Den skyddade verkstan Sverige...

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Tror många krigare ser på utlandstjänsten som en sorts spännande, betald semester. Att de dessutom kanske har svårt att få ett vettigt jobb utanför försvaret torde vara ännu en anledning till att de väljer utlandstjänst...

Förr när vi hade ett stort försvar så var det ju ett säkert kort om man ville ha betalt friluftsliv, var ju inte direkt att de riskerade livet heller med tanke på krigsrisken... :D

Numera skulle man ju kunna tro att det borde vara lätt att få tag på bra folk till de få platser som behöver tillsättas.

Mycket skumt har man läst här...men det här är topp tio i år (imho som det heter på internetspråk...).

1. Det är förbannat valfritt - det gamla uttrycket "ger man sig in i leken, får man leken tåla".

2. Söker man en tjänst, där man kan bli placerad i oroshärdar, med skarpladdade vapen, vad fasen räknar man med - spela skitgubbe och dricka kamomillte dagarna i ända?

3. Posten är bland det mest svårlästa jag ramlat över här - och det säger en del (suzukilover, etc...) - vill man jaga lite sympati så kanske man lär få fram sin poäng på ett enklare sätt...

/J - apgrinig och kronslut, vem tar sitt ansvar för att jag åkte enduro igår och körde helt slut på mig själv? Jag vill ha hjälp av en sjukgymnast! direCKT! :huvet

Han vill göra oss uppmärksam på att Gula Sidorna finns på internet och att ingen känner till den verklighet som möter många "veteraner" när de avslutat sin tjänstgöring. Han exemplifierar bl.a. det med det gäng som han gjorde sin första(?) mission med.. De var då sju personer varav fem begått självmord sedan dess...

...och nu väljer ÖB att göra en inventering för att se hur de döda veteranerna hedras istället för att satsa på de levande...

Typ något sådant....

Och nån här säger att det är upp till varje missionsdeltagare att ta sig i kragen när de kommer hem men att detta inte görs tack vare en machokultur som inte tillåter dem att grina hos hjärnskrynklaren..

...och då ifrågasätter nästa tråddeltagare hur hon å ena sidan kan klaga på "machokultur" när hon själv har en bild där hon har en bössa å kammo... Något som tydligen är väldigt stötande..

Så nu borde t.o.m du förstå! :)

Mvh
Bror Duktig Von Moralkärring

:tummenupp

Mycket bra sammanfattning! Nu behöver ingen läsa resten av tråden.

Som tillägg till mitt inlägg angående stötande bild. Är nyss hemkommen från Montenegro och Kroatien. Där strör ryssarna rubel omkring sig och äter jätteräkor som montenegrinerna grillat. En middag för två motsvarar en fjärdedel av medelinkomsttagarens lön. Kroaterna har stora affischer efter vägarna med "hjältar" som dom skickat till Haag i utbyte mot möjlighet till EU-medlemskap. Ryssarna berättar om sina fantastiska insatser i Georgien och skrålar och skålar. Ungefär där får undertecknad samt resesällskap nog och klättrar bakvägen ut ur restaurangen med hjälp av diskaren. Det var stötande. Jag är fortfarande stött. Det märks, va?

Varken förhandsinformation eller debriefing är på topp inom försvarsmakten.
Men:
Livet blir lättare om man tänker själv.
Helst före.

Är man så j-a dum att man ställer upp på att åka iväg på sånt skit så är det väl bara att tacka och ta emot den lilla hjälp som finns för er här hemma? Ni är vuxna människor.
Detta förfarande finns i många land i världen och frågan är om de har så mycket bättre vård än Sverige? Men det är ju alltid synd om oss, är det för att våra mammor gav oss glass och en puss i pannan när vi ramlade?

Nu ska jag åka iväg med 3 säckar pantburkar till återvinningen, orka panta burkar :mad: Det är fan mer synd om mig, nån jävel borde komma hit och hämta säckarna så jag slipper åka själv.

SH i ett jävla nötskal.
Folk som sitter hemma och pillar flensost och pillar navelludd kommenterar i blindo om allt och alla.

