Frågor man vågar ställa

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur ligger dom prismässigt i Italien jämfört med likvärda motorcyklar från japanska/europeiska etablerade märken?
Så långt grävde jag inte. Jag tyckte att de såg vettiga ut och det är förstås inte den bästa bedömningen. Jag var på semester med hustrun och hennes intresse för motorcyklar är begränsat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
CfMoto har ett hyfsat track record på ATV-fronten och deras nya 450 och 650 har fått riktigt bra test i europeisk MC-press (tack för Readly).

Mycket prisvärda är de i alla händelser. Inte alls skrot som de tidiga kinaprodukterna utan fastmer vettiga bruksmaskiner som har seriösa generalagenter och organisationer bakom.

IMG_7636.png
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur bör man agera?
Mor kör nästan bensinslut, räckvidd 0km enligt färddatorn. Någon liter måste den haft kvar för inte en nysning.
Uppgiven tankrymd 50 liter.
Tankar 53.5 liter enligt pumpen. Inget småpytsande eller fylla upp i röret. Tills det tar stopp.
Ett bensinbolag som med rabatt kommer ner till vad ”de andra” tar. Snor de oss på bortåt 10%?
En pump i närheten stoltserar med lägst pris i regionen men räknar alltid 3-5 spänn ångor innan det börjar komma soppa.
(Sen bilens ”glädjemätare” därtill och ens soppakalkyl är något helt annat än man trott.)

Är jag bara grinig?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hur bör man agera?
Mor kör nästan bensinslut, räckvidd 0km enligt färddatorn. Någon liter måste den haft kvar för inte en nysning.
Uppgiven tankrymd 50 liter.
Tankar 53.5 liter enligt pumpen. Inget småpytsande eller fylla upp i röret. Tills det tar stopp.
Ett bensinbolag som med rabatt kommer ner till vad ”de andra” tar. Snor de oss på bortåt 10%?
En pump i närheten stoltserar med lägst pris i regionen men räknar alltid 3-5 spänn ångor innan det börjar komma soppa.
(Sen bilens ”glädjemätare” därtill och ens soppakalkyl är något helt annat än man trott.)

Är jag bara grinig?
Jag skulle tro att bilens uppgivna tankrymd är beräknad konservativt så att det i praktiken ryms något mer.

Visst skulle bensinpumpens mätare kunna vara felkalibrerad, men de har väl ändå krav på oberoende regelbundna kontroller så har svårt att tro att det skulle kunna sättas i system att blåsa kunderna.

Vad gäller bilens glädjemätare för förbrukning kan det vara värt att kolla om det går att ändra beräkningsfaktorn. På min kunde man det genom att koppla upp samma app mot OBD-uttaget som jag annars använder för att läsa av felkoder, men det gick även utan app/diagnosinstrument genom att göra en speciell knapptryckning som aktiverade en hemlig meny. Så nu stämmer min verkliga förbrukning nästan exakt med vad som visas av färddatorn.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Hur bör man agera?
Mor kör nästan bensinslut, räckvidd 0km enligt färddatorn. Någon liter måste den haft kvar för inte en nysning.
Uppgiven tankrymd 50 liter.
Tankar 53.5 liter enligt pumpen. Inget småpytsande eller fylla upp i röret. Tills det tar stopp.
Ett bensinbolag som med rabatt kommer ner till vad ”de andra” tar. Snor de oss på bortåt 10%?
En pump i närheten stoltserar med lägst pris i regionen men räknar alltid 3-5 spänn ångor innan det börjar komma soppa.
(Sen bilens ”glädjemätare” därtill och ens soppakalkyl är något helt annat än man trott.)

Är jag bara grinig?
Med tanke på att bensinpumpar ska vara krönta bör det inte vara några större fel på den uppmätta mängd bensin den säger sig ha pumpat. Om man nu inte är böjd åt det konspiratoriska hållet då, och prompt vill tro att hela världen försöker lura en på precis allt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag skulle tro att bilens uppgivna tankrymd är beräknad konservativt så att det i praktiken ryms något mer.

Visst skulle bensinpumpens mätare kunna vara felkalibrerad, men de har väl ändå krav på oberoende regelbundna kontroller så har svårt att tro att det skulle kunna sättas i system att blåsa kunderna.

