Frågor man vågar ställa

Jag har en fråga om Autozug, man kan ju boka lite olika alternativ.

Couchette car 5 berth 246,50 €
Couchette car compartment 426,50 €
Sleeper car with wash basin, 1 compartment 526,50 €

Min fråga är om det är värt att betala mer för att sova själv? Samt Couchette car compartment är det en helt egen hytt eller måste man boka den för 526 euro?

Rent spontant känns det inget vidare att dela hytt med 4 okända. Att betala 2000kr mer för att veta att inget kan stjälas eller liknande känns som en billig försäkring. Har jag bara fördomar och är nojig?
 
Börjar känna mig osäker på mig själv, jag har börjat tycka allt mer illa om livets ord, Jehovas vittnen mfl som inte låter andra leva sina egna liv ifred. Gör det mig till en rasist?
 
Har nyss fått en ny bil på jobbet. En Toyota hybridbil.

Skön att köra och funkar bra men jag kan inte låta bli att fundera över en sak och det är att bensinmotorn startar och stoppar ju väldigt ofta om man får tro den lilla bilden på instrumentpanelen. Så hur kommer det funka om 15-20 år eller så när bensinmotorn blir sådär svårstartad som gamla motorer gärna blir?

Ser framför mig att man dagligen blir stående bakom nån gammal hybridbil som står och puttrar för bensinmotorn vägrar starta upp (för femte gången idag) och det lilla batteriet till elmotorn är slut för längesen.
 
Har nyss fått en ny bil på jobbet. En Toyota hybridbil.

Skön att köra och funkar bra men jag kan inte låta bli att fundera över en sak och det är att bensinmotorn startar och stoppar ju väldigt ofta om man får tro den lilla bilden på instrumentpanelen. Så hur kommer det funka om 15-20 år eller så när bensinmotorn blir sådär svårstartad som gamla motorer gärna blir?

Ser framför mig att man dagligen blir stående bakom nån gammal hybridbil som står och puttrar för bensinmotorn vägrar starta upp (för femte gången idag) och det lilla batteriet till elmotorn är slut för längesen.

Inga problem, moderna bilar är slit och släng engineered obsolescence du vet. Om 15 år är den utbytt minst 2 ggr.
 
Har nyss fått en ny bil på jobbet. En Toyota hybridbil.

Skön att köra och funkar bra men jag kan inte låta bli att fundera över en sak och det är att bensinmotorn startar och stoppar ju väldigt ofta om man får tro den lilla bilden på instrumentpanelen. Så hur kommer det funka om 15-20 år eller så när bensinmotorn blir sådär svårstartad som gamla motorer gärna blir?

Ser framför mig att man dagligen blir stående bakom nån gammal hybridbil som står och puttrar för bensinmotorn vägrar starta upp (för femte gången idag) och det lilla batteriet till elmotorn är slut för längesen.

20 år gammal bensinmotor startar väl hur bra som helst, diesel, not so much. Hade vart mer oroad över det faktum att batterier är färskvara, och energin ändå måste produceras med bensinmotor och förflytta en större massa än med en bensinbil. :3freak
 
Inga problem, moderna bilar är slit och släng engineered obsolescence du vet. Om 15 år är den utbytt minst 2 ggr.

Ja tacka vet jag Audi 80 från 1986. Drog lika mycket olja som bensin och hade ingen tomgång utan att choka, men den rullade på fint ändå :P

20 år gammal bensinmotor startar väl hur bra som helst, diesel, not so much. Hade vart mer oroad över det faktum att batterier är färskvara, och energin ändå måste produceras med bensinmotor och förflytta en större massa än med en bensinbil. :3freak

Du har uppenbarligen aldrig ägt en 20 år gammal Skoda :glömdet :näsblod

Angående batterierna så tänker jag att det ju bör gå hyfsat smidigt att byta ut dem när det behövs, men att byta ut hela bensinmotorn med allt vad det innebär är ju ett betydligt större jobb.

I övrigt så gillar jag bilen. Effekten räcker till helt okej för vanlig körning och efter 10-15 minuter på motorväg så är batteriet nästan fullt och klarar några kilometer stealth körning till parkeringshuset :P
Förbrukningen på 0.5 liter/mil får nog ses som helt okej för en kombi också.
 
