Fråga om framhjulssläpp

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
ptja, jag går på min tekniska info för bridgestonedäcken visserligen. :)
vad gäller pirelli så säger pirellimannen Greven att 90 grader är optimal temperatur.

Det är faran med att generalisera, jag utgick ifrån dom däck som dom flesta kör på, (om det nu är så fortfarande,) Pirelli och Metzler. My mistake.

Är det Bridgestone slicks som ska ha så låg arb.temp?
Det borde vara en fördel i kalla svedala, eller?
 
Last edited:
Sand:
"Är fjädringen så komprimerad att den till slut blir helt stel och inte kan röra sig mer eller låser sig framhjulet för att hastigheten minskar och greppet blir sämre (= mindre kraft att bromsa).

Jag har vridit på ganska mycket kompression fram för att hojen inte ska niga och svaja så mycket vid inbromsningarna rakt fram men det kanske hämmar ingångarna i kurvorna?"

----------------------------------------------

Frågan e ju om kompresionen alls har med det hela att göra. När man bromsar så är det väl fjädrarna i dämparen som jobbar. Kompressionen är väl för höghastighets kompression. typ gupp mm. dvs mycket snabbare än det blir vid en inbromsning då man niger mjukt. Eller har jag kanske fel?

Gulleplutt=nybörjare (så ta det hela med en nypa salt)
 
Att bromsa snett är gött och farligt :huvet Torparn är ju ett bra ställe att öva på det, då du kan gå väldigt långt på broms med nerlägg (kör man 600 kan man slänga in en nerväxling för att göra det mer intressant) Just i den böjen kan man säkerligen känna rätt bra om din fjädring fram klarar att bromsa med nerlägg. Där kan du ju också öva på att släppa på bromsen ju längre "in" du kommer. Kolla på Minin från SM hur han gör :D Jag bromsade upp Subban på framhjulet där nått år så grepp brukar det finnas, om man har en hyfsad gaffel.

björn

ps jag vill köra hoj igen :huvet ds

ps11 man blir väldigt myää snabbare när man inte suttit på hojen på ett tag :D ds
 
Frågan e ju om kompresionen alls har med det hela att göra. När man bromsar så är det väl fjädrarna i dämparen som jobbar. Kompressionen är väl för höghastighets kompression. typ gupp mm. dvs mycket snabbare än det blir vid en inbromsning då man niger mjukt. Eller har jag kanske fel?
Jag kan inte så mycket om fjädring men ju mer man drar åt kompressionen fram, ju mindre och saktare niger hojen vid inbromsningar rakt fram.
Vet att tex Öhlins har låg- och högfartskompression på sina bakdämpare.
 
Frågan e ju om kompresionen alls har med det hela att göra. När man bromsar så är det väl fjädrarna i dämparen som jobbar. Kompressionen är väl för höghastighets kompression. typ gupp mm. dvs mycket snabbare än det blir vid en inbromsning då man niger mjukt. Eller har jag kanske fel?

Gulleplutt=nybörjare (så ta det hela med en nypa salt)
Jag tror faktiskt att du har fel. En inbromsning måste rimligtvis innebära en snabb kompression av framgaffeln. Hela lasten vräks ju fram på gaffeln på bråkdelen av en sekund. Gaffeln på en mjukt fjädrad/dämpad hoj dyker ögonblickligen när man bromsar.

Långsam kompression, på bakdämpare, skall hantera den ökade lasten baktill vid gaspådrag ut ur kurvor och den rörelsen är mycket mjukare och långsammare än vid en inbromsning.

Bingo = också nybörjare, så ta även detta med en nypa salt och korrigera gärna.
 
Jag tror faktiskt att du har fel. En inbromsning måste rimligtvis innebära en snabb kompression av framgaffeln. Hela lasten vräks ju fram på gaffeln på bråkdelen av en sekund. Gaffeln på en mjukt fjädrad/dämpad hoj dyker ögonblickligen när man bromsar.

Långsam kompression, på bakdämpare, skall hantera den ökade lasten baktill vid gaspådrag ut ur kurvor och den rörelsen är mycket mjukare och långsammare än vid en inbromsning.

Bingo = också nybörjare, så ta även detta med en nypa salt och korrigera gärna.

Direkt när du nyper bromsen är det stötdämparen som får göra jobbet, men efter en halv till en sekund så är det fjädern som håller upp vikten. För klen fjäder så sjunker hojen ihop för mycket, roligaste blir det när gaffeln bottnar och man åker rakt fram...

En standardhoj har chassisättning för att köras på gata, vill man köra bana och få till det bra är det andra (hårdare) fjädrar som är första inköp.
Sedan kan man alltid köpa andra stötdämparinsatser, öhlinsgaffel etc men med hårdare fjädrar och kanske annan gaffelolja, ändring av oljenivå och skruvande på gaffeln kan man justera mycket.
 
Jag tror faktiskt att du har fel. En inbromsning måste rimligtvis innebära en snabb kompression av framgaffeln. Hela lasten vräks ju fram på gaffeln på bråkdelen av en sekund. Gaffeln på en mjukt fjädrad/dämpad hoj dyker ögonblickligen när man bromsar.

Långsam kompression, på bakdämpare, skall hantera den ökade lasten baktill vid gaspådrag ut ur kurvor och den rörelsen är mycket mjukare och långsammare än vid en inbromsning.

Bingo = också nybörjare, så ta även detta med en nypa salt och korrigera gärna.

Ja, initialt. dvs när du drar på full broms så niger den ju snabbt och då är säkert kompressionen med på ett hörn. Men efter 1 sek bromsande så har ju hela rörelsen gått över i en mer eller mindre statisk belastning. dvs. till det läget på gaffeln (buntband på gaffelbenet) hade man ju kommit med både lös och hård kompression. Sen e väl frågan om hans fjädrar inte pallar och packar ihop ända ner i botten.

Men ni är iof 2 mot 1 nu så jag är beredd att ge mig. Men det e så jag tänker iaf. Men jag har ju oftast mer fel än rätt.
 
Ja, initialt. dvs när du drar på full broms så niger den ju snabbt och då är säkert kompressionen med på ett hörn. Men efter 1 sek bromsande så har ju hela rörelsen gått över i en mer eller mindre statisk belastning. dvs. till det läget på gaffeln (buntband på gaffelbenet) hade man ju kommit med både lös och hård kompression. Sen e väl frågan om hans fjädrar inte pallar och packar ihop ända ner i botten.

Men ni är iof 2 mot 1 nu så jag är beredd att ge mig. Men det e så jag tänker iaf. Men jag har ju oftast mer fel än rätt.
Jag resonerade iofs bara om kompressionen var snabb eller långsam. Annars håller jag med dig och Rotax om det andra. Jag bytte själv gaffelfjädrar och olja på min 750 och den blev som en helt ny hoj i inbromsningarna.
 
...tror att fokus kan flyttas lite från fjädringsteknik till körteknik.
Vet inte hur du kör, men jag tror många "rookies" jobbar för mycket & hårt/ryckigt med bromsen över huvudtaget, vilket bara oroar cykeln & däcken.
Man kan ersätta mycket (onödigt) bromsande med (att våga) långa djupa nedlägg in i böjarna (som bromsar väldigt mkt i sig) vilket ger jämnt/lika däcktryck mot asfalten hela tiden, som är att eftersträva.
Prova kör lugnt något/-ra pass utan att använda broms alls (utom efter rakan då typ). Rytmen & de mjuka linjerna du får då (dom du kan köra riktigt fort på enl mig) kan du sen succesivt smyga in mjuka bromsningar på, och bygga vidare på därifrån.

Ja de va mitt tips... :)
 
Last edited:
Låg man fortfarande på broms när det skedde, så var det förmodligen för mycket broms som orsakade framhjulssläppet.
Har gaffeln vart i botten kan det bero på två saker, för mjuk fjäder eller för lite komp-dämpning. Men som zoidberg skriver, det kan vara körteknik, det kan räcka med att man släpper gasen mitt i böjen och får för mycket vikt fram.
För övrigt så bottnar zoidberg f.d hoj (d.v.s min)i nästan varenda kurva, den dunkar och smäller i botten, men har inte fått den att släppa fram ännu iaf(bara fredde som fixar det). Men det beror på för mjuk fjäder och lite för taskig orginaldämpning fram.
 

För övrigt så bottnar zoidberg f.d hoj (d.v.s min)i nästan varenda kurva, den dunkar och smäller i botten, men har inte fått den att släppa fram ännu iaf(bara fredde som fixar det). Men det beror på för mjuk fjäder och lite för taskig orginaldämpning fram.
Hmm konstigt, ...ärligt så kände jag aldrig av det.
:va Enda gångerna jag MÄRKTE att fjädringen begränsade, var upp mot NGK-krönet på Knutstorp, ..men det var bakfjädringen.
 
...tror att fokus kan flyttas lite från fjädringsteknik till körteknik.
Vet inte hur du kör, men jag tror många "rookies" jobbar för mycket & hårt/ryckigt med bromsen över huvudtaget, vilket bara oroar cykeln & däcken.
Man kan ersätta mycket (onödigt) bromsande med (att våga) långa djupa nedlägg in i böjarna (som bromsar väldigt mkt i sig) vilket ger jämnt/lika däcktryck mot asfalten hela tiden, som är att eftersträva.
Prova kör lugnt något/-ra pass utan att använda broms alls (utom efter rakan då typ). Rytmen & de mjuka linjerna du får då (dom du kan köra riktigt fort på enl mig) kan du sen succesivt smyga in mjuka bromsningar på, och bygga vidare på därifrån.

Ja de va mitt tips... :)

Kul att du nämde det. Jag har funderat på det där med nedlägg. Jag har en förmåga att enl mig lägga ner mer än vad som kanske är bra. Jag har upphöjda fotpinnar men jag e där å skrapar ändå. Då har jag sett folk som e snabbare än mig som försöker hålla hojen mer upprätt och hänger så huvet tar i marken och röven är ovanför styret. Ser jälvligt puckat ut men det går ju fort iaf. Så jag har försökt att lägga ner mindre och istället kunna ge på mer gas ut ur böjarna....dock med blandat resultat. Men sen såg jag en bild på herr stoner när han lägger ner så armbågen nästan tar i. I min värld så måste man ju köra så himla långsamt med ett sånt nerlägg för att inte tappa greppet. Men det måste ju vara ganska optimalt eftersom han snart är världsmästare. Nu förstår ju jag också att han inte köper begagnade kvaldäck. Men ändå. Kan man åka fort med stora nerlägget allan?
 
Direkt när du nyper bromsen är det stötdämparen som får göra jobbet, men efter en halv till en sekund så är det fjädern som håller upp vikten. För klen fjäder så sjunker hojen ihop för mycket, roligaste blir det när gaffeln bottnar och man åker rakt fram...

Enligt "Öhlins-Jocke" SÅ går det till så här att få "rätt" gaffel i inbromsning:
1. Sätt rätt häng.
2. ställ in och dämpning o retur någinstans "i mitten"
3. Kör som fan och bromsa som fan
4. om man då har fjädringsväg kvar, dvs att buntbandet på gaffeln sitter för högt, då tappar man ur gaffelolja. Omvänt, pytsa i om den går i botten.
Det är alltså mängden olja som avgör hur djupt gaffeln går ihop i inbromsning.

Enligt Joakim XXXXX (vet inte vad han heter i efternamn) som mekar Öhlinare.
 

4. om man då har fjädringsväg kvar, dvs att buntbandet på gaffeln sitter för högt, då tappar man ur gaffelolja. Omvänt, pytsa i om den går i botten.
Det är alltså mängden olja som avgör hur djupt gaffeln går ihop i inbromsning.

Enligt Joakim XXXXX (vet inte vad han heter i efternamn) som mekar Öhlinare.

Följdfråga. Hur högt/lågt är lagom?
Edit: Komprimerar inbromsningen på A-torp ihop framgaffeln mer än vad bulorna och hålorna gör på t ex Gelleråsen?
 
Last edited:
Enligt "Öhlins-Jocke" SÅ går det till så här att få "rätt" gaffel i inbromsning:
1. Sätt rätt häng.
2. ställ in och dämpning o retur någinstans "i mitten"
3. Kör som fan och bromsa som fan
4. om man då har fjädringsväg kvar, dvs att buntbandet på gaffeln sitter för högt, då tappar man ur gaffelolja. Omvänt, pytsa i om den går i botten.
Det är alltså mängden olja som avgör hur djupt gaffeln går ihop i inbromsning.

Enligt Joakim XXXXX (vet inte vad han heter i efternamn) som mekar Öhlinare.


Nu börjar det hetta till......min går nämligen i botten ibland. Kanske bara fulla några droppar olja så e den prefekt.
 
Nu börjar det hetta till......min går nämligen i botten ibland. Kanske bara fulla några droppar olja så e den prefekt.

Om hänget är rätt så JA!
Rätt häng = rätt fjäderförspänning, och om så är fallet ta 1 cl olja i varje ben och prova!:tummenupp

Följdfråga. Hur högt/lågt är lagom?
Edit: Komprimerar inbromsningen på A-torp ihop framgaffeln mer än vad bulorna och hålorna gör på t ex Gelleråsen?

Det beror lite på... om man tagit bort hyudralstopparna så kan gaffeln gå ihop rätt mycket, ca. 7-8 mm fån botten. Om stopparna är kvar så blir det då lite mer, kanske 12-13 mm innan det bottnar.

På andra frågan kan man titta intresserat på Petter Reuterholts onboardlap på Knudan.
http://www.reuterholt.com/images/film/suberbike lap3.wmv
Där kan man se att gaffeln NÄSTAN komprimeras lika mycket in i liton som den gör i änden på rakan. Så broms OCH bulor borde vara tuffast tänkbara för fjädringsväg
Dessutom tycker jag att han borde tappa ut lite olja ur gaffeln om han vill utnyttja HELA fjädringsvägen!:D
 
Last edited:

4. om man då har fjädringsväg kvar, dvs att buntbandet på gaffeln sitter för högt, då tappar man ur gaffelolja. Omvänt, pytsa i om den går i botten.
Det är alltså mängden olja som avgör hur djupt gaffeln går ihop i inbromsning.
.

Ett varningens finger bara, fyll inte i för mycket för då går det åt pipan, jag fick min hoj förklarad som okörbar då jag fyllt i för mycket.

björn
 
Kul att du nämde det. Jag har funderat på det där med nedlägg. Jag har en förmåga att enl mig lägga ner mer än vad som kanske är bra. Jag har upphöjda fotpinnar men jag e där å skrapar ändå. Då har jag sett folk som e snabbare än mig som försöker hålla hojen mer upprätt och hänger så huvet tar i marken och röven är ovanför styret. Ser jälvligt puckat ut men det går ju fort iaf. Så jag har försökt att lägga ner mindre och istället kunna ge på mer gas ut ur böjarna....dock med blandat resultat. Men sen såg jag en bild på herr stoner när han lägger ner så armbågen nästan tar i. I min värld så måste man ju köra så himla långsamt med ett sånt nerlägg för att inte tappa greppet. Men det måste ju vara ganska optimalt eftersom han snart är världsmästare. Nu förstår ju jag också att han inte köper begagnade kvaldäck. Men ändå. Kan man åka fort med stora nerlägget allan?

Den stora fördelen med att resa upp hojen så fort som möjligt i utgången på en kurva är att du kan vara betydligt brutalare med gasen utan att riskera en highsider, hojen blir alltså betydligt mer stabil :)

...tror att fokus kan flyttas lite från fjädringsteknik till körteknik.
Vet inte hur du kör, men jag tror många "rookies" jobbar för mycket & hårt/ryckigt med bromsen över huvudtaget, vilket bara oroar cykeln & däcken.
Man kan ersätta mycket (onödigt) bromsande med (att våga) långa djupa nedlägg in i böjarna (som bromsar väldigt mkt i sig) vilket ger jämnt/lika däcktryck mot asfalten hela tiden, som är att eftersträva.
Prova kör lugnt något/-ra pass utan att använda broms alls (utom efter rakan då typ). Rytmen & de mjuka linjerna du får då (dom du kan köra riktigt fort på enl mig) kan du sen succesivt smyga in mjuka bromsningar på, och bygga vidare på därifrån.

Ja de va mitt tips... :)

Så sant, kör alltid själv den modellen när jag kommer till en ny bana :tummenupp

Ska prova att släppa upp ett par klick (4-5?) och se om det blir bättre.

Tycker jag absolut du ska göra, problemet med för mycket kompression när man ligger på gränsen är att hojen blir mycket känsligare för ojämnheter
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top