Frågor man vågar ställa

Honda e har det som standard

honda-e-prototype-2019-539422.jpg

Nice 1500W med, visste jag inte att de hade.
 
Efter en tidig morgonpromenad har jag några frågor angående en del observationer.

1. Två småglin åkte på en KTM Duke 125, givetvis på trottoaren, ingen regskylt såklart och nervöst titande runt.
Var den stulen tro?

2. En person som liknade en genomsnittlig missbrukare står och stirrar in i en SUV, stor väska på ryggen, nervöst beteende.
Vad tänkte han?

3. En taxischaffis står och skruvar bort ena batteripolen på en rätt ny Skoda Octavia utanför fiket, satt kvar i bilen och drack kaffe med macka, slängde ut soporna genom fönstret, skruvade tillbaka batteripolen.
Är det så man fuskar med taxametern idag?

1) Inte nödvändigt vis bara stulen, bara rädd för polisen, varför ? :va
https://www.gp.se/nyheter/stor-sorg-efter-olyckan-som-tog-alexanders-liv-1.31137151
Alexander gav järnet ut på en gångstig i skogen med moppen när polisbilen stannade bredvid honom.
Kraschade och dog. Kompisen, passagerare, överlevde.
Kan jämföras med när polisbilen stannade bredvid mig och en granne, båda på hojar, inne i Stockholms norra förorter och frågade hur det var.
Svarade att vi skulle till en viss plats men var osäkra om vägen.
"Inga problem vi ska åt det hållet, kör efter oss."
Så det var bara att köra efter polisbilen. Tack ! :)

3) Vanliga orsaken till att man skruvar bort ena batteripolen på en bil från VW gruppen är att den elektriska handbromsen hängt sig.
Och lite svårt åka iväg med dragen handbroms.
Men lösningen är just detta. Skruva loss ena batteripolen, vänta en stund. Skruva dit batteripolen igen.
Har jag lärt mig av en bilbärgare. :)

Men detta, hängd handbroms, är bara ett mindre elektriskt fel på en bil från VW .
Min särbo åker sjukresa med taxi på vintern tidigt på morgonen från Höganäs till Reumatikersjukhuset i Oskarsström (omprioriterades senare från sjukhus till flyktingförläggning).
På väg uppför Hallandsåsbacken dör VW taxin. Det blir helt svart i bilen som som blir stående i vintermörket med allt svart i backen. I "lastbilsfilen". Chauffören börjar ringa efter hjälp.
Jag hade valt skicka passageraren ur bilen över vägräcket, sedan satt upp varningstriangel och sedan börjat ringa efter bärgning och ny taxi åt passageraren.
Chauffören berättar att samma hänt dagen innan men då hade elen / bilen kommit igång efter en stund.
 
Last edited:
Om man har en annons på Blocket och någon svarar "Hej, jag är intresserad av hojen" är det då fel att svara "Då får du väl komma och titta på den"?
För när jag gjorde det fick jag inget ytterligare.
 
Kardan, kedja och rem, vad är för och nackdelar med de olika? Rem känns som att be om problem, men det finns cyklar med såna.
Kedja behöver smörj och ska bytas då och då.
Kardan kanske är dyrt att montera och stjäl effekt?

I begynnelsen var en motorcykel en cykel med påhängsmotor. Tramporna drev med kedja för att det gav liten effektförlust. Oftast drev motorn bakhjulet med en kilrem.Effektförlusten gjorde inte så mycket när man hade styrkan från tre hästar. Fördelen var mindre oljud och att kostymen inte blev lika oljig. När motoreffrkten steg tröttnade folk på att hartsa remmen för att den inte skulle slira. Så då blev det kedja. Senare började en del tillverkare med kardan på hojar. På längsgående radfyror och tvärställda boxrar. Målgruppen var väl folk som inte gillade att bli neroljade och inte gillade att underhålla hojen. Nackdelarna är effektförlusten, kostnaden och att det är svårare att byta utväxling. Plus högre ofjädrsd vikt. När kuggremmen hade uppfunnits har enstaka motorcykeltillverkare börjat med såna. Fördelen tycks vara mindre underhåll och renare hoj. Nackdelen är att dom blir bredare än en kedja, i synnerhet vid högre effektuttag.
En stor del av nackdelarna med kedja försvann när O-ringkedjan kom. Visserligen stjäl den effekt, men behovet av konstant tillförsel av en liten mängd olja till kedjan försvann.
 
Last edited:
Om man har en annons på Blocket och någon svarar "Hej, jag är intresserad av hojen" är det då fel att svara "Då får du väl komma och titta på den"?
För när jag gjorde det fick jag inget ytterligare.

Ibland undrar man hur dom tänker. Finns massor av andra tokstollar som verkar tro att man är tankeläsare och förstår vad dom egentligen vill veta.

Jag har fått mail 5 minuter efter att annonsen kommit där dom frågar om det finns kvar.Dagens generation tror ju att det ska få lika snabba svar på sms och mail som med ett telefonsamtal så när de mailar en sån som mig som tycker att 24h är rimlig svarstid på mail blir det ju lätt nåt sånt här.

Dag 1: Hej! Finns motorcykeln kvar?
Dag 2: Hej! Ja
Dag 2, 5 minuter senare: Är däcken bra?
Dag 3: Ja dom är bra.
Dag 3, 5 minuter senare: Är drivpaketet bra?
Dag 4: Ja, det är bra men nu är hojen såld
 
Efter en tidig morgonpromenad har jag några frågor angående en del observationer.

