Frågor man vågar ställa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
I detta trygghetsnarkomanernas och förbudsivrarnas rike..
- Varför är det tillåtet att knalla runt i trafiken utan något som liknar reflex och f.ö iklädd helt svarta kläder.
Är stundtals omöjligt att se folk när man kör i tätort under dessa kolsvarta höst/vintermånader. Lätt duggregn, mötande trafik och allehanda belysning från alla håll som skiner i framrutan och så nån dum djävel som antingen korsar vägen eller går i vägrenen farligt nära körbanan kolsvart klädd.
Häromdagen trodde jag att det var en lösdrivande hund på en väg genom ett villaområde med mörk skog på ena sidan.. Stirrade på hunden och undrade var fan ägaren var och först runt 100 meter senare såg jag att ägare gick där, hunden gick fot men ägaren syntes inte mot den mörka bakgrunden först jag var nästintill jämnsides..
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför har jag "möt din persisk drottning" reklam på sporthoj? :va

Edit: Notera att fel böjelse på persisk är citat, inte mitt tövel. :mattias
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
I detta trygghetsnarkomanernas och förbudsivrarnas rike..
- Varför är det tillåtet att knalla runt i trafiken utan något som liknar reflex och f.ö iklädd helt svarta kläder.
Är stundtals omöjligt att se folk när man kör i tätort under dessa kolsvarta höst/vintermånader. Lätt duggregn, mötande trafik och allehanda belysning från alla håll som skiner i framrutan och så nån dum djävel som antingen korsar vägen eller går i vägrenen farligt nära körbanan kolsvart klädd.
Häromdagen trodde jag att det var en lösdrivande hund på en väg genom ett villaområde med mörk skog på ena sidan.. Stirrade på hunden och undrade var fan ägaren var och först runt 100 meter senare såg jag att ägare gick där, hunden gick fot men ägaren syntes inte mot den mörka bakgrunden först jag var nästintill jämnsides..

Jag och polarn diskuterade precis samma sak igår. Inga reflexer och helt plötsligt kliver dom bara rakt ut i gatan där det inte finns någon belysning. Dessutom har vissa kommuner fått för sig att det är smart att endast ha varannan gatlampa tänd. Man blir förbannad. :mad:
Måste man ha lyse på cykeln ska det fan vara lag på reflex för gående oxå. :6surkart
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I detta trygghetsnarkomanernas och förbudsivrarnas rike..
- Varför är det tillåtet att knalla runt i trafiken utan något som liknar reflex och f.ö iklädd helt svarta kläder.
Är stundtals omöjligt att se folk när man kör i tätort under dessa kolsvarta höst/vintermånader. Lätt duggregn, mötande trafik och allehanda belysning från alla håll som skiner i framrutan och så nån dum djävel som antingen korsar vägen eller går i vägrenen farligt nära körbanan kolsvart klädd.
Häromdagen trodde jag att det var en lösdrivande hund på en väg genom ett villaområde med mörk skog på ena sidan.. Stirrade på hunden och undrade var fan ägaren var och först runt 100 meter senare såg jag att ägare gick där, hunden gick fot men ägaren syntes inte mot den mörka bakgrunden först jag var nästintill jämnsides..

Jag och polarn diskuterade precis samma sak igår. Inga reflexer och helt plötsligt kliver dom bara rakt ut i gatan där det inte finns någon belysning. Dessutom har vissa kommuner fått för sig att det är smart att endast ha varannan gatlampa tänd. Man blir förbannad. :mad:
Måste man ha lyse på cykeln ska det fan vara lag på reflex för gående oxå. :6surkart

Stor pickis > kör över > problem solved.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag och polarn diskuterade precis samma sak igår. Inga reflexer och helt plötsligt kliver dom bara rakt ut i gatan där det inte finns någon belysning. Dessutom har vissa kommuner fått för sig att det är smart att endast ha varannan gatlampa tänd. Man blir förbannad. :mad:
Måste man ha lyse på cykeln ska det fan vara lag på reflex för gående oxå. :6surkart
Lamptvånget verkar inte gälla räserwannabees.
Längs med landsvägen som jag kör till samhället byggdes ny, fin cykelbana för ett par år sedan.
Låtsasproffsen vägrar använda den och cyklar istället på körbanan.
I bredd.
Oavsett trafikintensitet.
Även i skymning.
Utan lyse.

