Fråga om framhjulssläpp

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Helt underbart!! Hur många gånger har man inte fått höra dessa sanningar!!! En annan goding är "Om du får framhjulssläpp så kan du få upp den med knät! Man trycker emot bara. Det har en kompis till mig gjort!"
Det finns faktiskt en bildserie på detta när en MotoGP-förare får släpp både fram och bak.

Men sen är det ju skillnad på framhjulssläpp och framhjulssläpp.
Att framhjulet kasar lite kan en del tolka som att det släpper helt och att de räddar det med knäet men ett framhjulssläpp under inbromsning är inget man fixar med knäet, man har gått i backen innan man ens hinner reagera.

Helt underbart!! Hur många gånger har man inte fått höra dessa sanningar!!! En annan goding är "Om du får framhjulssläpp så kan du få upp den med knät! Man trycker emot bara. Det har en kompis till mig gjort!"

App app app, det där sa Linden senior till farsan när dom stod och bedömde minna prestationer 04 (tror jag det var) på LMS :) Så nått ligger det nog i det, men att den dödlige håller på med sånt tror jag är föga otroligt.

björn

Tur att man hittade den här tråden om framhjulssläpp. Det var precis vad som drabbade mig i A-torp i helgen och jag har då aldrig trott att det kunde släppa så brutalt. Körde endast 3varv och hade nya Dunlop qualifier rr på. Många bra tips i denna tråd:tummenupp

Det finns faktiskt en bildserie på detta när en MotoGP-förare får släpp både fram och bak.

Vill se!!!

App app app, det där sa Linden senior till farsan
Och du tror på allt Linden sr säger... Den mannen kan berätta en historia! :D OCH han kan krydda en bra historia för att göra den bättre! Vilket jag tror att "hämta upp den med knät" är...

Last edited:
Jag har lyckats få upp ett, betonar ett framhjulssläpp med knät eller snarare med någon från ovans försyn, i vänstern innan krönet på knutstorp vred sig styret inåt till styrstoppet, så åkte jag c:a 15 meter, med svart sträck från framdäcket, det såg hela tiden ut som jag skulle åka rakt av banan, men 50cm från kurbsen så rätade styret upp sig igen. Per Utterström låg precis bakom och såg det hela från första parkett.
Fredde W vet jag gör det mest hela tiden, men det är för att han vet när det släpper fram och kör med konstanta kas fram. Finns nog fler som kör som han, men det är de som också är snabbast i sverige och åkt lite vm etc..

Jag har lyckats få upp ett, betonar ett framhjulssläpp med knät eller snarare med någon från ovans försyn, /QUOTE]

Det är det jag menar, får man upp och häver ett oplanerat framhjulssläpp så TROR jag inte att det beror på att man tänkt och utfört "WOW, KOLLA, ETT FRAMHJULSSLÄPP!!!! Jag stöttar med knät och häver det!!!". Jag TROR att det hävt sig vare sig knät varit i backen eller ej.
Att sedan en del kör med planerade framhjulssläpp för att minska fart in i böj är en annan sak...

I mitt fall var det inte planerat, fick ett jäkla tryck över pucken för hela hojen la vikten på knät och framhjulet, det kände man rätt väl, hade det inte vart i vägen hade jag definitivt gått i backen.
Men att jag själv instinktivt skulle räddat upp det på det sättet tror jag inte heller, utan att de var nog mest flyt och tur att knät var just där och att farten bromsades så hårt med styret på sniskan.
Släppet kommer ju så fort att de flesta inte ens hinner tänka tanken, men jag tror säkert att det är fler än jag som "lyckats" med ovan, sen är väl skillnaden att en del tror att de var deras stålmannen reaktioner som räddade dem, medan jag tror bara att det var flax.

Det är det jag menar, får man upp och häver ett oplanerat framhjulssläpp så TROR jag inte att det beror på att man tänkt och utfört "WOW, KOLLA, ETT FRAMHJULSSLÄPP!!!! Jag stöttar med knät och häver det!!!". Jag TROR att det hävt sig vare sig knät varit i backen eller ej.
Håller med. Ivf i de fall då man har ordentligt nerlägg. Man har inte en chans att hinna reagera. Det smäller till och naturligt nog är det knäet som tar i backen först. Sen rätar det upp sig eller går åt fanders, helt av sig självt.