Killen skriver ju en seriös text, varför klaga på att det är svårläst ?
(Knappast det han ville få fram med stycket)

Man får skylla sig själv, om man åker säger killen med för mycket förhud !
(Du själv sitter hemma i din jävla bekväma vardag medan, vissa åker till krigshärjade länder för att undelätta för andra förband "usa, england, danmark mm", och för att hjälpa folket som bor där)

Att man lever i den vardagen, vissa har knappt ingen beredskap, andra har full beredskap. Går man då där nere i 6 mån alt 12 månader åt gången och har den pressen på sig, och huvudet spelar spratt för en. Eldstrider här och var, minröjning, hålla vägspärrar, patrullera områden etc etc så är det ingen lätt uppgift att komma in i ett vanligt socialt liv efter det.

Varför ens skriva något om man inte har något vettigt att säga. 99% av varenda förbannade tråd här på SH så kommer det bara massor skitsvar, från små fittor och moralkäringar om allt.

Fan varför hänger ni här för, ingen som vill umgås med er privat?

Killen med första inlägget, var nog ett av dom FÅ seriösa inlägg man läst på denna skitsida. För modd mm verkar ju bara tycka det är bra att folk skriver onödigt skit hela tiden. Håller med andra talare att det var bättre förr.

Poängen är ju samtidigt att vi som fortfarande lever får i princip ingen hjälp liks veteraner i t ex USA.

Jag tror problemet ligger lite i att du var för tidig, du är för mycket veteran. Så vitt jag minns så erbjuds mycket hjälp nuförtiden både före, under och efter men å andra sidan gjorde jag lumpen efter att du slutade i försvarsmakten. Så jag tror du har en poäng i det du säger men vi har också sett detta i t.ex. uppdrag granskning och jag tror försvaret har skärpt sig på den punkten även om vi inte är i närheten av den hjälp som t.ex. Danmark erbjuder sina soldater.

Men jag tror att till syvende och sist just nu så måste det vara du som tar steget och ser till att få den hjälp du behöver. Och istället för att posta på SH kanske skriva ett brev till ÖB för om alla gamla veteraner tiger still så får han aldrig veta problemet.

Jag tycker att många bilder här på SH är stötande, men så är det i livet.
Hm, jag trodde inte att jag lagt upp några bilder på mig själv här på SH. :rolleyes:

Till TS: Jag är varken insatt i hur det fungerade förr eller hur det fungerar nu, men om 4 av 7 begått självmord så anser jag att det iaf felat någonstans.

SH i ett jävla nötskal.
Varför ens skriva något om man inte har något vettigt att säga. 99% av varenda förbannade tråd här på SH så kommer det bara massor skitsvar, från små fittor och moralkäringar om allt.

Fan varför hänger ni här för, ingen som vill umgås med er privat?

Japp. Bara småfittor här. Varför hänger du själv här?

"Små slidor" hade ju iallafall tytt på viss finess trots att sinnet vid skrivtillfället var en smula uppjagat.

Killen med första inlägget, var nog ett av dom FÅ seriösa inlägg man läst på denna skitsida. För modd mm verkar ju bara tycka det är bra att folk skriver onödigt skit hela tiden. Håller med andra talare att det var bättre förr.

Du har missat totalt att det finns olika åsikter om allt. Det där var din åsikt, min åsikt kan du läsa högre upp, utan att jag kollar folk för fittor.
Om du lär dig skriva som en vuxen person och inte som en liten jävla snorunge med pubishår på hakan kanske folk kan ta dig seriöst, och då kanske du kan argumentera på riktigt.
Och angående hans inlägg så var det jävligt svamligt, även om man förstod vart han ville komma.
Det jag menade med mitt inlägg är att man bör veta vad man ger sig in på innan man ger sig ut på äventyr. Visst, man vet inte förrän man har testat. Men andra har testat och de bör man ju kunna rådfråga? Och om nu statistiken talar för sig själv, 1 i livet av 7 personer, då kanske man bör lära sig något av det?

Visst, det är jättefint att riskera livet för massa människor, men jag tror att många har olika anledningar till varför de åker.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla