Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag glömde kupévärmaren på i en Ascona ett par veckor. Den hade smält ner sig i snön så jag hade en ren yta asfalt under bilen och en ram runt där snön omvandlats till is.
Jag rekommenderar er att inte göra likadant.

Jag har sett (bild på) en som ställde in en byggtork bak i sin Volvo kombi med fällda säten för att tina av den helt.

Det funkade, men den fick stå lite för länge så han hade intrssant form på instrumentbrädan och rökfärgade rutor också...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kan ibland sakna MINIn jag hade. Eluppvärmd vindruta som bara tog någon minut på sig att värma frost och is så man kunde dra bort med våtskrapa. Eller låta den stå några minuter, så rann allt av.
Men sidorutorna var ju som vanligt och behövde skrapas - därav tomgångskörning en liten stund. Hann aldrig installera motorvärmare i bilen och original till dessa var inte bra, så man behövde köra på tredjepartsgrejer.

Carport eller garage är ju förstås bättre.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Angående regler för tomgångskörning så, nej, faktiskt. Endast inom tätort. Där jag bor på vyssjan så får jag faktiskt puttra bäst jag vill.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan ibland sakna MINIn jag hade. Eluppvärmd vindruta som bara tog någon minut på sig att värma frost och is så man kunde dra bort med våtskrapa. Eller låta den stå några minuter, så rann allt av.
Men sidorutorna var ju som vanligt och behövde skrapas - därav tomgångskörning en liten stund. Hann aldrig installera motorvärmare i bilen och original till dessa var inte bra, så man behövde köra på tredjepartsgrejer.

Carport eller garage är ju förstås bättre.

Moderna bilar är ju så effektiva/lågfriktion att dom knappt genererar värme på tomgång.
Speciellt moderna dieslar, så elframrutor är nästan ett måste.

Annat var det förr då man stängde kylargardinen och lät bilen stå på tomgång tills den kokade...

Ja, jag är SÅ gammal, jag hade även såna där galonbitar man satte fast i grillen för att minska luftflödet till kylaren på någon bil.

Nuförtiden kör jag med pappskiva på kylaren på vintern
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Moderna bilar är ju så effektiva/lågfriktion att dom knappt genererar värme på tomgång.
Speciellt moderna dieslar, så elframrutor är nästan ett måste.

Annat var det förr då man stängde kylargardinen och lät bilen stå på tomgång tills den kokade...

Ja, jag är SÅ gammal, jag hade även såna där galonbitar man satte fast i grillen för att minska luftflödet till kylaren på någon bil.

Nuförtiden kör jag med pappskiva på kylaren på vintern
Kör ju Fiat diesel i opeln o den är varm efter 2-3km Finns ingen diesel värmare heller, tvärt om kan det bli väldigt varmt i opeln om man inte kör automatiken på värmen i kupén.

O 20° varmgarage så är det inga bekymmer med is på rutan?
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Har noterat att det numera nämns i låttexter att någon ska "backa med släp/kåpsläp".
Är det någon form av bragd för millenials?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har noterat att det numera nämns i låttexter att någon ska "backa med släp/kåpsläp".
Är det någon form av bragd för millenials?
Det är redan en bragd för dem att ta körkort, med manuell låda.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har noterat att det numera nämns i låttexter att någon ska "backa med släp/kåpsläp".
Är det någon form av bragd för millenials?

Det är väl bara Hooja som tjatar om det, och lyssnar man på sånt så...

Dom hade väl till och med en tävling i att backa med släp på någon spelning på någon mässa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har noterat att det numera nämns i låttexter att någon ska "backa med släp/kåpsläp".
Är det någon form av bragd för millenials?
Hooja hade även "fara till Lule och åka rulltrappa, jag har det på min bucket list"...

Oavsett ålder så är det tyvärr inte alls så vanligt att kunna backa med släp.

Inte helt ovanligt att hojåkare faktiskt inte kan köra motorcykel...
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Men varför har då inte tidigare generationer tagit upp detta, tex Magnus Uggla osv. Han kanske kan backa med släp? Vad vet jag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hooja hade även "fara till Lule och åka rulltrappa, jag har det på min bucket list"...

Oavsett ålder så är det tyvärr inte alls så vanligt att kunna backa med släp.

Inte helt ovanligt att hojåkare faktiskt inte kan köra motorcykel...

Kommer man från Gällivare så kanske man har andra saker på sin bucketlist....

Bor man i stockholm så kanske backa med släp eller spänna ett spännband är på den listan....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varningstrianglar...

Vad för magiska egenskaper tror folk att dom har?
Jag gick förbi en liten krock när jag rastade hunden, ena bilen stod illa till och var inte körbar.

Då stegar man iväg 5 meter ifrån bilen och ställer ner varningstriangeln så är man skyddad från allt ont som kan hända?

Dom ställde ner sin packning ur den krockade bilen längre ifrån bilen än dom ställde triangeln, förmodligen för att dom inte ville ha packningen påkörd av trafiken.

Har dom tagit bort rekomenderat avstånd ur körkortsboken?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har noterat att det numera nämns i låttexter att någon ska "backa med släp/kåpsläp".
Är det någon form av bragd för millenials?
Efter att ha roat mig med att se folk backa slalom med kort släp på långt fordon en hel vecka i höstas, så jo.. det är nog en utmaning för de flesta.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Varningstrianglar...

Vad för magiska egenskaper tror folk att dom har?
Jag gick förbi en liten krock när jag rastade hunden, ena bilen stod illa till och var inte körbar.

Då stegar man iväg 5 meter ifrån bilen och ställer ner varningstriangeln så är man skyddad från allt ont som kan hända?

Dom ställde ner sin packning ur den krockade bilen längre ifrån bilen än dom ställde triangeln, förmodligen för att dom inte ville ha packningen påkörd av trafiken.

Har dom tagit bort rekomenderat avstånd ur körkortsboken?
Sen glöms de på renan och man saktar ner för problemområden som aldrig dyker upp.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Oavsett ålder så är det tyvärr inte alls så vanligt att kunna backa med släp.
Det är så långt mellan gångerna, alltid olika ekipage så det är i princip ruta ett varje gång. Långt/Kort drag-axelavstånd etc och mm. Sitter man då i en gammel Volvo med "perspektivspeglar" kan man sannerligen överraska sig själv. Med Q5-an har man inte en aning om var släpet tar vägen.
Lustigt, med min gamla 244 var det aldrig en tvekan, trots olika släp men ett mer frekvent användande.
Förmågan är tydligen färskvara och kräver underhåll. Gäller åminstone för mig. När allt stämmer kan man inte fatta varför vissa konstellationer ställer till det.
1 gång varannat är helt enkelt inte nog.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Håller med om problemet med olika kombinationer.
Vissa varianter är så lydiga medans t ex husbilen + kåpsläpet är en kamp var gång, trots att jag kör den kombon ofta.
Det jag tycker är märkligt i vårt genomreglerade land är att man får dra släp utan särskild behörighet. BE-skulle vara krav för att ens hänga den minsta EU-trailern efter.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top