mm o kör måttet osv osv

Vad gör jag för fel.
Svar till uppgiven hobbiest med mekanikofil dragning?

Är det lång sträcka som ska gängas? Gängsnittet tenderar att börja vobbla sig fram när man gängar långt. Det finns säkert andra knep men jag gillar då att först svarva gängan istället. Sedan sista tiondelen tar jag med gängsnittet.

Man kan naturligtvis svarva gängan helt och hållet och strunta i gängsnittet men tar man snittet på slutet så slipper man det där finliret på slutet för att få rätt djup på den svarvade gängan.
 
Jag funderar på att sätta in en liten dörr på sidan av kåpsläpet så går det att använda som nödboende ifallatt.
Takventil och tilluftsventiler är enkelt men dörren verkar knepig att hitta.
Det är ett Thule flyttskåp så det är ju ganska tunna väggar och jag har ingen lust att göra en ram som inkräktar på invändiga bredden, där behövs varje mm.
El har jag redan indraget så en LED-slinga i taket och ett litet element är det som saknas där.
Så, tips på dörr, med karm helst så det bara är att såga och skruva dit.
 
Jag funderar på att sätta in en liten dörr på sidan av kåpsläpet så går det att använda som nödboende ifallatt.
Takventil och tilluftsventiler är enkelt men dörren verkar knepig att hitta.
Det är ett Thule flyttskåp så det är ju ganska tunna väggar och jag har ingen lust att göra en ram som inkräktar på invändiga bredden, där behövs varje mm.
El har jag redan indraget så en LED-slinga i taket och ett litet element är det som saknas där.
Så, tips på dörr, med karm helst så det bara är att såga och skruva dit.
Någonting ämnat för rullport?
 
Kolla med en husvagnsskrot tar du en dörr från en säg 70/80tals vagn är ju inte väggarna så tjocka som dom är på en modernare vagn.
 
Går det inte möblera så att du kan använda bakdörren även till det ändamålet?
Det är ramp bak och den är svintung. Så att stänga den inifrån är nog inte att tänka på. Jag har funderat på någon draglösning men inget blir helt bra och ska man ut o pissa mitt i natten vill jag inte slita med rampen.
 
Sova på släpet? Men varför inte ha ett enkelt tält liggandes i bilen (+sovsäck och liggunderlag) för eventualiteterna? Så enormt mycket trevligare...
 
Det är ramp bak och den är svintung. Så att stänga den inifrån är nog inte att tänka på. Jag har funderat på någon draglösning men inget blir helt bra och ska man ut o pissa mitt i natten vill jag inte slita med rampen.

Gasdämpare finns det ju ganska kraftiga. Kan dom lyfta släpvagnskåpor så ska dom väl orka dra igen en baklucka?
 
Det är ramp bak och den är svintung. Så att stänga den inifrån är nog inte att tänka på. Jag har funderat på någon draglösning men inget blir helt bra och ska man ut o pissa mitt i natten vill jag inte slita med rampen.
Jag sover gott med en presenning som vägg med rampen nedfälld. Tältsäng, tempurkudde, sängkläder och värmefläkt.
 
Du nu bråkar dom 2 cellerna igen.

Kolla på hästvagnar den dörren är fram på dessa är både smal o låg då hästvagnar är stömlinjeformade och oisolerade.
 
Du nu bråkar dom 2 cellerna igen.

Kolla på hästvagnar den dörren är fram på dessa är både smal o låg då hästvagnar är stömlinjeformade och oisolerade.
Så klart. :rolleyes:
Behöver ju bara gå runt huset. :cool:
Kan inte sno den dörren men nog hitta en liknande, skrotade transporter ät det gott om.
 
Jag sover gott med en presenning som vägg med rampen nedfälld. Tältsäng, tempurkudde, sängkläder och värmefläkt.
Jodå, det funkar säkert så också.
Men nu vill jag ha en dörr om det går att lösa för en rimlig kostnad och lagom arbetsinsats.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top