Fråga om verkstadsgaranti

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Tjena,

Nu är det så att min nyinköpta båt som jag köpte av en privatperson förra veckan slutade starta första dagen på havet. Den bara tuggade runt runt runt på startmotorn utan att tända. Detta resulterade i att jag blev tvungen att ta upp åbäket på trailer igen för att köra bort den till en auktoriserad Mercury-verkstad (Motorn är alltså en Mercury 60hk).

Han tog 2500kr för att felsöka, byta tändstift, rengöra fuggarna, byta bensinslangar och justera allt som behövdes justeras. När jag hämtade ut den sa han att allt fungerade perfekt nu och att motorn är i mycket bra skick. Det var tändstiften och gammal olja som lagt sig i förgasarna iom att båten stått på trailer det sista halvåret i garage.

Körde tillbaka båten till hamnen och sjösatte. Startade direkt och jag jublade. For ut på havet och blev fast där en andra gång. Fick bogseras in och betala massa pengar för detta. EXAKT samma problem som innan. Den ville verkligen inte starta oavsett vad jag gjorde. Efter att ha bogserats in igen förtöjde jag båten och ringde dagen efter mekanikern igen. Han erbjöd sig att komma ut på plats och se över motorn eftersom det är lättare om han kan provköra och se hur den beter sig när man kör.

Han kom två dagar senare och skruvade ett tag med motorn tills allt fungerade som det skulle. Han fick ställa tändningen och justera lågfartsmunstyckena. Tydligen hade inte gjort detta innan (?).

Vi är ute med båten 3 svängar in och ut från hamnen för att garantera att allt fungerar nu. Den startade direkt varje gång och gick till och med bättre än innan. Han förklarade att det är sånt som kan hända eftersom båtmotorer gärna beter sig annorlunda när de är riktigt varmkörda.

Han lämnade och jag var tvungen att åka till jobbet. Förtöjde båten igen och tackade jättemycket för hjälpen och sa att jag uppskattade det enormt. Jag ville ju ut på havet med min nya båt! Gav honom 300kr i handen som en symbolisk gåva.

När jag åtta timmar senare kommer från jobbet och jag och min polare lastat på alla fiskegrejor, monterat ekolod och är redo för en helkvällstur med fiske så startar inte fanskapet. Bara går runt runt runt. Den tände EN gång på säkert 30 försök men bluddrade bara till och dog efter 3 sekunder.

Vad gör jag nu?
Jag lämnade ju in båten för att få detta problemet fixat. Förra ägaren säger att han absolut inte haft några som helst problem med båten och jag sa till honom (eftersom jag inte kunde provköra) att om motorn går och fungerar som den ska så köper jag den. Detta tog vi i hand på och han har nu erbjudit sig betala hälften av alla reparationskostnader efter att jag berättat detta för honom.

Frågan är bara: Omfattas detta av någon form av verkstadsgaranti? Jag har ju kvitto från en auktoriserad verkstad på 2500kr men problemet är ju inte löst! Vafan ska jag ha en båt stående i hamnen för när jag inte kan använda den? Ska ringa på måndag men ville kolla vad jag har för rättigheter med er. Kan jag kräva en kostnadsfri reparation av detta? Det är ju lite jobbigt att behöva ta upp båten på trailer och köra den 1.5 mil till deras verkstad igen, så jag vill nästan ha någon form av kompensation för allt merjobb detta har medfört.
 
Skit i botten av tanken ?

Blir tändstiften blöta när du drar runt den ?

Får du gnista ?

Komp kan vara lite bökigt att testa utan specialverktyg, men kolla så alla slangar går snyggt o fint utan veck.
 
svårt att säga om detta går på någon garanti eller inte. verkstaden är skyldig att lämna garanti på jobbet på allt dom utför. lite förenklat kan man säga att om dom byter tändstift så skall allt man pillar på vara återställt, tändstiften dragna och monterade korrekt. du har alltså inte någon garanti på att motorn skall fungera felfritt utan enbart tändstiftsjobbet och det han pillat på i samband skall ju vara korrekt utfört till 100%.

med andra ord så kan du ha inne din motor 100 gånger, och varje gång så hittar dom ett nytt fel som inte orsakats utav de tidigare reparationerna, -och du har fortfarande ingen rätt att få en kostnadsfri reparation. (iofs är dom skyldiga att meddela dig att denna motorn inte är värd att laga, men det är en annan sak).

däremot så kan du ju gnälla som fan och få dom att gå igenom hela motorn så dom kan garantera en felfri motor utan problem (har dock svårt att se det i praktiken).

det bästa du kan göra är att ringa dom och fråga hur vi löser detta, du har ingen möjlighet att köra båten/motorn fram och tillbaks så många gånger. sätt lite press på dom men kräv inget.

/Andreas
 
Vi testade både komp, gnista och ställde tändningen när han var ute. Allt fungerade perfekt efter det. När jag kom tillbaka 9 timmar senare efter min arbetsdag och skulle ut med båten tände den bara en gång och sen dog. Stod i en kvart och försökte starta utan lycka. Givetvis vet jag vad jag sysslar med när jag försöker starta den och gör mitt bästa för att inte göra motorn sur. Luftskruven på tanken är öppen, tanken är kollad och är helt ren med rätt blandad soppa, gnista på stiften och de ser fina ut även om jag kört runt startmotorn 100 gånger. Alla slangar är nybytta och jag har städat ur allt gammalt skräp och skit som blivit med åren i tankutrymmet. Plockade även bort oljepumpen och körde direkt blandning i tanken istället för att ta bort risken att oljepumpen ger fel oljeblandning till motorn. Motorn går mycket bättre utan pumpen och det verkar som att det varit pumpen som bidragit till att det låg gammal olja i förgasarna vid första motoröversynen.

Så allt som har med bränsle att göra är kollat!

Det märkliga är att när jag åkte ut igen igår kväll för att kolla läget så startade den direkt. På första försöket! Gick som en klocka på tomgång och var även ute och provkörde en sväng. Inga problem alls! Imorgon ska jag dit igen och se om den vill starta igen. Problemet är ju dock att jag inte kan lita riktigt på den när jag ger mig ut på längre turer på havet. Vill ju inte bli sittandes igen med en motor som vägrar tända.

Sjukt konstigt dock att den bara helt plötsligt får för sig att inte starta. Har den väl börjat tjura så vill den inte alls. Antingen startar den direkt eller inte alls.

Eftersom den startade direkt igår så har jag inte ringt verkstaden än. Vill ut och prova imorgon igen innan jag drar slutsatser.
 
Våran mercury (visserligen 25ponniesar bara) kan vara tjurig ibland. Har du samma funktion som oss att den chokear när man trycker in nyckeln? Ibland kan man göra det utan att tänka på det.

Det enda som gäller då är att precis när den tänder till ge fullgas, då brukar den hosta igång.

Visserligen händer det mest när den är kall :va

Jag är helrookie på området, men ändå.
 
Våran mercury (visserligen 25ponniesar bara) kan vara tjurig ibland. Har du samma funktion som oss att den chokear när man trycker in nyckeln?

Yes, det stämmer. Är väl ganska standard på alla elstartade båtmotorer om jag inte har fel.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top