Tjena,
Nu är det så att min nyinköpta båt som jag köpte av en privatperson förra veckan slutade starta första dagen på havet. Den bara tuggade runt runt runt på startmotorn utan att tända. Detta resulterade i att jag blev tvungen att ta upp åbäket på trailer igen för att köra bort den till en auktoriserad Mercury-verkstad (Motorn är alltså en Mercury 60hk).
Han tog 2500kr för att felsöka, byta tändstift, rengöra fuggarna, byta bensinslangar och justera allt som behövdes justeras. När jag hämtade ut den sa han att allt fungerade perfekt nu och att motorn är i mycket bra skick. Det var tändstiften och gammal olja som lagt sig i förgasarna iom att båten stått på trailer det sista halvåret i garage.
Körde tillbaka båten till hamnen och sjösatte. Startade direkt och jag jublade. For ut på havet och blev fast där en andra gång. Fick bogseras in och betala massa pengar för detta. EXAKT samma problem som innan. Den ville verkligen inte starta oavsett vad jag gjorde. Efter att ha bogserats in igen förtöjde jag båten och ringde dagen efter mekanikern igen. Han erbjöd sig att komma ut på plats och se över motorn eftersom det är lättare om han kan provköra och se hur den beter sig när man kör.
Han kom två dagar senare och skruvade ett tag med motorn tills allt fungerade som det skulle. Han fick ställa tändningen och justera lågfartsmunstyckena. Tydligen hade inte gjort detta innan (?).
Vi är ute med båten 3 svängar in och ut från hamnen för att garantera att allt fungerar nu. Den startade direkt varje gång och gick till och med bättre än innan. Han förklarade att det är sånt som kan hända eftersom båtmotorer gärna beter sig annorlunda när de är riktigt varmkörda.
Han lämnade och jag var tvungen att åka till jobbet. Förtöjde båten igen och tackade jättemycket för hjälpen och sa att jag uppskattade det enormt. Jag ville ju ut på havet med min nya båt! Gav honom 300kr i handen som en symbolisk gåva.
När jag åtta timmar senare kommer från jobbet och jag och min polare lastat på alla fiskegrejor, monterat ekolod och är redo för en helkvällstur med fiske så startar inte fanskapet. Bara går runt runt runt. Den tände EN gång på säkert 30 försök men bluddrade bara till och dog efter 3 sekunder.
Vad gör jag nu?
Jag lämnade ju in båten för att få detta problemet fixat. Förra ägaren säger att han absolut inte haft några som helst problem med båten och jag sa till honom (eftersom jag inte kunde provköra) att om motorn går och fungerar som den ska så köper jag den. Detta tog vi i hand på och han har nu erbjudit sig betala hälften av alla reparationskostnader efter att jag berättat detta för honom.
Frågan är bara: Omfattas detta av någon form av verkstadsgaranti? Jag har ju kvitto från en auktoriserad verkstad på 2500kr men problemet är ju inte löst! Vafan ska jag ha en båt stående i hamnen för när jag inte kan använda den? Ska ringa på måndag men ville kolla vad jag har för rättigheter med er. Kan jag kräva en kostnadsfri reparation av detta? Det är ju lite jobbigt att behöva ta upp båten på trailer och köra den 1.5 mil till deras verkstad igen, så jag vill nästan ha någon form av kompensation för allt merjobb detta har medfört.
Nu är det så att min nyinköpta båt som jag köpte av en privatperson förra veckan slutade starta första dagen på havet. Den bara tuggade runt runt runt på startmotorn utan att tända. Detta resulterade i att jag blev tvungen att ta upp åbäket på trailer igen för att köra bort den till en auktoriserad Mercury-verkstad (Motorn är alltså en Mercury 60hk).
Han tog 2500kr för att felsöka, byta tändstift, rengöra fuggarna, byta bensinslangar och justera allt som behövdes justeras. När jag hämtade ut den sa han att allt fungerade perfekt nu och att motorn är i mycket bra skick. Det var tändstiften och gammal olja som lagt sig i förgasarna iom att båten stått på trailer det sista halvåret i garage.
Körde tillbaka båten till hamnen och sjösatte. Startade direkt och jag jublade. For ut på havet och blev fast där en andra gång. Fick bogseras in och betala massa pengar för detta. EXAKT samma problem som innan. Den ville verkligen inte starta oavsett vad jag gjorde. Efter att ha bogserats in igen förtöjde jag båten och ringde dagen efter mekanikern igen. Han erbjöd sig att komma ut på plats och se över motorn eftersom det är lättare om han kan provköra och se hur den beter sig när man kör.
Han kom två dagar senare och skruvade ett tag med motorn tills allt fungerade som det skulle. Han fick ställa tändningen och justera lågfartsmunstyckena. Tydligen hade inte gjort detta innan (?).
Vi är ute med båten 3 svängar in och ut från hamnen för att garantera att allt fungerar nu. Den startade direkt varje gång och gick till och med bättre än innan. Han förklarade att det är sånt som kan hända eftersom båtmotorer gärna beter sig annorlunda när de är riktigt varmkörda.
Han lämnade och jag var tvungen att åka till jobbet. Förtöjde båten igen och tackade jättemycket för hjälpen och sa att jag uppskattade det enormt. Jag ville ju ut på havet med min nya båt! Gav honom 300kr i handen som en symbolisk gåva.
När jag åtta timmar senare kommer från jobbet och jag och min polare lastat på alla fiskegrejor, monterat ekolod och är redo för en helkvällstur med fiske så startar inte fanskapet. Bara går runt runt runt. Den tände EN gång på säkert 30 försök men bluddrade bara till och dog efter 3 sekunder.
Vad gör jag nu?
Jag lämnade ju in båten för att få detta problemet fixat. Förra ägaren säger att han absolut inte haft några som helst problem med båten och jag sa till honom (eftersom jag inte kunde provköra) att om motorn går och fungerar som den ska så köper jag den. Detta tog vi i hand på och han har nu erbjudit sig betala hälften av alla reparationskostnader efter att jag berättat detta för honom.
Frågan är bara: Omfattas detta av någon form av verkstadsgaranti? Jag har ju kvitto från en auktoriserad verkstad på 2500kr men problemet är ju inte löst! Vafan ska jag ha en båt stående i hamnen för när jag inte kan använda den? Ska ringa på måndag men ville kolla vad jag har för rättigheter med er. Kan jag kräva en kostnadsfri reparation av detta? Det är ju lite jobbigt att behöva ta upp båten på trailer och köra den 1.5 mil till deras verkstad igen, så jag vill nästan ha någon form av kompensation för allt merjobb detta har medfört.