Frågor man vågar ställa

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lång Insex från baksidan där du ska justera dia, spänn med mutter och sätt fast i skruvdragaren, slipa av mot fil.
En liten portabel svarv är byggd!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lång Insex från baksidan där du ska justera dia, spänn med mutter och sätt fast i skruvdragaren, slipa av mot fil.
En liten portabel svarv är byggd!
Ja, det låter faktiskt inte så korkat.
Har något gammalt par i ful färg som jag kan testa på och se om det blir tillräckligt rakt och fint, annars får jag helt enkelt vänta på att polaren har tid att sätta det i svarv.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, det låter faktiskt inte så korkat.
Har något gammalt par i ful färg som jag kan testa på och se om det blir tillräckligt rakt och fint, annars får jag helt enkelt vänta på att polaren har tid att sätta det i svarv.
Du behöver väl bara minska den inre med ca 0.75mm varvet runt eller? Jag hade spikat fast smärgel och kört mot det med Steffes metod.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du behöver väl bara minska den inre med ca 0.75mm varvet runt eller? Jag hade spikat fast smärgel och kört mot det med Steffes metod.
Ja, tänker att det är kanske enklast at få en skarp kant om man sätter skruvdragare i skruvstäd och kör flatfil emot.
Det jag tänker kan vara problematiskt är att man får inte så mycket varvtal ur en skruvdragare, och går inte att trycka på så mycket heller.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, tänker att det är kanske enklast at få en skarp kant om man sätter skruvdragare i skruvstäd och kör flatfil emot.
Det jag tänker kan vara problematiskt är att man får inte så mycket varvtal ur en skruvdragare, och går inte att trycka på så mycket heller.
Varvtalet räcker till, tokhåll inte, sätt mot en fil som har en rak kant utan filyta.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Då är väl tvåtaktarens förslag alldeles utmärkt alt. köpa rätt tillbehör för 5kr.
Ja, det var ju ungefär samma förslag som jag missat att läsa... :glömdet

Köpa rätt var ju det jag trodde att jag gjorde.
Var ombord på det här med Taiwans självständighet och så, men nu när det tillverkat "modellspecifikt" som man måste svara bort .75 på... Det känns jävligt Kinesiskt. Kanske kinesiska kommunistpartiet har en poäng där? :va
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, tänker att det är kanske enklast at få en skarp kant om man sätter skruvdragare i skruvstäd och kör flatfil emot.
Det jag tänker kan vara problematiskt är att man får inte så mycket varvtal ur en skruvdragare, och går inte att trycka på så mycket heller.
Vill du ha mer varv, tag borrmaskinen men 0,75 mm på ett varv försvinner nog förhållandevis fort. Vidare hade jag bara minskat på ”innern”.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Löneväxling - idag vid 51 275 SEK/mån. är brytpunkten för statlig 20%-skatt.
Den del av lönen som avsätts är samtidigt en peng som kunde investerats och ökat inkomsten istället. Hur räknar man fram vilken marginal som krävs i ROI för att överstiga de 20% av överstigande belopp man månadsvis "förlorar" i löneväxlingen?
Tänker jag onödigt svårt (läs:korkat) nu eller är jag ett skatteplaneringsgeni som vanligt?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Den har väl ett genomgående hål?
Gissningsvis M8? Dra en M8 skruv igenom hålet, dra dit en mutter hårt så du klämmer fast bobbinen.
Sätt skruven i borrmaskinen.

Starta borrmaskinen och du har en slags svarv. Hr du en pansarfil så fila med den medans stycket roterar i borrmaskinen.
Aluminium är så pass mjuk att man även kan sätta en morakniv emot med rätt vinkel så hyvlar den lövtunna skivor ur aluminiumgodset.

Jag "svarvade" förbränningsrum i mopedtoppar med den metoden när jag var runt 15 år.

Lång Insex från baksidan där du ska justera dia, spänn med mutter och sätt fast i skruvdragaren, slipa av mot fil.
En liten portabel svarv är byggd!

Jopp.

1000014356.jpg1000014357.jpg

Lite fult blev det, men inte så att det syns efter en resa på grusvägen hem.

:tummenupp

(Kunde ha haft en hävare fil dock)
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Trots påminnelse i kalendern lyckades jag missa att deklarera. Hjärnan blir tydligen nollställd efter valborgfirande och ledig första maj.

