Fråga till Swedie!

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Tja!!

Vad jag har förstått så bor du på andra sidan atlanten.

Tänkte bara höra om du skulle vilja berätta lite om hur försäkringar fungerar over there.

Såsom typ premier, skenförsäkring, utlåning av hoj, ersättning vid vurpa samt självrisker o dylikt.

Skulle bara vara intressant och veta om det funkar bättre där än här...

Mvh // Gurra

Hej

Skenförsäkring
Vet INGEN som gör det. Behövs inte.

Utlåning av hoj
Ofta... och inga problem
dock, måste ju försäkringen täcka "Utlåning av hoj", ifall en olycka uppstår.

Premier
Jag som specialfall, kostar 40 dollar i månaden for trafikförsäkring.
Andra personer som är med i militären här i USA får rabatter. Polare till mig betalar t.ex 25 dollar i månaden för en '02 R1a med en TOTALED '02 954 bakom sig, och en stulen '02 F4i.
Jag har hört om vissa som får extrema premier, t.ex 8000 dollar om året för helförsäkring. Dock är det bara och byta försäkringsbolag och dem kommer ner i kanske 100 dollar i månaden.

Flera jag pratat med klagar när bil och mc kostar 200 dollar totalt i månaden. Och då pratar vi om "Trucks", stora feta bensinslukande monster bilar. Feta motorer, feta lastutrymmen.. nästan alla har en "Truck" här i Cali. En sådan "bil" skulle inte kunna försäkras av en vanlig svensons hela lön, om det vore i sverige.

ersättning vid vurpa samt självrisker o dylikt
Ersättning för stulen hoj skickas ut efter 2 veckor till 1 månad efter olyckan. Kommer som pengar, via check.

Vid vurpa, skickas pengar till en authoriserad firma som ger kunden credit för att köpa en ny hoj ifrån affären eller fixa den. Ofta hela värdet av deras hoj... så dem tjänar ofta pengar på att krascha.

självrisken, typ 200-300 dollar tror jag.

Hur är det med tex "Banåkning"? En kompis bodde i USA för några år sedan och var tvungen teckna specialförsäkring vid banåkning, samt att arrangörerna skrev upp reg.nr, kollade att specialförsäkringen var betald och så. Samma för dig?

/B

Hur pass bra täcker försäkringen personskador? Ingår det eller måste man ha en special försäkring för det?

benkar skrev:
Hur är det med tex "Banåkning"? En kompis bodde i USA för några år sedan och var tvungen teckna specialförsäkring vid banåkning, samt att arrangörerna skrev upp reg.nr, kollade att specialförsäkringen var betald och så. Samma för dig?

/B

Dem kollar inte upp sadant.. icke...
Har inte sett nagot sadant handa.

Det ar precis som i sverige, kraschar man pa bana, sa fixar man det sjalv. Eller som vissa, sager att du kraschade nagon annansstans och pa sa satt lurar forsakringsbolaget.
(hall moralsnack borta, jag skriver bara som det ar.. )

Originally posted by Davo
Hur pass bra täcker försäkringen personskador? Ingår det eller måste man ha en special försäkring för det?

USA ar uppbyggt pa ett annat satt. Har maste du ha Healt Insurance ifall du ska komma undan utan att betala for sjukhusrakningen, ambulans m.m. En polare till mig som kraschade pa bana, och brot "femur".. benet... fick en slutrakning pa 1.500.000kr. for 9 dagar i sjukan och 1 operation. Han ar dock i militaren sa han slapp betala nagot.

Health Insurance har ar oerhort viktigt att ha, men oxa sa oerhort dyrt att manga inte har det. Sa t.ex om jag skulle krascha och bryta ett ben sa skulle det vara valdigt illa for mig.
(jag kan om jag ha tur, fa transport till sverige for bli lagad dar... om min hemforsakring tacker det).
HI kostar ungefar 200 dollar i manaden har jag for mig.

Om man kraschar och inte har healt insurance sa kan man bli skickad till ett stalle dar personer som inte har health insurance. Dock, manga som kallar det stallet for "hell".. da man kan ligga lange innan man blir omhandtagen.... det ar endast om du rivit av pulsadern som du far prioritet i den sjukan.

Och, annan sak...
Ni vet val att alla amerikaner ar "sue happy".. Det dar stammer.. for om du blir paskord av en annan person och du forlorar benet... forvanta dig runt 20.000.000kr for det.. med ratt advokat.
Om du blir pakord och endast hojjen blir skadad, och du bevisar att det var den andra personens fel, sa kan du ha en s.k "civil lawsuit" mot den andra personen.. i court kommer ni da gora upp.. troligen vinner du och du far ALLT betalat, inkl vad du nu an behovt lagga ner for att stamma den andra personen.

Swedie skrev:

USA ar uppbyggt pa ett annat satt. Har maste du ha Healt Insurance ifall du ska komma undan utan att betala for sjukhusrakningen, ambulans m.m. *SNIP*
HI kostar ungefar 200 dollar i manaden har jag for mig.

Som jag misstänkte, helt plötsligt är det inte så dyrt att försäkra hojen i Sverige, eftersom trafikdelen även täcker personskador.
Plus att om man vill så kan man ju teckna en extra olycksfallsförsäkring (som inte kostar 200$/mån) och få dubbel invaliditetsersättnig.

Swedie skrev:

Sa t.ex om jag skulle krascha och bryta ett ben sa skulle det vara valdigt illa for mig.
(jag kan om jag ha tur, fa transport till sverige for bli lagad dar... om min hemforsakring tacker det).

De flesta svenska hemförsäkringar täcker bara kortare utlandsvistelser, någon månad eller två. Så ha det i åtanke...kan som du själv sa bli väldigt dyrt och något flyg hem till Svedala är nog inte att räkna med om du inte har tecknat en speciell försäkring...

lee skrev:
De flesta svenska hemförsäkringar täcker bara kortare utlandsvistelser, någon månad eller två. Så ha det i åtanke...kan som du själv sa bli väldigt dyrt och något flyg hem till Svedala är nog inte att räkna med om du inte har tecknat en speciell försäkring...

jepp! vet.. Det var darfor som jag forlangde min utomlandsforsakring med 45 dagar innan jag pos over...

Har ni fler fragor?

Ja, jag har en fråga:
Hur fan törs du stunta runt utan sjukförsäkring???

Inget moralsnack alltså, bara en enkel fråga...

Davo skrev:
Som jag misstänkte, helt plötsligt är det inte så dyrt att försäkra hojen i Sverige, eftersom trafikdelen även täcker personskador.
Plus att om man vill så kan man ju teckna en extra olycksfallsförsäkring (som inte kostar 200$/mån) och få dubbel invaliditetsersättnig.

Nja, vårdkostnaden har du ju redan betalat via kommunistskattsedeln.

valmers skrev:

Och det är väl en sak som det faktiskt kan vara värt att betala (lite) skatt för? Även om den är kommunisktisk.

Ankan skrev:
Och det är väl en sak som det faktiskt kan vara värt att betala (lite) skatt för? Även om den är kommunisktisk.

Eftersom vårdapparaten inte fungerar skulle jag gladeligen lägga mina skattepengar på en privat försäkring istället, även om skillnaden i kostnad skulle vara plus minus noll.

valmers skrev:

Ja vårdkostnaden ja, men invaliditetsersättningen har jag knappast betalat med skatt. Dessutom så får man ju betala upp till 900kr innan man får frikort, ok 900 är ju inget att bråka om men dom får man ju tillbaka från sin försäkring. Sen så betalar jag hellre skatt för min sjukvård än jag ser att vi inskaffar ett system som det i USA, då det alltid kommer finnas dom som anser att dom inte har råd med sjukförsäkringen, eftersom en försäkring till skillnad från skatt inte bryr sig om hur mycket man tjänar och då skulle ju ett system med försäkring kontra skatt antagligen gynna dom som redan har mycket pengar. Och nej jag är inte kommunist men moderat kommer jag aldrig att bli. :)

Väldigt intressant läsning. Det har alltid låtit som det har varit billigt att försäkra hojen i USA men skall man lägga till 200 dollar i månaden så blir det helt andra kalkyler...

Trafikförsäkringspremien på min R1:a är 70 dollar i månaden och då ingår som ni vet allting förutom min hoj...
Känns skönt att veta ifall man skulle klanta till sig och skada sig. Jag har dessutom en till personlig olycksfallsförsäkring ifall man skulle skada sig vid något annat tillfälle. Den ersätter skador som har hänt när jag tex tävlar i roadracing, max taket är 50BB, cirka 1.9 miljoner och den försäkringen betalar jag 6 dollar per månad för....

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

valmers skrev:
Eftersom vårdapparaten inte fungerar skulle jag gladeligen lägga mina skattepengar på en privat försäkring istället, även om skillnaden i kostnad skulle vara plus minus noll.

Jag har en privat vårdförsäkring och den är jag jävligt tacksam för, men jag skulle hellre se att den offentliga vården fungerade tillfredsställande, så att vi slapp försäkringar. God vård är en av relativt få saker jag är beredd att betala en slant i skatt för.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026