Frågor man vågar ställa

Varför?
Du får 30% högre förbrukning vilket gör bränslet ännu dyrare.
Du får problem med o-ringar, packningar, slangar, plast i bränslepump mm.
Du måste mappa / bestycka om för den högre förbrukningen.
- Ditt svar är alltså "dålig idé" ?
Jag tänkte eftersom många bilar går bra att köra utan att de tar skada o utan att om-mappas.
 
- Ditt svar är alltså "dålig idé" ?
Jag tänkte eftersom många bilar går bra att köra utan att de tar skada o utan att om-mappas.
Det är för att de är byggda för E85 från början.
Min V70 kollar förhållandet etanol / bensin efter varje gång tanklocket varit öppet.
Det tar ca 15 min körning enl Volvo för bilen att mappa om sig om man går från en tank bensin till en tank etanol eller tvärt om.
Hur den hanterar alla möjliga mellanliggande blandningsförhållanden vet jag inte.
På de dryga 10 år vi haft bilen har den fått full tank etanol max 20 gånger, de gånger jag kunnat räkna hem det ekonomiskt. 30% lägre pris på etanolen plus 1 krona litern för att kompensera för extra körning till makcen så har det gått jämt upp.
 
Sonen har en Biofuel Saab, den har fått exakt en tank Etanol sedan han köpte den, för att prova (SAAB lovar ju liiiite bättre prestanda på Etanol)
Ekonomiskt har det aldrig varit lönt det.

Där skulle man ju definitivt kunna styra över kunder som har bilar som klarar det med lägre beskattning på etanolen, istället för att tvinga folk som har fordon som inte är tänka för det att köra på 10%

Jag tror att sonen skulle gå med på att köra sin Biofuel på etanol om han fick köra 9 andra av sina fordon på ren bensin
 
Last edited:
En hink med ett hål i är ju en trasig/dålig hink.

Hur många hål måste en hink ha för att bli en bra korg?
 
Det är för att de är byggda för E85 från början.
Min V70 kollar förhållandet etanol / bensin efter varje gång tanklocket varit öppet.
Det tar ca 15 min körning enl Volvo för bilen att mappa om sig om man går från en tank bensin till en tank etanol eller tvärt om.
Hur den hanterar alla möjliga mellanliggande blandningsförhållanden vet jag inte.
På de dryga 10 år vi haft bilen har den fått full tank etanol max 20 gånger, de gånger jag kunnat räkna hem det ekonomiskt. 30% lägre pris på etanolen plus 1 krona litern för att kompensera för extra körning till makcen så har det gått jämt upp.
Korrekt, förutom att 30% räcker inte till i min erfarenhet. Den har säkerligen flexfuel-sensor och korrigerar mappen löpande. 15min lär vara en genomsnittlig höftning.
Har skjutit i ethanol någon gång när plånboken varit för mager för 95'an, eller nu när sopoan skjöt i höjden (Tack ryssjävlar) så låg ethanol någon vecka efter.
Min V70 2.5FT klarar sig på en liter milen 95'an men E85 så brukar det gå över 1.4.
 
Korrekt, förutom att 30% räcker inte till i min erfarenhet. Den har säkerligen flexfuel-sensor och korrigerar mappen löpande. 15min lär vara en genomsnittlig höftning.
Har skjutit i ethanol någon gång när plånboken varit för mager för 95'an, eller nu när sopoan skjöt i höjden (Tack ryssjävlar) så låg ethanol någon vecka efter.
Min V70 2.5FT klarar sig på en liter milen 95'an men E85 så brukar det gå över 1.4.

Vänta bara så kommer det någon expert och förklarar för dig att det är omöjligt baserat på energi innehållet i etanolen och resultat i labb.







Men det är exakt dom siffror jag har hört från andra också...
 
Vänta bara så kommer det någon expert och förklarar för dig att det är omöjligt baserat på energi innehållet i etanolen och resultat i labb.







Men det är exakt dom siffror jag har hört från andra också...

Du verkar ha svårt att förstå vad du läser och du har nu dessutom justerat ditt tidigare påstående.

Baserat på energimängden så har SJP alldeles rätt. Det ska dra mer än 30% mer med E85 än med bensin.

Men du påstod tidigare att 10% sprit i bensinen ökade bränsleförbrukningen med mer än 10% ungefär som att spriten skulle sakna energiinnehåll.
 