1250 kronor ska det kosta per person om man är tillräckligt sen. Någon som har empirisk erfarenhet av hur hårda skatteverket brukar vara, hur lång tid som är tillräckligt sent?
Och om någon så här snart två månader senare är nyfiken på vad det kostade att vara 2 dagar sen så är svaret exakt 0 kronor.

Åtminstone har jag inte fått någon bot än. Men jag hade säkert tur.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Måste vara att dom har körkort o står som ägare.

Polisens bilar har ANPRS o piper till att ägaren saknar lapp o så o då blir de kontroll
Snart även i fartkameraror , passerar du en varje morgon i en bil med körförförbud så kommer dom ståo vänta på dig

Gäller det även utgångna körkort? Äger hoj i Sverige, men nekades förnya körkortet sist med hänvisning till att jag bor utomlands.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Gäller det även utgångna körkort? Äger hoj i Sverige, men nekades förnya körkortet sist med hänvisning till att jag bor utomlands.

Har du us and a licence och medborgare kan du tjöra me det , annars måste du cykla här.

Kör du din köretöj här o den står på dig signalerar systemet att ägaren saknar kk , du får snacka us o visa uslappen
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Har du us and a licence och medborgare kan du tjöra me det , annars måste du cykla här.

Kör du din köretöj här o den står på dig signalerar systemet att ägaren saknar kk , du får snacka us o visa uslappen

I linje med vad de sade på Trafikverket eller vad det kallas nuförtiden…

Jag: ”Jag får alltså köra utan svenskt körkort tills dess jag eventuellt flyttar tillbaka?”

TV: ”Ja.”

Jag: ”… och eftersom jag inte har ett svenskt körkort kan det heller inte bli indraget?”

TV: ”… öh… ja, alltså… näe… ja, kanske… stämmer nog”

Jag: ”Vi ses på vägarna, hej
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Var hittar jag tryckknapps underdelen till mitt Dainese ställ som försvunnit på den ena ärmen…?
View attachment 497525
Man ska ju alltid försöka återkoppla så jag får väl göra likaledes...
Jag tog fasta på ett av tipsen jag fick o drog av ett mail till Dainese.
Efter låååång tid så svarade en dam att just tryckknappar inte var något de tillhandahöll/sålde men hon bad om min adress så skulle hon se om servicelagret kunde undvara en tryckknapp eller två.
Efter ännu längre tid så dök det faktiskt upp ett vadderat kuvert från Italia med ett par tryckknappar - FOC.

Kudos till Dainese!!
:klappar :Bugar
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Huvva...jag sålde en åkgräsklippare igår med förbehållet att jag ska skicka startnyckeln om några dagar. Köparen hämtade maskinen och åkte hem för mindre underhåll av den i väntan på nyckel.

Nu hittar jag inte nyckelf*nskapet!
Någon som vet hur man löser ett sådant problem?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Huvva...jag sålde en åkgräsklippare igår med förbehållet att jag ska skicka startnyckeln om några dagar. Köparen hämtade maskinen och åkte hem för mindre underhåll av den i väntan på nyckel.

Nu hittar jag inte nyckelf*nskapet!
Någon som vet hur man löser ett sådant problem?
Erbjud köparen att få låset utbytt eller ny nyckel (om det går att beställa av tillverkaren), ev med kompensation för att det blir en fördröjning innan det går att använda klipparen som tänkt. Annars köp tillbaka klipparen.

Ytterligare ett alternativ (om köparen går med på det) är att omförhandla priset mot att köparen själv löser problemet.

Efter att detta är gjort kommer du hitta nyckeln.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Erbjud köparen att få låset utbytt eller ny nyckel (om det går att beställa av tillverkaren), ev med kompensation för att det blir en fördröjning innan det går att använda klipparen som tänkt. Annars köp tillbaka klipparen.

Ytterligare ett alternativ (om köparen går med på det) är att omförhandla priset mot att köparen själv löser problemet.

Efter att detta är gjort kommer du hitta nyckeln.
- Beställa nyckel från tillverkaren...hur går det till om man inte har en ursprungsnyckel att utgå ifrån? Jag menar, är varje maskin kodad mot en specifik nyckel?
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top