Frågor man vågar ställa

Skruva år skruvarna hårdare :tungan ;)
Varför vobblar det?

Det smidigaste och roligaste, om förutsättningarna tillåter det, är att öka hastigheten, alternativt, att sakta sänka hastigheten.

Nyckelordet är sakta. Att _sakta_ men bestämt ändra hastigheten.
Att ligga kvar i samma hastighet eller dramatiskt höja/sänka farten kan lätt göra det hela värre.

Har aldrig fått Wobblingar än men tänkte så man är berädd när det händer

Skruva år skruvarna hårdare :tungan ;)
Varför vobblar det?

Det smidigaste och roligaste, om förutsättningarna tillåter det, är att öka hastigheten, alternativt, att sakta sänka hastigheten.

Nyckelordet är sakta. Att _sakta_ men bestämt ändra hastigheten.
Att ligga kvar i samma hastighet eller dramatiskt höja/sänka farten kan lätt göra det hela värre.

Men hur ska man sakta ned? Motorbromsa eller använda fram/bakbroms?

Om man har möjlighet så rycker man upp hojen på slangen.
Annars är det ganska svårt att häva, sakta ner är en bra idé, men det brukar inte vara så lätt att få tag i bromsreglagen, varken fram eller bak.
Jag har fått ett riktigt tank slapper-vobbel som gjorde att jag slog bucklor i tanken med tummarna, lyckade hålla mig kvar men det var på håret.
Suzuki GSXR 750 på Boge.

Brukar man inte säga att man ska förskjuta kroppsvikten framåt och sakta in långsamt?

Har för mig att det är det råd jag fick en gång i alla fall

Alternativt har man förutseende och skruvar på en sånhära.
4909.jpg

Om man har möjlighet så rycker man upp hojen på slangen.
Annars är det ganska svårt att häva, sakta ner är en bra idé, men det brukar inte vara så lätt att få tag i bromsreglagen, varken fram eller bak.
Jag har fått ett riktigt tank slapper-vobbel som gjorde att jag slog bucklor i tanken med tummarna, lyckade hålla mig kvar men det var på håret.
Suzuki GSXR 750 på Boge.

Vilka hårda tummar du måste ha?

Brukar man inte säga att man ska förskjuta kroppsvikten framåt och sakta in långsamt?

Har för mig att det är det råd jag fick en gång i alla fall

Men genererar inte det mer tryck på framdäcket som i sin tur borde öka wobblingen?

Men genererar inte det mer tryck på framdäcket som i sin tur borde öka wobblingen?
Mer tryck = mer friktion = trögare att wobbla? Rimligtvis.

Däremot om det fortsätter wobbla och du har viktpunkten över wobbelpunkten kan den ju tänkas ha större potential att kasta av dig kanske...?

:va

Mer tryck = mer friktion = trögare att wobbla? Rimligtvis.

Däremot om det fortsätter wobbla och du har viktpunkten över wobbelpunkten kan den ju tänkas ha större potential att kasta av dig kanske...?

:va

Ja, det var så jag har för mig att dom förklarade det för mig, ett annat alternativ kan ju vara att minska trycket på framhjulet totalt och slanga sig ur situationen, men det skulle då inte jag klara av.

Det är ju lite skillnad på wobbel när man sitter på en gsx750 från 1984, och det man får på en gsx k9...

Det är ju lite skillnad på wobbel när man sitter på en gsx750 från 1984, och det man får på en gsx k9...

Absolut, på ett bambustaket från 84 är wobblet en del av charmen :D

Jag brukar säga att man får välja spår in i kurvan, ut åker man det spår hojen väljer, förhoppningsvis väljer den ett spår där det finns asfalt...

Just när man får wobblet, tror jag inte man tänker på vilken modellbeteckning cykeln har.

Du slipper klämma tummarna på en gammelhoj, så absolut.:brynad

Men visst förstår jag vad du menar, men ett ärkewobbel på en modern hoj har man förtjänat och är nära nog körd, på ett gammalt härke räcker det ju att man hade det dåliga omdömet att släppa styret för att stänga visiret....

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra