Försäkra en KTM 525 EXC

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Jag har ringt runt till tre stora försäkringsbolag och kollat halvförsäkring/ helår för min KTM 525 EXC -04 idag, 2008-02-29. Jag är 22 år gammal och är skriven på en ort 5 mil utanför Stockholm (1 mil från Bålsta). Alla priser är inklusive 32% skatten från den nya regeringen ;)

Kanske är intressant läsning för någon här på SH och ger ett hum om vad det kan kosta :)

IF
5000:-
Självrisk stöld: 5000:-

Folksam
Basförsäkring: 3512:-
SMC (medlem i SMC) försäkring: 3211:-
Självrisk stöld: 3000:-
Självrisk Trafik: 1000

Länsförsäkringar
3400:-
Självrisk stöld: 3000:-
Självrisk trafik: 1000 + 1000 (en extra tusenlapp pga min ringa ålder)
Ett stort plus med länsförsäkringar är att du kan ställa av och på din hoj HUR MYCKET DU VILL... jag trippelkollade detta med kvinnan jag pratade med och berättade hur IF brukar göra, se 10ggr regeln här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=169640

Men så tillkommer ju en avgift på 50:- för varje av- och påställning du gör från VV, men om du ska ha hojen avställd under en längre tid så tjänar man på det!

Bilsport och MC
Sen tänkte jag ringa till Bilsport och mc. Men jag läste på deras hemsida att om hojen blir stulen så ersätter de inte med pengar, utan köper en likvärdig hoj... detta känns inte helt ok.
"-Jaha du hade ju en KTM 525 och i pappren så står det inget om ombyggt fordon så, här får du!"
Så får man en 525a enduro som gått som ett as över hela gotland som ersättning för sin nylackade och polerade 525 motard med phäääting fälgar osv :)

Så därför ringde jag dom inte ens när jag blev så positivt överraskad av de relativt låga premierna från folksam och länsf.
Men jag gjorde en sån där prövningskalkyl på deras hemsida och fick då fram summan:

4750:-
Självrisk stöld: 7500:-
Samt att den måste vara inlåst osv osv.

//Robin

Precis fyllt 40 o betalar 1600:- halv/helår. 2000:- självrisk. På Bilsport mc 40 årsförsäkring.
1300:- halv/helår .10 000:- självrisk på bilsport mc offroad försäkring. känns som om det kan vara värt att betala 300 mer per år om moppen skulle bli snodd.
Hehe det har sina fördelar att bli gammal som gatan...:yoparty

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP