Frågor man vågar ställa

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1
Förmodligen går det att köpa i bygghandeln.
Senco är inte ovanliga.
Annars har Biltema billiga spik/häftpistoler.

Jag har inte sett nån "spikpistol" här hemma som skjuter så smått. 23 gauge är väl ca 0,6mm.
Men såg att det fanns billiga såna pistoler och ammo på Amazon nu.

//Kim
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bildelar på nätet har jag fluktat lite på och trilla in på reservdelar24, vafalls!?, billigt är det men som alltid när ngt. sticker ut såhär mkt. så blir man misstänksam. Sökte på google och gnäll på leveranstider finnes samt ev. tull/momspåslag.

Ngn. riktig människa som beställt från denna sida? Hur gick det, lev.tid, rätt prylar o.s.v.? Menar om man beställer Bremboskivor så vill man ha det och inte kinacrap i folie.. typ.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har inte sett nån "spikpistol" här hemma som skjuter så smått. 23 gauge är väl ca 0,6mm.
Men såg att det fanns billiga såna pistoler och ammo på Amazon nu.

//Kim

Ber om ursäkt, måste revidera min utsaga efter att kollat en gång extra.

Det där är ju en stiftpistol, trodde det var en dyckertpistol.:rodnar
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Måste man ha ett specialrelä om man skall koppla in extraljus på en modern bil (2009) som har Bi-xenon ljus? Hörde med lokala bilnasarn som menade att man skulle ha ett svindyrt elektroniskt relä som ligger på nästan 1000 lappen.

Nej :va

Det enda du har att göra med den belysningen är ju signalkabeln från helljusspaken och den är samma oavsett xenon eller inte. Annars måste jag ha missat något men jag har inte använt något annat än ett vanligt relä. Resterande kablar är ju plus och minus och utgång till extraljusen.
 

Tjita1

Guest
Det beror på var man tar spänningen till reläet. Försöker man ta det nere vid strålkastaren måste man hitta nån slags signalledning till helljusfunktionen. Sen är det inte säkert att det funkar heller, det kanske inte styrdatorn tycker om. "Helvete vad mycket ström det går här, nej fan, då släcker vi hela skiten istället.". Moderna bilar kan vara ett helvete elmässigt. Dock är det inte nåt som inte går att lösa, det finns ett sätt på alla bilar, dock kan det vara lite olika hur man måste göra.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Det beror på var man tar spänningen till reläet. Försöker man ta det nere vid strålkastaren måste man hitta nån slags signalledning till helljusfunktionen.

Finns det ens någon som tar "huvudspänningen" från befintlig strålkastare:va. Där brukar man ta signalströmmen (oftast, ibland) o mej veterligen finns det inte en bil som reagerar på denna lilla signalåtgång.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Finns bilar som inte har ngn separat helljuslampa utan det enda som händer när man slår på helljuset är att linsen öppnas upp och/eller vinklas upp. Denna skräpkonstruktion är vanlig inom VW-koncernen med tillhörande märken, hur som så kanske det är lite mer "avancerat" att koppla in extraljus då.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Min bil har ingen egen lampa flr helljus, utan är utrustad med bi-xenon. Alltså är det samma lampa, bara att den vinklas om när jag byter till helljus. Jag har fattat det som att det finns en signalkabel som bara är 0.75mm som man kan koppla in sig på. Det skall enigt uppfift styra signalen om att vinkla upp lampan till helljus. Spänningen är dock på hela tiden på helljus.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Finns bilar som inte har ngn separat helljuslampa utan det enda som händer när man slår på helljuset är att linsen öppnas upp och/eller vinklas upp. Denna skräpkonstruktion är vanlig inom VW-koncernen med tillhörande märken, hur som så kanske det är lite mer "avancerat" att koppla in extraljus då.
Finns ju alltid nått som styr detta;)
Jag har fattat det som att det finns en signalkabel som bara är 0.75mm som man kan koppla in sig på. Det skall enigt uppfift styra signalen om att vinkla upp lampan till helljus. Spänningen är dock på hela tiden på helljus.
Den bör funka, men kolla spänningen 1:st på kabeln. Vad är det för bil?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Sitter på en middag och melodifestivalen kommer på tal.

Jag hävdar att skiten är uppgjord, finns det någonstans man kan satsa pengar på möget?
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Min bil har ingen egen lampa flr helljus, utan är utrustad med bi-xenon. Alltså är det samma lampa, bara att den vinklas om när jag byter till helljus. Jag har fattat det som att det finns en signalkabel som bara är 0.75mm som man kan koppla in sig på. Det skall enigt uppfift styra signalen om att vinkla upp lampan till helljus. Spänningen är dock på hela tiden på helljus.
Kopplade nyss in extraljus på min audi a4 med bi-xenon med shutters och det var en massa skriverier lite här och var om att man behövde CANBUS-eliminerare. Slutligen hittade jag på nordicaudi.com diverse folk som bara hade kopplat rakt av så vi mätte upp vilken kabel som styrde shutters framme vid ena lyktan och kapade den för att sno signalström (hade tänkt sätta strömtjuv men de var slut), funkade klockrent och jag får inga felkoder.

En kompis som har en nyare passat hade dock varit in och frågat på den lokala VW/audi-handlaren och de påstod att hans bil hade nån form av fiberoptik i kablarna så de fick inte kapas. De ville att han skulle lämna in den till dem så skulle de fixa styrström från nån box och det skulle bara kosta fem papp :dummer

Hade jag varit i ditt läge hade jag nog letat runt tills jag hittade nån på nått forum som har gjort det på din modell så du är säker på att du inte fuckar upp elsystemet.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jadu, den länken gav nada.

Oavsett lyckades jag spika dom två första vinnarna på rena fördomar....

Jag håller med, jag lyckas oxå alltid lista ut vinnaren och de som går vidare innan. Och jag tittar nästan aldrig på skiten. Mest om man blir tvingad.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top