benkar skrev:
Hur är det med tex "Banåkning"? En kompis bodde i USA för några år sedan och var tvungen teckna specialförsäkring vid banåkning, samt att arrangörerna skrev upp reg.nr, kollade att specialförsäkringen var betald och så. Samma för dig?
/B
Dem kollar inte upp sadant.. icke...
Har inte sett nagot sadant handa.
Det ar precis som i sverige, kraschar man pa bana, sa fixar man det sjalv. Eller som vissa, sager att du kraschade nagon annansstans och pa sa satt lurar forsakringsbolaget.
(hall moralsnack borta, jag skriver bara som det ar.. )
Originally posted by Davo
Hur pass bra täcker försäkringen personskador? Ingår det eller måste man ha en special försäkring för det?
USA ar uppbyggt pa ett annat satt. Har maste du ha Healt Insurance ifall du ska komma undan utan att betala for sjukhusrakningen, ambulans m.m. En polare till mig som kraschade pa bana, och brot "femur".. benet... fick en slutrakning pa 1.500.000kr. for 9 dagar i sjukan och 1 operation. Han ar dock i militaren sa han slapp betala nagot.
Health Insurance har ar oerhort viktigt att ha, men oxa sa oerhort dyrt att manga inte har det. Sa t.ex om jag skulle krascha och bryta ett ben sa skulle det vara valdigt illa for mig.
(jag kan om jag ha tur, fa transport till sverige for bli lagad dar... om min hemforsakring tacker det).
HI kostar ungefar 200 dollar i manaden har jag for mig.
Om man kraschar och inte har healt insurance sa kan man bli skickad till ett stalle dar personer som inte har health insurance. Dock, manga som kallar det stallet for "hell".. da man kan ligga lange innan man blir omhandtagen.... det ar endast om du rivit av pulsadern som du far prioritet i den sjukan.
Och, annan sak...
Ni vet val att alla amerikaner ar "sue happy".. Det dar stammer.. for om du blir paskord av en annan person och du forlorar benet... forvanta dig runt 20.000.000kr for det.. med ratt advokat.
Om du blir pakord och endast hojjen blir skadad, och du bevisar att det var den andra personens fel, sa kan du ha en s.k "civil lawsuit" mot den andra personen.. i court kommer ni da gora upp.. troligen vinner du och du far ALLT betalat, inkl vad du nu an behovt lagga ner for att stamma den andra personen.