Klockringaren
nissenys

People Think The Mayans Created QR Codes 3,000 Years Ago
People think that the Mayans might have created QR codes thousands of years before we could even scan them.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Känns rimligt.![]()
People Think The Mayans Created QR Codes 3,000 Years Ago
People think that the Mayans might have created QR codes thousands of years before we could even scan them.www.unilad.com
Fascinerande budskap från en svunnen tid. Man kan lugnt säga att de låg tusentals år före oss.
Jag har köpt mig ett par ganska små blandarflaskor för oljeblandad bensin. Normalt har jag fyllt dunken med 5 liter soppa, sedan haft i 1 dl för 2% blandning, men just nu är min normala dunk för oljeblandat på annan ort. Men blev lite konfunderad då det på flaskan finns ett streck där man ska fylla upp till med bensin, och sedan strecket för 600 ml med olja. Men det första strecket är 576,92 ml. Jag trodde att 4% borde vara 24 ml, alltså det första strecket till 576. Alltså att 4% är av totalen, inte 4% av mängden bensin.
Men det är väl lite som moms, påslag 25% men del av priset 20%. Förr var momsen 19% och därmed påslag 23,46%.
Jag tänkte mig mer att ha total 600 ml, dvs. 576 ml bensin och 24 ml olja. Jag brukar dock ha en dunk för oljeblandat, men den är på annan ort. Och med den blandar jag ung. som du, fast 5 liter i taget.Ja, du är inne på rätt tankespår det är en matematisk effekt, 4% på 600 ml blir ju 24 ml, och 24 ml på den totala mängden 624 ml blir ju egentligen bara 3.85%.
Själv brukar jag lämna plats i dunken för oljan, jag fyller alltså min jeepdunk med 19.4 liter och fyller resterande 0.6 liter med olja. Fast det är väl mest för att jag inte gillar överfulla dunkar.
Ska jag inte blanda 2t-olja i dunken brukar jag nöja mig med 19 liter i dunken.
Förkyld o då hittar man grejjer.. som man inte hittar. Möjligtvis egensnickrad men finns verktygen modell bra? Bildsökte vilket resultera mest i cykelnycklar till vevarmar.
Hylslednyckel genomgående, dubbla storlekar och/eller sex eller 12-kant spelar mindre roll. Perfekt som mothållsnyckel när man aldrig vet om andra sidan är samma eller grannumret, lite längd på ytan bådar för bra grepp jämfört med andra slintnycklar & verktyg.
![]()
Kool men kanske för statiskt arbete som mothåll, kanske?
Jag har köpt mig ett par ganska små blandarflaskor för oljeblandad bensin. Normalt har jag fyllt dunken med 5 liter soppa, sedan haft i 1 dl för 2% blandning, men just nu är min normala dunk för oljeblandat på annan ort. Men blev lite konfunderad då det på flaskan finns ett streck där man ska fylla upp till med bensin, och sedan strecket för 600 ml med olja. Men det första strecket är 576,92 ml. Jag trodde att 4% borde vara 24 ml, alltså det första strecket till 576. Alltså att 4% är av totalen, inte 4% av mängden bensin.
Men det är väl lite som moms, påslag 25% men del av priset 20%. Förr var momsen 19% och därmed påslag 23,46%.
På labb finns en riktlinje att vid blandning 1% och under, så kan man bortse från volymändringen. Annars räknar man på totalvolym.Ja, du är inne på rätt tankespår det är en matematisk effekt, 4% på 600 ml blir ju 24 ml, och 24 ml på den totala mängden 624 ml blir ju egentligen bara 3.85%.
Själv brukar jag lämna plats i dunken för oljan, jag fyller alltså min jeepdunk med 19.4 liter och fyller resterande 0.6 liter med olja. Fast det är väl mest för att jag inte gillar överfulla dunkar.
Ska jag inte blanda 2t-olja i dunken brukar jag nöja mig med 19 liter i dunken.
På labb finns en riktlinje att vid blandning 1% och under, så kan man bortse från volymändringen. Annars räknar man på totalvolym.
20% ryker mycket och startar dåligt...Det beror nog lite på syftet.
När det gäller 2t olja så kör ju folk på alla möjliga blandningar från från 2 till 4% eller extremfallen rent av 1.5% upp till 5% så i det fallet kan man nog även bortse ifrån om man har 3.0% eller 2.9%.
Alltså 576 resp 24 ml?På labb finns en riktlinje att vid blandning 1% och under, så kan man bortse från volymändringen. Annars räknar man på totalvolym.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |