Fråga om framhjulssläpp

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Själv har jag 2 krahser de senaste 4 körningarna pga av framhjulssläpp

jag bytte från pirelli diablo supercorsa sc2 till sc0. Vurpade på 2:a uppvärmningsvarvet (ja de gick faktiskt lugnt) pga av att de tok släpte. Får väl skylla mig själv då de var nytt framdcäk och inga däckvärmare på plats.

2. vurpade på mitt fjärde varv på falkenberg. Då hade däcket gått 2 heldagskörningar så de var väl inslitet. Hade givetvis inte däckvärmare här heller men fick ingen temp direkt i däcket efter 4 medelvarv på falkenberg.

kan jag ha så fel eller är de pga av att de varit lite kallare ute som jag inte får någon vidare temp fram eller är sc0 halare än sc2. Enligt greven så är ett mjukare däck bättre när de är varmt ute till en viss gräns. Sen är de dags att gå på hårdare däck igen. sc0 som jag åkte me har jag ju vurpat me när de varit under 15 grader i luften och kallare i backen. Kanske jag hade undvikit en vurpa om jag kört med sc2? eller är skilnaten så liten mellan blandningarna så de inte hade spelat nån roll?
 
Hmm konstigt, ...ärligt så kände jag aldrig av det.
:va Enda gångerna jag MÄRKTE att fjädringen begränsade, var upp mot NGK-krönet på Knutstorp, ..men det var bakfjädringen.

I sånt fall är det oljan som är ruttnat i gaffeln över vintern och jag som är en aning tyngre, men hojen dyker alldeles för fort i bromsningarna.
Den går till och med i botten i sviestadböjen mitt i svängen får man sig en ordentlig kyss.
Så nu blir det hårdare fjäder och bort med hydralstopparna sen får vi som det går med lite magic och shimsa om den så den dämpar lite mer.
 
Tackar för alla svar, råd och tips :tummenupp

Är hydralstoppen något jag ska fundera på att ta bort och vad vinner jag på det?

(Har funderat på lite hårdare fjädrar (väger knappt 90 Kg) men det får bli till vintern.)
Du är för fet helt enkelt.
Och du är dum. Jag kan banta... ;)
 
Tackar för alla svar, råd och tips :tummenupp

Är hydralstoppen något jag ska fundera på att ta bort och vad vinner jag på det?

(Har funderat på lite hårdare fjädrar (väger knappt 90 Kg) men det får bli till vintern.)
Och du är dum. Jag kan banta... ;)

Hydralstoppen gör att inte gaffeln är så följsam på slutet utan blir riktigt hård den sista biten för att förhindra genomslag på vägen vid hål i asfalten.
Tar du bort dom så har du längre väl fungerande fjädringsväg.
 
Hydralstoppen gör att inte gaffeln är så följsam på slutet utan blir riktigt hård den sista biten för att förhindra genomslag på vägen vid hål i asfalten.
Tar du bort dom så har du längre väl fungerande fjädringsväg.
Har du tagit bort dem på din? Svårt?
 
Ett varningens finger bara, fyll inte i för mycket för då går det åt pipan, jag fick min hoj förklarad som okörbar då jag fyllt i för mycket.

björn


Och där kommer vi tillbaka till att man måste ha rätt fjäder i gaffeln till att börja med.
Och en standardhoj har inte rätt fjädrar då de är anpassade för gatkörning. Inte säkert det är rätt fjädrar på en racehoj heller, beror på förare och bana.
 
Hydralstoppen gör att inte gaffeln är så följsam på slutet utan blir riktigt hård den sista biten för att förhindra genomslag på vägen vid hål i asfalten.
Tar du bort dom så har du längre väl fungerande fjädringsväg.

Inte så följsamt skulle jag kalla en underdrift, det är samma sak som att slå en gaffel utan hydralstopp i botten.
Men som sagt, man brukar få c:a 1cm längre fjädringsväg som gör det hela trevligare.
 
De kan inte vara det jag råkat ut för?

Du borde ha känt om den slog i botten mitt i svängen, det brukar kännas helt stumt och bli en rätt ordentlig duns.
Framhjulssläpp är inte så lätta att analysera, för fort in i sväng, fel spår med 5mm och lite sämre grepp i asfalten där, fel förflyttning på hojen som ger fel vikt fram som kan bero på massa saker, gaspåslag, avslag och hur man sitter på hojen. Fel chassi såklart, hojen för stum fram så den fjädrar på däcket, borde dock synts på tidigare slitage på framdäcket.
Det enda man helt säkert kan konstatera, för lite grepp fram för det du försökte göra genom svängen ;)
Det är nu det berömda ordet "känslan" kommer fram, är svårt att få känna vad framhjulet håller på med på gathojarna, men det går att göra bättre än orginal iaf.
 
