Frågor man vågar ställa

Nej, det var sommar, men en budget golf från den tiden har inte speciellt avancerad insprutning, det fanns en konverteringsinstruktion för den på etanolbil.nu , men det kändes inte lönt för den eventuella besparing som man skulle kunna göra.

Sedan blev etanolen så dyr att det skulle ha varit förlust att köra på etanol.

Om jag minns rätt skulle man höja bränsletrycket med en ny regulator och koppla in sig på någon kallstartskrets för att lura systemet att gå fett nog vid start
Ingen "closed loop"? Äldsta bilen jag kört på ren E85 var en Saab 9000 från 1992.
Riktig skitbil på många sätt, men den hade absolut inga problem med spriten.
 
Ingen "closed loop"? Äldsta bilen jag kört på ren E85 var en Saab 9000 från 1992.
Riktig skitbil på många sätt, men den hade absolut inga problem med spriten.

Det kan det knappast ha varit, den gick skitkasst med 20% etanol.
Den var inte heller nyservad så, det är möjligt att den skulle ha gått bättre med nya stift.
ÅAS borde det halvigensatta luftfiltret ha varit till fördel för etanolförbränning
 
Ingen "closed loop"? Äldsta bilen jag kört på ren E85 var en Saab 9000 från 1992.
Riktig skitbil på många sätt, men den hade absolut inga problem med spriten.
Jag körde alla mina citroëner på E85 (i testsyfte). En av hemligheterna är att låta insprutningsdatorn få lite tid på sig att adaptera till bränslet.

DS-en från 1968 krävde förstås choke betydligt längre och gick magert, men nog gick den.

Bäst gick en 1990 års BX 16TZI med monopointinsprutning från Magneti Marelli. Den gick nästan som vanligt efter ett tag och drog obetydligt mer än på bensin (ca 10%). Tydligen hade just denna insprutning ett mycket stort toleransområde och hade möjlighet att fläska på med soppa för motorer ända upp till 2,5 liter. Och då funkar det ju med E85 också.
 
I Tyskland brukar jag använda Mobile.de och autoscout24.de för att se lite tillgång och priser på olika fordon.
Vad finns det för motsvarighet i UK?
Jag vet att det finns säljare från olika länder på mobile.de men de är få.
 
Det är väl Autotrader som gäller i UK?

----
Finns det någon nackdel med vinklade ventiler på mc-hjul? Om inte varför i helskotta sitter det raka på hjul där bromsskivorna förhindrar att en vuxen man får in handen till ventilerna?
 
Det är väl Autotrader som gäller i UK?

----
Finns det någon nackdel med vinklade ventiler på mc-hjul? Om inte varför i helskotta sitter det raka på hjul där bromsskivorna förhindrar att en vuxen man får in handen till ventilerna?

Vinklade ventiler ger (teoretiskt) sidoktafter på ventilnålen som kan göra att dom (teoretiskt) kan börja läcka...

Nya fräsha moderna nålar (utan den långa fjädern) borde hålla tätt ändå i alla hastigheter en normal motorcykel kommer uppi.
 
Den här nya APE smitt koppor är det guds straff till bögarna?

Det är ju samma som med hiv det började ju också mellan apor o människor strax efter vv2 enlig statlig utsago när man testade AP blod till skadade genom trasfution. Personligen tror ju jag att någon småkåt jävel satte på en prostituerad chimpans?

Ja alla vet ju att det alltid är bögarna fel.

 
Den här nya APE smitt koppor är det guds straff till bögarna?

Det är ju samma som med hiv det började ju också mellan apor o människor strax efter vv2 enlig statlig utsago när man testade AP blod till skadade genom trasfution. Personligen tror ju jag att någon småkåt jävel satte på en prostituerad chimpans?

Ja alla vet ju att det alltid är bögarna fel.


Jag tror du har fel om blodtransfusioner mellan apor och människor, det har nog aldrig någon prövat.

Men att det är bögarnas fel håller jag med om, allt är deras fel, om inte annat för att det blir en catchig sång av det...

rysslands invasion av Ukraina, det är bögarnas fel, kvarskatt i år, bögarnas fel, höjda bränslepriser, bögarnas feeel.

Den fanns textad till engelska på tuben tidigare, så jag skickade den till en bög i USA och sa att den hade sänts på svensk statlig TV.
Först blev han alldelens förskräckt, men när han insåg att vi var så lite homofoba i Sverige så att man kunde skämta på det viset så blev han tokglad istället.
I USA sänds såna där sånger på fullt allvar på dom religiösa kanalerna.
 
Jag vet att jag har läst om att i slutet på världskriget så testades blodplastma från apor på skadade i kriget o att första bevisade hiv var en engelsk soldat som tjänstgjort i Kongo.

