Frågor man vågar ställa

Kastar man om plus och minus så vänder man riktning även på spänningen över tändstiftet men tändstiftet är redan jordat i toppen. Så jag är tveksam till att det skulle fungera.

Men det brukar vara ganska tydligt vilken kabel som är jord på tändspolen så jag har nog aldrig testat i praktiken.

ignitran.png
 
Är det någon som har testat olika oljor till hardwood typ teak?

Tänker att båtfolk som gillar trä båtar kanske vet om det finns en olja som vetkligen tar fram det röda i teaken.

Har demonterat en teak trädgårds grupp med bord stolar o soffa in i minsta beståndsdel o slipat ned limmat om o pluggat istället för rostiga skruvar.

Men som sagt hittar inte någon olja som ger det där sista lyftet i färgton.

Mvh
 
När jag satte mig på motorcykeln utanför en pizzeria häromdagen kom pizzabagare ut och sa "Kör ordentligt!".
Hur ska man tolka det? Ska jag ta i som satan så det blir ordentligt gjort?
 
Är det någon som har testat olika oljor till hardwood typ teak?

Tänker att båtfolk som gillar trä båtar kanske vet om det finns en olja som vetkligen tar fram det röda i teaken.

Har demonterat en teak trädgårds grupp med bord stolar o soffa in i minsta beståndsdel o slipat ned limmat om o pluggat istället för rostiga skruvar.

Men som sagt hittar inte någon olja som ger det där sista lyftet i färgton.

Mvh

När jag höll på med en skärgårdskryssare, byggd i mahogny så renskrapade vi båten en säsong. För att få den mörkröda färgen som vi ville ha så laserade vi med bets först, sen linoljade vi träet och sen på med fernissa. Helst ska man få dit 7 lager eller så men det fixade vi inte. Varefter åren går så bleker ju solen mahognyn. Teak behöver ju inte fernissas men jag har sett enstaka båtar i teak som blivit fernissade. Ovanligt. Kanske kan man blanda bets i teakoljan för att få en rödare ton.... Själv har jag använt olika teakoljor på tofterna (sittbänk) på min nuvarande båt, men det har aldrig blivt särskilt rött, brunt först och sen grått förstås efter något år
 
Är det någon som har testat olika oljor till hardwood typ teak?

Tänker att båtfolk som gillar trä båtar kanske vet om det finns en olja som vetkligen tar fram det röda i teaken.

Har demonterat en teak trädgårds grupp med bord stolar o soffa in i minsta beståndsdel o slipat ned limmat om o pluggat istället för rostiga skruvar.

Men som sagt hittar inte någon olja som ger det där sista lyftet i färgton.

Mvh

Får väl svara själv då. Talade med en båt byggare o det blev en olja som heter Acacia oil. Jävlars vad den tog fram färgen o teaken det blev verkligen rött.

Kanon produkt.
 
I morgon åker jag på bandag.
Jag har två alternativa hojar.
#1: Normalt kör jag med min Ducati 900 SSie som är rensad på allt värdefullt (coolfiber mm), är bankittad och är ekonomiskt avskriven.
#2: Min Ducati gammelmulti 1000 S DS som har touringdäck och trots elaka kommentarer har ett visst värde.
Men nu har multin inte gått mycket i år och jag tycker synd om den.

Vilken ska jag lasta i morgon?

Vi kör inte i de snabba grupperna men med multin kan jag damma av några fler tror jag. :rock
 
Var hittar jag en sån här som är mer cylindrisk? Den glider inte som den ska i handtaget.
IMG_20200813_192824__01.jpg
 
Svärödlans Micra K11 2000 1.3 med servo utan AC haverera lite häromsistens, är den yngre generationen som fått ta över den och dom tankar.. endast. Visa sig vara vattenpumpen som skurit, typ lite ovanligt med spårremsdriven vattenpump och kanske ännu ovanligare att den haverera sig tvärstum.. Kunde inte rubba den för hand då men ikväll när jag förberedde lite drog jag i.a.f. runt den när jag lossa remhjulet.

Tror ni typ biltemas packningssilikon står pall som enda packning för en vattenpump? Temp etc. är jag inte fundersam över men tror det är plant/utan fläns så mest om det funkar ändå? Om inte, vad använda förutom skuren packning? Verkar krångligt att få tag på original, pumpen hitta jag för 260 spänn så investeringsintresset är inte högt men vill samtidigt inte slabba med läckage i efterhand.
 
Svärödlans Micra K11 2000 1.3 med servo utan AC haverera lite häromsistens, är den yngre generationen som fått ta över den och dom tankar.. endast. Visa sig vara vattenpumpen som skurit, typ lite ovanligt med spårremsdriven vattenpump och kanske ännu ovanligare att den haverera sig tvärstum.. Kunde inte rubba den för hand då men ikväll när jag förberedde lite drog jag i.a.f. runt den när jag lossa remhjulet.

Tror ni typ biltemas packningssilikon står pall som enda packning för en vattenpump? Temp etc. är jag inte fundersam över men tror det är plant/utan fläns så mest om det funkar ändå? Om inte, vad använda förutom skuren packning? Verkar krångligt att få tag på original, pumpen hitta jag för 260 spänn så investeringsintresset är inte högt men vill samtidigt inte slabba med läckage i efterhand.
Sniklösningen att göra packning av en gammal mjölkkartong är en klassiker.
Funkat för mej och hållit tätt när jag prövat, även i kylsystem.
 
Är det bara jag som tycker att Biltemas depåstöd känns för vingligt för att lyfta av bakhjulet på hojen? Till Husabergaren har jag en platta att lyfta med, men på Ducatin funkar det inte.
 
Är det bara jag som tycker att Biltemas depåstöd känns för vingligt för att lyfta av bakhjulet på hojen? Till Husabergaren har jag en platta att lyfta med, men på Ducatin funkar det inte.

Jag la en svets i skarven så blev det betydligt stadigare.
 
Göra rent/ta bort rost med saltsyra, typ verktyg, skruv & mutter? Köpte mig en flaska 30% men finns det någon med erfarenhet av häxbryggd av detta, ska man använda á 30% direkt ur flaskan eller bör den i sin tur spädas med vatten/tidsåtgång?

Sett lite på nätet men mest att det funkar och inte kunskapen bakom, skyddsutrustning är jag med på.
 
Göra rent/ta bort rost med saltsyra, typ verktyg, skruv & mutter? Köpte mig en flaska 30% men finns det någon med erfarenhet av häxbryggd av detta, ska man använda á 30% direkt ur flaskan eller bör den i sin tur spädas med vatten/tidsåtgång?

Sett lite på nätet men mest att det funkar och inte kunskapen bakom, skyddsutrustning är jag med på.

Jag har kört ca 20% fosforsyra tills rosten är borta, därefter ev bad i 2% fosforsyra för att få ett skyddande lager järnsulfat vid behov. Finns en lång utläggning här: https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23828

Saltsyra är mycket elakare mot hud, ögon, luftvägar och delarna man vill renovera. Dessutom avger det ångor som gör att järn i närheten rostar snabbare så det undviker jag.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top