Du borde ha känt om den slog i botten mitt i svängen, det brukar kännas helt stumt och bli en rätt ordentlig duns.
Så här i efterhand har jag märkt att det är skitsvårt att analysera exakt vad som hände. Jag kommer ihåg ungefär vad som hände men sen smäller det bara och de sista tiondelarna före kraschen är minst sagt vaga.
 
En tanke om snabb vs långsam kompression,
när man kör i tex. 200 och bromsar så hinner man 35-40m ? (utan broms 55m)på 1 sek dvs en långsam rörelse i fjädringen jmfr med om du kör över en bula i 200 som tar? "millisekunder"
 
En tanke om snabb vs långsam kompression,
när man kör i tex. 200 och bromsar så hinner man 35-40m ? (utan broms 55m)på 1 sek dvs en långsam rörelse i fjädringen jmfr med om du kör över en bula i 200 som tar? "millisekunder"
Hmm... Långsam är den väl bara pga dämpningen? Rörelsen i sig är mycket snabb. På Pegason dyker gaffeln omedelbart och rejält vid inbromsning - det har jag alltid fattat beror på för mjuk dämpning (den fortsätter fö förbi "normalläget" på vägen upp, gungar alltså).

Nu har jag kanske fattat det fel men det som händer vid en inbromsning är väl att gaffeln drabbas av ett mycket stort lastillskott plötsligt. Tänk en stoppie. Från någon fart, om än låg, till fullt stopp på bråkdelen av en sekund.
 

(Har funderat på lite hårdare fjädrar (väger knappt 90 Kg) men det får bli till vintern.)

Om du kan få in rätt häng fram, både statiskt och "loaded" (lastat?) behöver du inte byta fjäder.... Så om du kollar hänget noga så kan du VETA om du måste byta fjäder och därmed sluta fundera...:tummenupp

Hmm... Långsam är den väl bara pga dämpningen? Rörelsen i sig är mycket snabb. På Pegason dyker gaffeln omedelbart och rejält vid inbromsning - det har jag alltid fattat beror på för mjuk dämpning (den fortsätter fö förbi "normalläget" på vägen upp, gungar alltså).

Nu har jag kanske fattat det fel men det som händer vid en inbromsning är väl att gaffeln drabbas av ett mycket stort lastillskott plötsligt. Tänk en stoppie. Från någon fart, om än låg, till fullt stopp på bråkdelen av en sekund.

Hmmmmm.... då frågar jag: Gör du rätt om du lägger an bromsen "på bråkdelen av en sekund" när du ska göra en optimal inbromsning inför en kurva? Bör man inte lägga an bromsen lite försiktigt? Först pressa ihop gaffeln och sedan nypa till? Allt för att inte gå upp på framhjulet så lätt samt för att undvika framhjulssläpp(framför allt i regn då).
 
Last edited:
Hmmmmm.... då frågar jag: Gör du rätt om du lägger an bromsen "på bråkdelen av en sekund" när du ska göra en optimal inbromsning inför en kurva?.
Nej, jag är rädd för farten när jag närmar mig kurvan med och klappar till bromsgreppet av hjärtats lust, direkt. Det är en av anledningarna till att jag kör så långsamt :)

Jag har kanske fel här men på min Pegaso är allt sånt väldigt tydligt. Fjädringsrörelsen kommer omedelbart och är väldigt snabb. Minsta beröring av bromsen så dyker den direkt. Och dess bromsar är inte direkt i världsklass... Det är i vart fall en helt annan rörelse än när man t ex går ut ur en kurva med succesivt mer gas - även bortsett från att den sker i andra änden av hojen.

Ajja, "snabb" och "långsam" är relativa begrepp, även i fjädringssammanhang. Och jag vet inte nåt egentligen om saken.
 
Så här i efterhand har jag märkt att det är skitsvårt att analysera exakt vad som hände. Jag kommer ihåg ungefär vad som hände men sen smäller det bara och de sista tiondelarna före kraschen är minst sagt vaga.
Japp, nu förstår du hur skrattretande det är att sedan få höra allvarligt menade kommentarer om hur man häver sladdar.

"Asså, när det släpper bak så måste du våga hålla gasen stumt, annars hugger det när det fäster igen. Å när fronten släpper så ger du bara gas så att den får fäste igen sen ställer du upp den på tvären och flyttar all vikt till den yttre fotpinnen samtidigt som du nollställer tripmätaren och torkar visiret."

I verkligheten hinner man inte säga "Hepp" innan hakan slår i backen. Däremot hinner man alltid tänka "Och där gick den fina lacken åt fanders" när man befinner sig i omvänt vertikalläge på den första volten. :)
 
"Asså, när det släpper bak så måste du våga hålla gasen stumt, annars hugger det när det fäster igen. Å när fronten släpper så ger du bara gas så att den får fäste igen

Helt underbart!! Hur många gånger har man inte fått höra dessa sanningar!!! En annan goding är "Om du får framhjulssläpp så kan du få upp den med knät! Man trycker emot bara. Det har en kompis till mig gjort!"
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top