Frågor man vågar ställa

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag bor i SE1, så jag börjar tycka att det låter som ett bra förslag.

Nu kör ju inte jag på HVO 100, men varför ska den kosta 24 spänn litern för att Dieseln kostar 20?

Det var ju råoljepriserna som hade gått upp, och miljöskatter som lagts på det.

Varför blir inte det miljövänliga alternativet det billigare alternativet då?
Varför höjs det för att alltid vara lite dyrare än det tungt beskattade "sämre" alternativet?
Priset på HVO och liknande produkter har gått upp något alldeles fruktansvärt nu när fler vill ha soppan. Dessutom kräver olika intressegrupper att den ska vara fri från alla möjliga saker som hade kunnat sänka produktionskostnaden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Priset på HVO och liknande produkter har gått upp något alldeles fruktansvärt nu när fler vill ha soppan. Dessutom kräver olika intressegrupper att den ska vara fri från alla möjliga saker som hade kunnat sänka produktionskostnaden.
Svaret är "För att vi kan" och "För att vi vill tjäna så mycket som möjligt"

Om den vanliga dieseln skulle ha gått om HVO i pris skulle alla vilja tanka HVO, då skulle det bli brist på HVO till dom som måste köra på det.

Därför höjer man priset så att folk som kan välja, av ekonomiska orsaker väljer det för miljön sämre alternativet, och dom som tvingas tanka HVO gör det ju oavsett pris.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Någon som sitter på en verkstadsmanual honda cr 250 1984?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Oklart.Den du skickade verkar vara nyare modeller?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skiljer cr250r versionen från cr250?
Ofta är ju mycket samma även på en nyare årsmodell, dom kanske bara har en ny framgaffel på modellen som heter R
(det var bara ett exempel Helge, jag har ingen aning, det kan vara en helt ny motorcykel också)

Behöver man då mecka med motorn och den är oförändrad är ju manualen ändå användbar.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Jag får prova skruva efter den manualen, kanske skruvar fram en 01a
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag brukar flytta snö med fyrhjulingen, men fästet till snöbladet har lossnat i chassiet och det är gängsallad i de fasta gängorna. Jag tänkte ta gängstång och skruva dit och svetsa dem och sen ha muttrar till fästet. Skulle det kunna funka med någon form av Loctite istället för att svetsa?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Troligen inte. Väsentlig skillnad i hållfasthet mellan Loctite och stål.
Finns det plats att gå upp en dimension på gängorna, t.ex. M10 till M12?
Jag ser inte den delen som gängorna sitter i. Det är inne mellan ramrören. Har funderat på att svetsa fästet i chassiet, men då går det väl sönder nån annanstans när bladet fastnar i en sten eller ett träd.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du kan prova JB-weld håller Detta att bygga mototer i så finns väll en chans att det håller där med.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag ser inte den delen som gängorna sitter i. Det är inne mellan ramrören. Har funderat på att svetsa fästet i chassiet, men då går det väl sönder nån annanstans när bladet fastnar i en sten eller ett träd.
Det är sånt man har brytpinnar till.
Eller länkar och fjädrar.
Min snöslunga har brytpinnar, nu är jag uppe i 9-12 skruvar för att slippa byta så fort en isbit åker in.
Mitt snöblad till åkklipparen her ett länkage och fjädrar som håller bladet nere. Kommer det mer än 0,8mm pudersnö viker bladet undan, fan att MIG,en är trasig, men jag har nya feta fjädrar till årets säsong.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Mitt blad hålls nere av vikten (och lyfts av vinschen), men har fjädrar som gör att det kan vika sig vid vissa påkänningar, men när det är vinklat och går emot något gör hävarmen att det bryter i infästningen mot ramen. Det är i princip bara om jag kör in i en sten på mitten som fjädringen gör nytta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På kawasakin sitter fäst plåten till snöbladet under ramen och så sitter det typ avgasklämmor modell grövre runt ramrören och ned genom fästplattan med mutter under.

Sedan sitter bladet i 2 fästöron i plåten medstor bricka o nål. Tar typ 2 minuter att montera o 30 sekunder att ta bort.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hur kan jag bli en fraktion så hård och manlig som Mj. Bonde? Skjuten två gånger tar han en rökpaus för att sen fortsätta jaga lede fi i terrängen. Visserligen sannolikt skjuten med musköt eller motsvarande, men ändå! ?

Såna män är inte vanliga.

 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Tycker Hyndas plog till deras ATVer är smart.
Fästes i dragkroken med en längre fyrkantsprofil och kulhandske. Flyttar lasten väldigt effektivt.extrabilder78841_large.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är sånt man har brytpinnar till.
Eller länkar och fjädrar.
Min snöslunga har brytpinnar, nu är jag uppe i 9-12 skruvar för att slippa byta så fort en isbit åker in.
Mitt snöblad till åkklipparen her ett länkage och fjädrar som håller bladet nere. Kommer det mer än 0,8mm pudersnö viker bladet undan, fan att MIG,en är trasig, men jag har nya feta fjädrar till årets säsong.
Biltemas snöslunga?
Jag bytte i snitt 2 brytpinnar per gång jag använde den.
Jag funderade på att byta till skruvar, men körde sönder en vinkelväxel redan med orginal brytpinnarna, så jag vågade inte eperimentera.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycker Hyndas plog till deras ATVer är smart.
Fästes i dragkroken med en längre fyrkantsprofil och kulhandske. Flyttar lasten väldigt effektivt.View attachment 467332
Jo, det där är en gammal lösning, jag har sett folk använda på jeepar.

Man måste ändå ha någon slags stagning framtil som hindrar bladet att vandra i sidled, men det brukar inte behöva vara så kraftigt.

Jag har dessutom sett en bil där kulan har skjuvats av med en sådan plog, det blir rejäla stötar kulan får ta upp
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top