Frågor man aldrig vågar ställa

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kolla tråden om han som bodde i bilen, säkert 25 inlägg raderade mht OT. Ot i OT? Jag uppskattar när man raderar hatinlägg eller personliga påhopp modell värre, men det här är ju löjligt. :dummer

Är det moderatorerna eller deras instruktioner som är kokko? Svara den som törs! :D

Det var jag som kom med en ide om att vi borde ha en samlingstråd för alla nyhetslänkar som folk envisas med att posta i separata trådar varenda gång. Det blev lite snack, dock utan sura miner och personliga påhopp. Halva tråden togs visst bort ändå........

Var på Fejjan säger du att alla hänger?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Brukar det ingå ny olja+filter till motorn vid service av vxl-låda (på husbil)?

Edit: svar: Nej.
 
Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Är inte det en myt?

Tydligen inte. Vi hade en rörpulare på mitt gamla jobb när en varmvattenledning frusit sönder i en lokal som stod ouppvärmd. Han sa att det alltid var varmvattenrören som gick först, men han visste inte varför. Dett var ju iofs inte varmt vatten, men vatten som varit uppvärmt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tydligen inte. Vi hade en rörpulare på mitt gamla jobb när en varmvattenledning frusit sönder i en lokal som stod ouppvärmd. Han sa att det alltid var varmvattenrören som gick först, men han visste inte varför. Dett var ju iofs inte varmt vatten, men vatten som varit uppvärmt.

Om ingen spolar i rören så är det kallvatten i båda, det vatten som har varit uppvärmt innehåller mindre syre...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Då e det därför det fryser snabbare kanske?

Det skulle kunna vara så, men jag vet faktiskt inte, det är inget jag har legat sömnlös över.

Däremot vet jag att när dom fryser isblock till att bygga/skulptera saker med så bruka dom koka vattnet först och sedan frysa det med en vibrerade grej kopplat till baljan för att få hårdare och klarare isblock.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om ingen spolar i rören så är det kallvatten i båda, det vatten som har varit uppvärmt innehåller mindre syre...

Men det handlar inte om att det varit uppvärmt.
Ställer du in en behållare med kallt och en med varmt vatten i frysen, så fryser det varma först.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men det handlar inte om att det varit uppvärmt.
Ställer du in en behållare med kallt och en med varmt vatten i frysen, så fryser det varma först.

I fallet med den outnyttjade ouppvärmda lokalen handlade det nog om det eftersom det knappast var någon värme kvar i rören när dom frös sönder.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag skall prova ställa in två glas vatten, ett 95 gradigt och ett höggradigt.

Vilket fryser först tro.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det är just det här som fattas :lol

Inte fan försvann det vid 2004. Det fanns ju när jag joinade. Årsskiftet 10-11 så började bitterheten komma och eliten sållades ut till förmån för 125cc åkare och raggningstrådar.

"Killen med tejpen..." och "Tjejen på Maxi" = raggningstrådar :lol :yoparty inte mindre av sånt :va utan MER! :tungan :rock
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Men det var inte det som var frågan som jag ställde trots att jag inte vågar fråga.

En följdfråga till din väldigt intressanta fråga; Varför fryser Loka citron när man tar ut den ur kylen och skruvar av korken, varför är den inte redan fryst?
Jag har testat det flertalet gånger och det behöver alltså inte vara minusgrader i kylen utan det räcker att det är runt 0-1 grad. När man tar ut flaskan så ser den helt normal ut men när man sedan skruvar korken så blir det is i hela jävla flaskan på någon sekund eller två.

Dock inte alltid, det är ännu mer irriterande :mad:

Ps; Det fungerar inte på Granatäpple men det har hänt på päron.

Edit/ Ramlösa eller Loka, vem fan kommer ihåg sånt?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top