Men så skannade jag lite snabbt o läste att första fallet var någon gång i just Kongo fast 1910-20 ich i en stad som fick järnväg o mängder med arbetare o då prostituerade kvinnor så smittan är sexuell men det är ju inte bögarna fel utan kvinnornas fel?.

Men sången är ju katchig ändå?
 
Jag körde alla mina citroëner på E85 (i testsyfte). En av hemligheterna är att låta insprutningsdatorn få lite tid på sig att adaptera till bränslet.

DS-en från 1968 krävde förstås choke betydligt längre och gick magert, men nog gick den.

Bäst gick en 1990 års BX 16TZI med monopointinsprutning från Magneti Marelli. Den gick nästan som vanligt efter ett tag och drog obetydligt mer än på bensin (ca 10%). Tydligen hade just denna insprutning ett mycket stort toleransområde och hade möjlighet att fläska på med soppa för motorer ända upp till 2,5 liter. Och då funkar det ju med E85 också.
Min första bil, en Datsun Bluebird -83, klarade inte mer än en halv tank E85 innan den blev svårkörd. Den hade en förgasare och kunde därmed inte justera bränsleluftblandningen.
 
B
Min första bil, en Datsun Bluebird -83, klarade inte mer än en halv tank E85 innan den blev svårkörd. Den hade en förgasare och kunde därmed inte justera bränsleluftblandningen.
Blubird var det inte den som hade motorns oljepump i bakstycket på generatorn som var kilremdriven?
 
Har aldrig lämnat in på verkstad, men kanske blir tvungen nu. Besiktade hojen idag, och besiktningsmannen lyckades göra illa sig själv då han lyckades kasta hojen på sig själv när han skulle stanna. Krävs rätta knycken för att hålla sidostödet nere samtidigt som man välter hojen åt sidan. Underlättar inte när man lyckas få i växeln (eller om han missade friläge och släppte kopplingen) så jag ser genom fönstret hur han har ut benet, men inte lyckas hålla åbäket på 250 kg och hamnar under.

Jag och en till kille som håller på att besikta hojen springer ut och hjälper till, för han sitter fast med foten under.

Hur som helst, hojen är gammal (1985) så den har sin beskärda del av repor (pga liknande vurpor utförda av mig) och två saker som går sönder. Blinkersen bryts av och kopplingshandtaget blir böjt kanske 10-20 mm, helt OK att köra med men lite annorlunda grepp än vanligt.

Papper har skrivits och jag ska lämna in hojen för kostnadsförslag på verkstad. Men det lär ju ta aplång tid att dels få tid, dels få hem delar.

Hur skulle ni göra? Var ska man lämna in hojen?


 
Har aldrig lämnat in på verkstad, men kanske blir tvungen nu. Besiktade hojen idag, och besiktningsmannen lyckades göra illa sig själv då han lyckades kasta hojen på sig själv när han skulle stanna. Krävs rätta knycken för att hålla sidostödet nere samtidigt som man välter hojen åt sidan. Underlättar inte när man lyckas få i växeln (eller om han missade friläge och släppte kopplingen) så jag ser genom fönstret hur han har ut benet, men inte lyckas hålla åbäket på 250 kg och hamnar under.

Jag och en till kille som håller på att besikta hojen springer ut och hjälper till, för han sitter fast med foten under.

Hur som helst, hojen är gammal (1985) så den har sin beskärda del av repor (pga liknande vurpor utförda av mig) och två saker som går sönder. Blinkersen bryts av och kopplingshandtaget blir böjt kanske 10-20 mm, helt OK att köra med men lite annorlunda grepp än vanligt.

Papper har skrivits och jag ska lämna in hojen för kostnadsförslag på verkstad. Men det lär ju ta aplång tid att dels få tid, dels få hem delar.

Hur skulle ni göra? Var ska man lämna in hojen?


För en gammal repig hoj hade jag bara beställt delarna och bytt själv. Efter det bett besiktningen betala för delarna.
 
För en gammal repig hoj hade jag bara beställt delarna och bytt själv. Efter det bett besiktningen betala för delarna.


Jag skulle nog normalt sett låta verkstan ge kostnadsförslag och därefter erbjuda bilprovningen ett lägre belopp mot att jag byter delarna själv.
Eftersom det bara handlar om blinkers och handtag så vore väl enklast och snabbast att bara begära ersättning för delarna.

Men man ska nog se till att prata med bilprovningen så att det inte blir nåt tjafs om att de inte får betala ut pengar till privatpersoner. Nu är det iofs små summor så det kanske är värt att betala de där delarna ur egen ficka bara för att slippa stilleståndet.
 
Det KAN ju vara så illa att det måste lagas på verkstad för att du ska få ut några pengar alls.

Det går genom någon försäkring som enbart betalar ut mot arbetsorder med regnr på auktoriserad firma för att någon besiktningsgubbe någonstans har fuskat och köpt ut delar till sin egen bil tidigare...
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top