Har testat det där med att vara flitig och sköta mitt jobb typ första 8 åren, Vet du vad ,det fungera inte på mitt företag.Man får bara skit hela tiden.
Det här företaget har problem. Istället för att lyssna på personalen och lösa problem så beslutas det ofta helt galet. Dåliga mellanchefer som inte kan någonting, inte vet vad mina arbetsuppgifter är eller kan sätta sig in och förstå situationen. Mycket fustrerande då alla vill att företaget går bra så man kan behålla jobbet.
Företaget bryr sig inte om de anställda alls där jag jobbar. Tyvärr så då måste man använda facket som ett redskap för att få en bättre arbetsmiljö. (och då menar jag verkligen inte att folk ska lata sig ,bara att saker och ting borde gå smidigare)
Alla jobbbar inte på ett företag där, "företaget gör rätt för sig"
Man behöver inte dela fackets politiska gren.
Är du helt säker på att du fått bättre lön sen du gick ur? Jag tror det var höjningen som ditt fack förhandla fram + din chef kanske tycker du gör ett bra jobb så + pott där också.
Hur gammal är du?
Tråkigt att du jobbar på ett företag som inte bryr sig om sin personal. Osäker/rädd personal söker sig till facket, vilket jag mycket väl kan förstå. Alternativet man har är att söka sig till något annat företag.
Självklart så måste vi på "mitt" företag också kämpa lite för att få till vissa förändringar ibland, men på det hela taget så tycker jag det är rätt okej.
Min erfarenhet och åsikt angående mina kollegor är att de som är med i facket i större utsträckning bara kommer dit och gör sina timmar, i stort sett helt nollställda. Givetvis finns det undantag

Observera att jag absolut inte dömer alla som är anslutna till ett fackförbund nu
På min arbetsplats så knorras det heller ingenting från de som är med i facket om att man själv gått ur. Om det hade börjat gnällas på mig så skulle jag ställa mig vid utgången med papper och penna och fröken ur i telefon så det resulterar i löneavdrag för dessa personer (jag agerar även skiftledare). En sådan arbetsplats är det ingen som vill ha. Det är något av praxis att vi på kvällsskiftet kör lite kortare raster och sen går hem lite tidigare. Funkar jättebra så länge alla är med på det och inte såsar omkring så att inget blir gjort.
För mig känns det väldigt naturligt att inte bidra ekonomiskt till en politisk ideologi som jag inte stödjer fullt ut.
Ja, jag är helt säker på att jag fått extra utöver avtal + pott (som fördelas runt lite olika). Jag vet också att den fackliga representanten vi har, har sagt nej till företagets förslag om att ge mig en så pass stor del av potten som de ville ge mig (när jag fortfarande var med i facket). Jag var för ung för att komma upp i den summan i lön var/är hennes åsikt... Men allt det där är en lång historia.
Jag fyller 25 nu i sommar och har (samma vecka jag fyller faktiskt) jobbat där i fem år.
Fast att jag är bland de yngsta på hela bygget så tillhör jag en av väldigt få som har mycket kunskap av hela produktionen. Har varit på hugget och sett till att få jobba på flera olika platser och har därmed lärt mig väldigt mycket.
Till saken hör dock att jag fortfarande anser mig underbetald för den tjänst jag har. Enligt SCB så borde jag tjäna ett par tusen till i månaden

Väger dock in i ekvationen att jag har mindre än 15 minuters gångväg till jobbet samt vissa löneförmåner.
Avslutar mitt inlägg med att skriva att jag tycker det låter som att du skall söka dig till en annan arbetsplats där personalen värderas mer än på din nuvarande. Man skall inte nöja sig och backa för mycket angående sin arbetssituation