30% give or take några % är min uppfattning, kan säkert skilja mellan fordon och årsmodeller.
Min 2,5FT är en -08, -09 fick de ca 30hk mer och det kan säkert påverka åt något håll.
 
Vänta bara så kommer det någon expert och förklarar för dig att det är omöjligt baserat på energi innehållet i etanolen och resultat i labb.







Men det är exakt dom siffror jag har hört från andra också...
Det är mycket väl möjligt att energiinnehållet dikterar ett teoretisk behov av att bränna 30% mer e85 för att få ut samma effekt som 95'an, men åtminstone min bil kommer i så fall närmare att utnyttja all energi i bensinen den förbränner än i etanolen.
För verkligheten ligger på drygt 40%, men det beror ju också på förhållanden då en förbränningsmotors effektivitet påverkas av många faktorer, inte minst utväxling/varvtal och temperatur.
 
Du verkar ha svårt att förstå vad du läser och du har nu dessutom justerat ditt tidigare påstående.

Baserat på energimängden så har SJP alldeles rätt. Det ska dra mer än 30% mer med E85 än med bensin.

Du verkar ha svårt att läsa också, för han säger att den drar 40% mer.

Och då är hans bil tillverkad för att gå på etanol dessutom.

Så en bil som var tillverkad helt utan tanke på etanol-piss i tanken kanske inte optimerar lika bra som hans?
 
Du verkar ha svårt att läsa också, för han säger att den drar 40% mer.

Och då är hans bil tillverkad för att gå på etanol dessutom.

Så en bil som var tillverkad helt utan tanke på etanol-piss i tanken kanske inte optimerar lika bra som hans?

Ja någon av oss har i alla fall svårt att läsa, jag ser inte några 40% jag ser bara att han skriver att förbrukningen ökar mer än 30%.
Men vare sig det är 30 eller 40% så går tydligen hans motor effektivare på etanolpisset för den borde dra 48% mer etanol än bensin.
 
För verkligheten ligger på drygt 40%, men det beror ju också på förhållanden då en förbränningsmotors effektivitet påverkas av många faktorer, inte minst utväxling/varvtal och temperatur.

Drygt 40% kan ju vara 44% också på E85.
 
Brukar emellanåt tanka E85 i mina icke-etanolbilar, mest för att sota ur lite.
Min förbrukning brukar bara stiga 15%.
 
Brukar emellanåt tanka E85 i mina icke-etanolbilar, mest för att sota ur lite.
Min förbrukning brukar bara stiga 15%.

Mina icke etanolbilar skulle inte ens starta på E85
Farsan fick problem vid 50% på en modern men icke etanol bil

Edit, jag provade på en Golf 3 jag hade, slog i en 5l dunk etanol när det var tomt, den startade på bensinen som var kvar i systemet men började gå risigare och risigare till slut svarade den inte alls på gasen och stannade, sedan fick vi starta den med startgas efter att vi hade slagit i bensin tills vi hade fyllt hela bränslesystemet med bensinblandning
 
Last edited:
Mina icke etanolbilar skulle inte ens starta på E85
Farsan fick problem vid 50% på en modern men icke etanol bil

Edit, jag provade på en Golf 3 jag hade, slog i en 5l dunk etanol när det var tomt, den startade på bensinen som var kvar i systemet men började gå risigare och risigare till slut svarade den inte alls på gasen och stannade, sedan fick vi starta den med startgas efter att vi hade slagit i bensin tills vi hade fyllt hela bränslesystemet med bensinblandning
Mitt i vintern?

Mina bilar börjar få startproblem med E85 när temperaturen närmar sej nollan, men är motorn varm är det inga problem att köra vidare.
 
Mitt i vintern?

Mina bilar börjar få startproblem med E85 när temperaturen närmar sej nollan, men är motorn varm är det inga problem att köra vidare.

Nej, det var sommar, men en budget golf från den tiden har inte speciellt avancerad insprutning, det fanns en konverteringsinstruktion för den på etanolbil.nu , men det kändes inte lönt för den eventuella besparing som man skulle kunna göra.

Sedan blev etanolen så dyr att det skulle ha varit förlust att köra på etanol.

Om jag minns rätt skulle man höja bränsletrycket med en ny regulator och koppla in sig på någon kallstartskrets för att lura systemet att gå fett nog vid start
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top