Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool, borde man inte ha tecken för det då? Med bristande mobiltangentbord:
_>|

Alltså underlinje under mer än..

//Föreskriftsvrängare
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag lever på att sälja prylar från olika håll till folk över hela planeten. Det jag säljer oftast är kristaller och oscillatorer, dvs prylar som ger ifrån sig en eller flera frekvenser för att hålla takten på olika elektroniska produkter. Det vanligaste är att man har en frekvens för att hålla reda på vad klockan är (32768 Hz) och en för att styra någon form av krets för kommunikation (några MHz).
Nu till min fråga:
Varför behöver vissa ett klockträd med en grundklocka som delas upp i 15-40 olika frekvenser? Vad åstadkommer de?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mmm min dotter, s son skall börja köra min yamaha triwheeler 60cc det är ju SK tråd styrt dödmansgrepp med 10 meter balgarn.

Men lat som man börjar bli och vill inte springa efter sååååå skulle jag vilja ha en typ av fjärrkontroll till någon liten elektronisk brytare som sonika kortsluter tändspolen.

Vet att det finns mycket kunnigt folk som kan elektronik här.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Mmm min dotter, s son skall börja köra min yamaha triwheeler 60cc det är ju SK tråd styrt dödmansgrepp med 10 meter balgarn.

Men lat som man börjar bli och vill inte springa efter sååååå skulle jag vilja ha en typ av fjärrkontroll till någon liten elektronisk brytare som sonika kortsluter tändspolen.

Vet att det finns mycket kunnigt folk som kan elektronik här.
Finns ju säkert allt på Kjell o co men du måste än då hitta som kan plocka ihop grejerna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Finns ju säkert allt på Kjell o co men du måste än då hitta som kan plocka ihop grejerna.
RC-styrt relä kan möjligen fungera. Så länge triggern hålls inne får tändspolen på yamman ström - så om farsan domnar bort av för mycket bersabira stannar fordonet attemagiskt - så att kidsen får komma med ny bärs.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
..och lämpligtvis kör man då med:
  • Momentan funktion – Reläet aktiveras när du håller en knapp på fjärrkontrollen nedtryckt. Så fort du släpper knappen då avaktiveras reläet. Funktionen är lämplig vid kortare aktiveringar så dom när en solenoid ska tillfälligt dras.
så att fordonet stannar när de försöker rymma utanför räckvidden eller övervakaren somnar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
RC-styrt relä kan möjligen fungera. Så länge triggern hålls inne får tändspolen på yamman ström - så om farsan domnar bort av för mycket bersabira stannar fordonet attemagiskt - så att kidsen får komma med ny bärs.
Jo det finns huvud relä med fjärrstyrning till att totalt bryta strömmen från batteri på mc som ex, men då behövs batteri då reläna drar 0,002 amp konstant för att funka, o triwheelern har ju ingen strömförsörjning.
Dock skulle jag kunna ta system från chappy/fs1/dt50mx då dessa passar o på så sätt få strömförsörjning.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Någon som sett ett stödbensfäste som skulle passa i gångjärnsfästet på en Thulevagn. 20210428_153203.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
För många år sedan hade jag egen mailserver hemma med egen domän, på den tiden port 25 var öppen. När det hela behövde uppdateras så skaffade jag konto hos FSdata, det var gratis för privatpersoner och fortfarande med egen domän. Sedan blev det någon uppgradering hos dem och man fick betala en symbolisk summa. Sedan tror jag att de såldes till ett annat bolag och numer är det ju inte direkt gratis. Dessutom hade de ett gigantiskt haveri på mailen i vintras där de höll på i flera månader att läsa tillbaka från backupen.

Jag letar efter ett billigt hotell för mail, antal konton blir 3 eller 4 beroende på om äldsta dottern ska ha kvar sin adress på vår domän. Övriga tjänster är jag inte intresserad av, de flesta marknadsför sig med websidor och har mail som tillägg, oftast väldigt dåligt specat vilka villkor som gäller.

Har ni några förslag?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kan rekommendera one.com som har fungerat bra för mig i 10 år efter det att ShellKonto konkade. De kör även spamfiltrering som är betydligt bättre än gmail och hotmail.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top