Frågor man aldrig vågar ställa

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En följdfråga till din väldigt intressanta fråga; Varför fryser Loka citron när man tar ut den ur kylen och skruvar av korken, varför är den inte redan fryst?
Jag har testat det flertalet gånger och det behöver alltså inte vara minusgrader i kylen utan det räcker att det är runt 0-1 grad. När man tar ut flaskan så ser den helt normal ut men när man sedan skruvar korken så blir det is i hela jävla flaskan på någon sekund eller två.

Dock inte alltid, det är ännu mer irriterande :mad:

Ps; Det fungerar inte på Granatäpple men det har hänt på päron.

Edit/ Ramlösa eller Loka, vem fan kommer ihåg sånt?

För lite sprit.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En följdfråga till din väldigt intressanta fråga; Varför fryser Loka citron när man tar ut den ur kylen och skruvar av korken, varför är den inte redan fryst?
Jag har testat det flertalet gånger och det behöver alltså inte vara minusgrader i kylen utan det räcker att det är runt 0-1 grad. När man tar ut flaskan så ser den helt normal ut men när man sedan skruvar korken så blir det is i hela jävla flaskan på någon sekund eller två.

Dock inte alltid, det är ännu mer irriterande :mad:

Ps; Det fungerar inte på Granatäpple men det har hänt på päron.

Edit/ Ramlösa eller Loka, vem fan kommer ihåg sånt?

Vattens fryspunkt sjunker när det är under tryck, så skulle gissa på att det har något att göra med kolsyran. När du öppnar flaskan släpper du ut kolsyran, och trycket sjunker, och då kommer fryspunkten upp över den temperaturen som vattnet i flaskan håller, och vips blir det hårt som en fjortispenis framför en underklädesreklamposter.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
"Lök på laxen" är inte något positivt. Men det kanske inte var det heller :tummenupp

Citat från "det här tjöpte jag..."-tråden.

Varför är lök på laxen dåligt alltemedan grädde på moset är bra?

Skulle jag någon gång äta lax är det helt säkert lök därtill. Någon grädde på moset skulle jag däremot aldrig aptera. :zpy
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400


Citat från "det här tjöpte jag..."-tråden.

Varför är lök på laxen dåligt alltemedan grädde på moset är bra?

Skulle jag någon gång äta lax är det helt säkert lök därtill. Någon grädde på moset skulle jag däremot aldrig aptera. :zpy

Du måste ju nödvändigtvis inte mosa just rotfrukter, vilket du antagligen associerade till först.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja


Citat från "det här tjöpte jag..."-tråden.

Varför är lök på laxen dåligt alltemedan grädde på moset är bra?

Skulle jag någon gång äta lax är det helt säkert lök därtill. Någon grädde på moset skulle jag däremot aldrig aptera. :zpy

Båda uttrycken avser väl något som ska anses bra, och lök är ju gott, jag kan ta ett par skedar smörstekt lök på en grillad laxfilé, däremot grädde på moset låter fördjävligt äckligt...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vattens fryspunkt sjunker när det är under tryck, så skulle gissa på att det har något att göra med kolsyran. När du öppnar flaskan släpper du ut kolsyran, och trycket sjunker, och då kommer fryspunkten upp över den temperaturen som vattnet i flaskan håller, och vips blir det hårt som en fjortispenis framför en underklädesreklamposter.

Nej, det låter alldeles för långsökt. Skrotnisses teori är kort och koncis och därmed korrekt :mattias
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Som att lägga lök på laxen. – Att göra ont värre. Det ursprungliga uttrycket var bara "lägga lök på", och syftade främst på klandrande yttranden. Uttrycket missuppfattas dock ibland och ges motsatt betydelse

Grädden på moset. – Sista tillägget eller detaljen som fullbordar helheten Jämför "Pricken över i:et" och "Lök på laxen".
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men lite grädde i moset. Det måste väl funka.!? Då blir det fylligt och gott. Massa smör oxå såklart. :)

//M

Självklart! Det har Mamma sagt och hennes mat är, som av en händelse, godast på planeten. Det är bara tanter av den gamla skolan som kan få till t ex överjordiskt goda såser utan konstigheter alls.

Grädde är en smakhöjare utan motsvarighet.:fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Självklart! Det har Mamma sagt och hennes mat är, som av en händelse, godast på planeten. Det är bara tanter av den gamla skolan som kan få till t ex överjordiskt goda såser utan konstigheter alls.

Grädde är en smakhöjare utan motsvarighet.:fakta

Har vi samma mamma?
Min mamma lagar nämligen världens godaste mat.

Smör och grädde ingår i nästan alla recept och det är absolut en smakförhöjare.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
New sheriff in town :fakta
Frågan är ju varför du publicerar ritade snoppar på ett mc-forum?

Bantartråden. Jag fick en frågan på mina favoritövningar. Länkade till en övning som håller både värme och ståndet uppe. Precis som någon påpekat så finns det en tråd med "nakna" kvinnor och när man publicerar något med satir så åker man ut.
 

sportbike

Guest
1.Pm:a länken :)
2.Dumt.

edit: var fan tog citatet vägen?
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top