Frågor kring xenonljus.

inte olagligt, bara inte typgodkänd om jag fattat det hela rätt.. ?!

Är väll bara halvljus som man inte får konvertera?Extraljus på bilar får man ju i alla fall montera Xenon, och har aldrig hört att det skulle vara några problem med helljuset heller.Har man det på halvljus ska man ju ha automatisk nivåreglering också...
Jag jobbar på en Scania verkstad, och vi kan eftermontera Xenon på halvljus och få det godkänt, om bilen är luftfjädrad (åt minstånde i bak har jag för mej, men är inte 100 på reglerna) och använder rätt grejjer (ingen konverteringssats från XenonKungen..).Bara sattsen med strålkastarna med automatik och lamporna och balasterna går på 10-15000kr + moms har jag för mej...Men då kommer dom ju i en tjusig kartong som det står Scania på:rolleyes:
 
Bara sattsen med strålkastarna med automatik och lamporna och balasterna går på 10-15000kr + moms har jag för mej...Men då kommer dom ju i en tjusig kartong som det står Scania på:rolleyes:

...och så är dom testade och E-märkta utav Scania för att sitta i just den strålkastaren, på bilar med just den fjädringen....

Det är precis det, dom har det som tillval och har bevisat att det fungerar genom testning och intygar att det fungerar som det testade exemplaret på alla bilar av rätt typ.
 
...och så är dom testade och E-märkta utav Scania för att sitta i just den strålkastaren, på bilar med just den fjädringen....

Det är precis det, dom har det som tillval och har bevisat att det fungerar genom testning och intygar att det fungerar som det testade exemplaret på alla bilar av rätt typ.

Apsilut:)Förstår jag också, men gäller regeln helljus också?Jag trodde det bara var halvljus som var förbjudet att eftermontera.
 
Apsilut:)Förstår jag också, men gäller regeln helljus också?Jag trodde det bara var halvljus som var förbjudet att eftermontera.

Extraljus får man ju montera på så mycket man vill..? (gäller iaf bilar/lastbilar) frågan är väll om man får byta original monterat då.. ?
 
Extraljus får man ju montera på så mycket man vill..? (gäller iaf bilar/lastbilar) frågan är väll om man får byta original monterat då.. ?

Precis det jag tyckte, kan ju inte göra nått att extraljusen blir bländande (vilket halvljusen kan bli utan korekt nivåreglering) är ju lixom det man har halvljusen till...och fins ju lastbilar med 10 Light Forse i fronten, helt lagligt, konstigt om man inte får ha en ynka liten pyttig xenonlampa till helljus på en hoj...Fast konstigare byrokrati har man ju hört ioförsej...

Hur som, inte ens besiktningen värkar bry sej om man xenonkonverterar helljus och extraljus, halvljus är det kinkigare med (helt förståligt).
 
Precis det jag tyckte, kan ju inte göra nått att extraljusen blir bländande (vilket halvljusen kan bli utan korekt nivåreglering) är ju lixom det man har halvljusen till...och fins ju lastbilar med 10 Light Forse i fronten, helt lagligt, konstigt om man inte får ha en ynka liten pyttig xenonlampa till helljus på en hoj...Fast konstigare byrokrati har man ju hört ioförsej...

Hur som, inte ens besiktningen värkar bry sej om man xenonkonverterar helljus och extraljus, halvljus är det kinkigare med (helt förståligt).

Förmodligen inte lagligt, nej. Numera får man inte använda extraljus som inte är e-märkta om man inte kör "offroad".
100 wattare är uteslutet. Lightforze gör e-märkta ljus nu, men vem köper dom?
 
en xenon sats h4 har ju ingen halvljusssymetri på glödlampan,i typ krav står det att xenoninsats får bara användas med lasthöjdskompensereande lyktor .
du får montera lyktinsats från ett likvärdigt fordon om lastkännaren medföljer.nästa kluriga grej är mötesavkännaren,den sitter oftast i backspegeln på bilar och måste i tillverkarens typintyg även den medfölja.
den är dock inte alltid monterad på varken d1:an men d2:a och ds4:an brukar ha den.
har du h7 så har du halvljussymetrin i reflektorn och då brukar det inte blända så farligt.
 
har kollat lite vad som gäller. Du måste ha automatisknivåreglering högtrycksspolning på lycktorna. det sitter som ett litet stabstag som är sammanbundet med ex länkarm o en potensiometer som ser till att hela tiden reglerar lyset för att inte det ska blända.
du får inte konventera varken halv/helljus på bilen men extraljus finns inga restriktioner. fick rekomenderat att inte ha mer än orginal styrkan på 35w de starkare kan sabba lycktorna både på bilen o hojen
hoppas detta kan vara till hjälp för er
 
Då var ju saken biff, bara att montera extraljus, jag har sett det på HD och sånt, ser rätt coolt ut.
 
Jag har precis beställt ett "mixed bulb kit" med en H1 o en H3 lampa, 4300k och slim ballasts till Aprilian av VVME.
Det finns inte på deras hemsida så man får maila Amy på typ special orders, dom e lite trögfattade men hon borde begripa nu om man förklarar tydligt då jag precis jagat upp henne i brygga.

Sen får man väl göra ledningsnätet så att man enkelt kan sätta i orig. lamporna vid besiktning.
 
Är sugen på att beställa ett kitt så man får lite trevligare ljus, nån som vet vad det är för sockel till cbr600f2 ?

Står inte i haynes manualen och hojen är magasinerad för tillfället.
 
Inte för o va otrevlig men de va de snabbaste sättet jag kom på :D
vvme.com eller nåt e de la annas...

anledningen till att jag fråga var för att jag trodde han förkortade för att det ibland är gnäll om man att gör reklam... tanken slog mig därför inte ens att det kunde vara riktiga namnet.
 
Är sugen på att beställa ett kitt så man får lite trevligare ljus, nån som vet vad det är för sockel till cbr600f2 ?

Står inte i haynes manualen och hojen är magasinerad för tillfället.

H4 ser det ut som.
 

Bifogat

  • cbr600f2_93_headlight_ronayers.jpg
    cbr600f2_93_headlight_ronayers.jpg
    122.3 KB · Visningar: 63
Automatisk ljusnivåreglering skall det vara, inte nivåreglering som dom flesta tror...
samt massa ECE/EEG godkännande
se är det bara att köra :tungan

Lite lagtext

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top