Har nyss fått en ny bil på jobbet. En Toyota hybridbil.

Skön att köra och funkar bra men jag kan inte låta bli att fundera över en sak och det är att bensinmotorn startar och stoppar ju väldigt ofta om man får tro den lilla bilden på instrumentpanelen. Så hur kommer det funka om 15-20 år eller så när bensinmotorn blir sådär svårstartad som gamla motorer gärna blir?

Ser framför mig att man dagligen blir stående bakom nån gammal hybridbil som står och puttrar för bensinmotorn vägrar starta upp (för femte gången idag) och det lilla batteriet till elmotorn är slut för längesen.

Många kallstartar om dagen blir blir det och startmotorerna lär väl vara det första som ryker. Och innan någon hinner invända mot "kallstart" så handlar det i det här fallet om att motorn kommer tappa sin oljefilm mellan kontaktytorna, inte 2-5 gånger om dagen utan 2-500 gånger om dagen vilket naturligtvis kommer påverka livslängden.
Men var lugn, bilen kommer säkert klara de 7 år den dimensionerats för att hålla.
 
Många kallstartar om dagen blir blir det och startmotorerna lär väl vara det första som ryker. Och innan någon hinner invända mot "kallstart" så handlar det i det här fallet om att motorn kommer tappa sin oljefilm mellan kontaktytorna, inte 2-5 gånger om dagen utan 2-500 gånger om dagen vilket naturligtvis kommer påverka livslängden.
Men var lugn, bilen kommer säkert klara de 7 år den dimensionerats för att hålla.
Men det blir ju ungefär samma sak med start/stopptekniken som bilarna har nu.
Fast den går att stänga av.


Jag tror att hybriderna har en framtid.
Men då med en förbränningsmotor på strax över genomsnittseffektbehovet, ett mindre boostbatteri och helelektrisk drivlina med en motor/generator per hjul.
Då får man en bil i V70storlek med enlitersdiesel som drar sisådär 0,3-0,4 med tillgång till intelligent fyrhjulsdrift, individuella bromsar och 200hk kortare stunder när man vill ha det.
 
Men det blir ju ungefär samma sak med start/stopptekniken som bilarna har nu.
Fast den går att stänga av.


Jag tror att hybriderna har en framtid.
Men då med en förbränningsmotor på strax över genomsnittseffektbehovet, ett mindre boostbatteri och helelektrisk drivlina med en motor/generator per hjul.
Då får man en bil i V70storlek med enlitersdiesel som drar sisådär 0,3-0,4 med tillgång till intelligent fyrhjulsdrift, individuella bromsar och 200hk kortare stunder när man vill ha det.

Det var ju just de nya start-stopp-motorerna jag beskrev.

Jag tror mer på elmotor/generator på en axel så kan man ha förbränningsmotor på den andra axeln.
 
I det här fallet är det som sagt en toyota så någon startmotor har den inte. Bensinmotorn startas med en av elmotorerna. Man märker inte ens alltid när bensinmotorn går igång.

Därför tänker jag att det lär bli ett problem om bensinmotorn börjar bli trögstartad så elmotorn får kämpa varje gång den ska dra igång bensinaren. Förr eller senare kommer det dra mer juice att starta bensinaren än vad den laddar upp när den väl är igång eftersom den bara laddar upp en liten del av batteriet och sen slås av igen om man kör lugnt. I stan handlar det kanske om 5-10 sekunder igång sen kan det gå nån kilometer på batteriet. Sen känner den av att batteriet är lågt igen och måste kämpa igång bensinaren ännu en gång.

Nä jag tror det blir kaos :näsblod

Skitsamma för mig dock, i mitt fall handlar det om en väktarbil och de körs oftast inte mer än 3-4 år innan de bogseras tillbaka till leasingfirman med skrapade skärmar och buckliga fälgar :D
 
Det var ju just de nya start-stopp-motorerna jag beskrev.

Jag tror mer på elmotor/generator på en axel så kan man ha förbränningsmotor på den andra axeln.

Då tappar man möjligheten att styra kraftuttaget/bromsningen individuellt för varje hjul och behöver en förbränningsmotor som går hyfsat på olika varvtal, men ändå behöver en växellåda.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top