3. En taxischaffis står och skruvar bort ena batteripolen på en rätt ny Skoda Octavia utanför fiket, satt kvar i bilen och drack kaffe med macka, slängde ut soporna genom fönstret, skruvade tillbaka batteripolen.
Är det så man fuskar med taxametern idag?
När han bryter strömmen till taxametern så står han kvar i kösystemet och jobbar sej uppåt samtidigt som han kan fika i lugn och ro. När han kopplar in strömmen igen får han första körningen i området.
Hade han istället haft strömmen inkopplad hela tiden så hade kanske en körning skickats innan han fikat klart, och om han då nekar den körningen blir han sist i kön för ny körning.

En form av taxametermanipulering som är totalförbjuden av taxibolagen. Får de nys om saken blir han kickad direkt.
 
När han bryter strömmen till taxametern så står han kvar i kösystemet och jobbar sej uppåt samtidigt som han kan fika i lugn och ro. När han kopplar in strömmen igen får han första körningen i området.
Hade han istället haft strömmen inkopplad hela tiden så hade kanske en körning skickats innan han fikat klart, och om han då nekar den körningen blir han sist i kön för ny körning.

En form av taxametermanipulering som är totalförbjuden av taxibolagen. Får de nys om saken blir han kickad direkt.

Att skruva loss ena batteripolen gör alltså tre flugor på smällen åt chauffören med bil från VW gruppen.
Han får fika i lugn och ro.
Han har inte bilen stående med dragen låst handbroms när han vill köra iväg.
Han har avancerat i kön till körningar i sitt område.

Bra va !

Ännu en med elektriska fel på en bil från VW-gruppen.
https://ekstrabladet.dk/biler/audie...nu-faar-steffen-endelig-pengene-retur/8192689
 
Last edited:
Om man har en annons på Blocket och någon svarar "Hej, jag är intresserad av hojen" är det då fel att svara "Då får du väl komma och titta på den"?
För när jag gjorde det fick jag inget ytterligare.

Det visade sig att han var intresserad för jag blev just en mc fattigare.
 
Vad är en rimlig nota när en mc-firma tar betalt för nya packningar/olja i båda framgafflarna på en tung mc,
inkluderat delar, arbetstid, miljöavgifter mm?
Bara så man har någon sånär hum om priset :tummenupp
Har inte möjlighet att utföra detta själv nämligen.
 
Vad är en rimlig nota när en mc-firma tar betalt för nya packningar/olja i båda framgafflarna på en tung mc,
inkluderat delar, arbetstid, miljöavgifter mm?
Bara så man har någon sånär hum om priset :tummenupp
Har inte möjlighet att utföra detta själv nämligen.

Jag tar 650 per dämpare inkl olja men plus tätningar. För en gaffel alltså 1300 plus tätningar.
Ett par All balls tätningar kostar 319kr
Ett par SKF säljer jag för 995kr

Alltså 1619-2295kr beroende på vilka tätningar du väljer.

Det gäller alltså lösa dämpare som är rengjorda så att man kan börja jobba direkt. Säkert dyrare i storstäderna.
 
Vad är en rimlig nota när en mc-firma tar betalt för nya packningar/olja i båda framgafflarna på en tung mc,
inkluderat delar, arbetstid, miljöavgifter mm?
Bara så man har någon sånär hum om priset :tummenupp
Har inte möjlighet att utföra detta själv nämligen.

Johans MC 2019-07-30
Byte packboxar i lösa ben (GSX1300R)
Verkstadsarbete 1,5 1626,00 moms 406,50 2032,50
Miljöavgift 1,00 39,20 moms 9,80 49,00
Förbrukningsmateriel 1,0 47,20 moms 11,80 59,00
Seal Oil 2,00 323,20 moms 80,80 404,00
Seal Dust 2,00 515,20 moms 128,80 644,00
Motul Forkoil Factory Line 10W 1 L 1,064 152,36 moms 38,10 190,46

Netto 2703,16
Moms 675,80
SEK 3378,96 att betala
 
Last edited:
Det är stor skillnad på en CDI och en tändspole.

Tändspolar har vanligtvis en plus och en jord, ibland bara en plus men jag antar att den då jordar i fästet. Den växlar bara upp spänningen.

En CDI har lite fler kablar som ska rätt.

ha ha jo, jag vet vad en cdi är och vad en tändspole är.
Jag förtydligar:

om mc:n har en CDI spelar det då roll hur kablarna går från CDI:n till tändspolen det finns ingen plus/minus märkning och kabel-färgerna stämmer inte med den gamla tändspolen
Fick svar på ett annat forum
 
ha ha jo, jag vet vad en cdi är och vad en tändspole är.
Jag förtydligar:

om mc:n har en CDI spelar det då roll hur kablarna går från CDI:n till tändspolen det finns ingen plus/minus märkning och kabel-färgerna stämmer inte med den gamla tändspolen
Fick svar på ett annat forum

Och svaret är?
 
Märklig fråga:
"Den här websidan använder mycket minne, om du stänger ner den kan datorns svarstider förbättras"

Mac och Youtube, vad kan detta bero på?
 
Byt websida eller installera mer interminne i datorn.

Nutidens gissel, websidemakare gödslar med visuellt skit och säljer sen in tredjeparts reklam som också äter våldsamt med minne.
 
Byt websida eller installera mer interminne i datorn.

Nutidens gissel, websidemakare gödslar med visuellt skit och säljer sen in tredjeparts reklam som också äter våldsamt med minne.
Jo, nu hjälper inte Adblock längre, nu pumpas det på med reklam så den storknar, kanske är problemet.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top