Enligt dem kan man inte cykla på cykelbanan eftersom det kan finnas grus där.
Det har inte rullskridsko- och rullskidåkarna märkt.
Jävla patrask.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Lamptvånget verkar inte gälla räserwannabees.
Längs med landsvägen som jag kör till samhället byggdes ny, fin cykelbana för ett par år sedan.
Låtsasproffsen vägrar använda den och cyklar istället på körbanan.
I bredd.
Oavsett trafikintensitet.
Även i skymning.
Utan lyse.

Enligt dem kan man inte cykla på cykelbanan eftersom det kan finnas grus där.
Det har inte rullskridsko- och rullskidåkarna märkt.
Jävla patrask.

Passagerare

Öppna dörren

Problem solved :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Till insug och avgasventiler på en zx6, mellan 2.875 o 3.2mm. Men det är väl samma på de flesta hojar?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Till insug och avgasventiler på en zx6, mellan 2.875 o 3.2mm. Men det är väl samma på de flesta hojar?

Nae, det finns några olika typer av ventilshims som är vanliga i motorcyckelmotorer. Vad man vill veta är diametern så att man kan identifiera typ.

Edit: Nu finns det ju säkerligen stjärnor här som vet hurdana brickor det skall vara i just en zx6:a, och om inte annat så vet väl google, men då du har fler hojjar i profilen tänkte jag att det kan vara en bra information att ha om du vill ha relevanta tips.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nae, det finns några olika typer av ventilshims som är vanliga i motorcyckelmotorer. Vad man vill veta är diametern så att man kan identifiera typ.

Edit: Nu finns det ju säkerligen stjärnor här som vet hurdana brickor det skall vara i just en zx6:a, och om inte annat så vet väl google, men då du har fler hojjar i profilen tänkte jag att det kan vara en bra information att ha om du vill ha relevanta tips.

Har inte mätt diametern, o garaget är på andra sidan stan :/
Får nog bli att vänta tills i veckan istället.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hej! Från 1 januari 2015 införs 25 procents moms på samtal, meddelanden och surf i länder utanför EU enligt beslut av Sveriges riksdag vilket innebär en prishöjning. Läs mer om beslutet och hur det påverkar dig på telia.se/momsutanforeu
Hälsningar Telia
////


Kommer jag nu snart behöva betala moms på andra saker som jag konsumerar i andra länder?
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Hej! Från 1 januari 2015 införs 25 procents moms på samtal, meddelanden och surf i länder utanför EU enligt beslut av Sveriges riksdag vilket innebär en prishöjning. Läs mer om beslutet och hur det påverkar dig på telia.se/momsutanforeu
Hälsningar Telia
////


Kommer jag nu snart behöva betala moms på andra saker som jag konsumerar i andra länder?

Nej. Inte mer än vad du redan gör.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
När började man räkna år och datum enligt modern tideräkning? Alltså; när bestämde man att det idag t.ex. är 3 december 2014?

En inte helt orelaterad fråga:
Vem skapade tidssystemet med timmar, minuter och sekunder? Hur länge har vi använt det? Varför är det 24 timmar på ett dygn och 60 minuter på en timme o.s.v.? Vore det inte enklare om man hade metrisk stigning även på tidsenheter?
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Då var det dags för en fråga igen.

Har en liten tvist jag inte lyckats googla fram svaret på..

När man tankar och sen betalar i kassan, är det tillåtet att köra bort bilen till tex en parkering innan man betalat och om ja finns det en "gräns" på hur långt bort innan det betecknas som smitning och personalen ringer snuten.

Jag hävdar att man ska/borde betala innan man flyttar på bilen/motorcykeln även om det tex är kö bakom.

Har aldrig jobbat på mack och känner ingen som gör det, kanske finns en oskriven regel typ "inom synhåll" eller så?

Tacksam för svar. :)
 

Snowman89

Guest
Då var det dags för en fråga igen.

Har en liten tvist jag inte lyckats googla fram svaret på..

När man tankar och sen betalar i kassan, är det tillåtet att köra bort bilen till tex en parkering innan man betalat och om ja finns det en "gräns" på hur långt bort innan det betecknas som smitning och personalen ringer snuten.

Jag hävdar att man ska/borde betala innan man flyttar på bilen/motorcykeln även om det tex är kö bakom.

Har aldrig jobbat på mack och känner ingen som gör det, kanske finns en oskriven regel typ "inom synhåll" eller så?

Tacksam för svar. :)
Har faktiskt funderat på samma sak.
Är det kö så vill man ju gärna flytta bilen, men samtidigt vill man inte få dem att tro att man är på väg att smita..
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top