Vad gäller bilens glädjemätare för förbrukning kan det vara värt att kolla om det går att ändra beräkningsfaktorn. På min kunde man det genom att koppla upp samma app mot OBD-uttaget som jag annars använder för att läsa av felkoder, men det gick även utan app/diagnosinstrument genom att göra en speciell knapptryckning som aktiverade en hemlig meny. Så nu stämmer min verkliga förbrukning nästan exakt med vad som visas av färddatorn.
Kan @sportbike eller annan VAG-kunnig kanske bekräfta eller dementera resonemanget om konservativ beräkning av tankrymd?

Mor kör iofs inte så många mil/år att det spelar någon större roll,
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Med tanke på att bensinpumpar ska vara krönta bör det inte vara några större fel på den uppmätta mängd bensin den säger sig ha pumpat. Om man nu inte är böjd åt det konspiratoriska hållet då, och prompt vill tro att hela världen försöker lura en på precis allt.
Nog blir man en smula förvånad när man tankar mer än tanken (enligt uppgift) rymmer, eller? Jag blir.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Kan @sportbike eller annan VAG-kunnig kanske bekräfta eller dementera resonemanget om konservativ beräkning av tankrymd?

Mor kör iofs inte så många mil/år att det spelar någon större roll,
Nja, såhär gripet ur luften så ska ju alla komponenter vara optimerade för att få exakt mätvärden, volymen i tanken, nivågivaren, mätaren, osv.
Man godkänner ofta en felmarginal på 3 - 5% på komponenter i systemet.
Gav detta nåt?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nja, såhär gripet ur luften så ska ju alla komponenter vara optimerade för att få exakt mätvärden, volymen i tanken, nivågivaren, mätaren, osv.
Man godkänner ofta en felmarginal på 3 - 5% på komponenter i systemet.
Gav detta nåt?
Kanske. Med lite ungefärlighet i kedjan så kanske man kan få i 53,5 liter i en 50-literstank…plus det resterande bränslet innan tankning.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kanske. Med lite ungefärlighet i kedjan så kanske man kan få i 53,5 liter i en 50-literstank…plus det resterande bränslet innan tankning.
Blir fortsättning på detta. Nån väckte rättshaveristen i mig. Ringde nån kundtjänst och fick nummer till ansvariga lokalt.
Svindlar de kunderna med ett påslag på uppemot 10% så är det ingen liten sak och pumprabatten om 10 öre/litern väger lätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nog blir man en smula förvånad när man tankar mer än tanken (enligt uppgift) rymmer, eller? Jag blir.
Bränsletankar kan bli större med åren pga övertryck, lite beroende på form och material.
Jag har haft en del bilar som rymt betydligt mer än spec (och en likadan som gått mindre).
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
+10% på en tank - vet jag eftersom färddatorn slog om till noll km i tunneln innan Öresundsbron, inne i Malmö tankade jag sedan ca 6 liter mer än vad tanken rymde. Svettig resa över bron o in i Malmö, men det var på den tiden bränsle inom Sverige ingick i bilförmånen (man är snååååål)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bränsletankar kan bli större med åren pga övertryck, lite beroende på form och material.
Jag har haft en del bilar som rymt betydligt mer än spec (och en likadan som gått mindre).
Golf Sportsvan 2014. Plasttank.
Tänker att du talar om t ex cittror men ffa plåttankar? Så hur mycket ”lever” en plasttank och drar den ihop sig igen? Jelp! Nej, jag är inte orolig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Golf Sportsvan 2014. Plasttank.
Tänker att du talar om t ex cittror men ffa plåttankar? Så hur mycket ”lever” en plasttank och drar den ihop sig igen? Jelp! Nej, jag är inte orolig.
Citroën XM har tex plasttank. Spec 80 liter, jag har fått in 88,5 liter i en av mina... övriga mellan 81 och 84 liter...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Frågan är om du vet volymen, alltså hur mycket du hällt ieller inte vet att du blivit uppskörtad? Tja, samma gäller ju mig m fl. Som gjort för missförstånd.
Ah, du menar så. Nja jag för bok över mina fordon sedan 1988 så jag märker om förbrukningen drar iväg… Nollar alltid trippen och tankar fullt.


En gång fick jag i onormalt mycket diesel i Landcruisern på OK i Skellefteå; åkte tillbaka veckan efter (sparade kvittot) och påtalade saken. De kollade och mycket riktigt gick cisternen tom just då (tid på kvittot) och jag fick tillbaka mellanskillnaden på det bilen brukade behöva efter x mil och det som pumpen sade att den tankade i.

kan numer se ut såhär:
IMG_7901.pngIMG_7900.png
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top