Håller med. Ivf i de fall då man har ordentligt nerlägg. Man har inte en chans att hinna reagera. Det smäller till och naturligt nog är det knäet som tar i backen först. Sen rätar det upp sig eller går åt fanders, helt av sig självt.

Äh, vadå rätar upp sig? Det går fan alltid åt fanders.:gnissla

Äh, vadå rätar upp sig? Det går fan alltid åt fanders.:gnissla

Njaaa.... är beredd att hålla med Sandstream att det är skillnad på framhjulssläpp och framhjulssläpp. Ibland släpper det lååååååååååååååångsamt och då har det hänt att det hämtat upp igen (och då har knät varit i backen, visst, men att det skulle varit en "hämtning" med knät, icke!) men lite kalla däck, in i kröken på fyran (Assen i våras) och tjoff så undrar man vad fan hände (som Teddy så fint beskrev tidigare) och hinner tänka "Det här blir dyrt" när man ser hojen tre meter upp i luften.

Jag har lyckats få upp ett, betonar ett framhjulssläpp med knät eller snarare med någon från ovans försyn, /QUOTE]

Att sedan en del kör med planerade framhjulssläpp för att minska fart in i böj är en annan sak...

Knät hindrade nog honom från en lowsider åtminstone... skulle då jag tro...

Om ni i racingforumet accepterar åsikten från en crossåkare så tror jag att oFFkeFF och alla andra som räddat upp sina framhjulsläpp gjort det pga att kroppen lärt sig reagera rätt. Och det lär sig kroppen med hjälp av träning träning träning.
När mitt framhjul släpper/kasar så styr jag automatiskt med och hittar greppet igen sedan är oftast tyngdpunkten på väg mot en lowsider så direkt efter måste man styra in hojen tillbaka under sig igen. Det är inget jag hinner tänka utan det sköter min kropp med automatik och jag är ingen stålman utan åker bara pensinärsmotionscrossåkare.

Knät hindrade nog honom från en lowsider åtminstone... skulle då jag tro...

Om ni i racingforumet accepterar åsikten från en crossåkare så tror jag att oFFkeFF och alla andra som räddat upp sina framhjulsläpp gjort det pga att kroppen lärt sig reagera rätt. Och det lär sig kroppen med hjälp av träning träning träning.
När mitt framhjul släpper/kasar så styr jag automatiskt med och hittar greppet igen sedan är oftast tyngdpunkten på väg mot en lowsider så direkt efter måste man styra in hojen tillbaka under sig igen. Det är inget jag hinner tänka utan det sköter min kropp med automatik och jag är ingen stålman utan åker bara pensinärsmotionscrossåkare.

Fast det är lite skillnad på underlag, på grus är framhjulssläpp oftast inte så dramatiska, där är det betydligt lättare att parera. Kört mycket gruspisk innan , där det ofta kasar fram, på asfalt är farterna oftast betydligt högre och underlaget är iaf för egen del betydligt svårare att parera.
Men där kommer den berömda känslan från chassit fram igen, har man den så känner man ganska väl när man är på gränsen, finns inte känslan vet man inte när det ska släppa..

Last edited:

Fast det är lite skillnad på underlag, på grus är framhjulssläpp oftast inte så dramatiska, där är det betydligt lättare att parera. Kört mycket gruspisk innan , där det ofta kasar fram, på asfalt är farterna oftast betydligt högre och underlaget är iaf för egen del betydligt svårare att parera.
Men där kommer den berömda känslan från chassit fram igen, har man den så känner man ganska väl när man är på gränsen, finns inte känslan vet man inte när det ska släppa..

Men det kanske är för att du först lärt din kropp rätt reflexer under lättare förutsättningar som du gjort rätt även på asfalt istället för att tvärsläppa gasen och stelna till som en pinne och hoppas på gudarnas försorg.

Du har tränat upp din hojkänsla

Last edited:
Vilken skön citatförvirring som pågår i den här tråden just nu :)

Moss citeras för hans utlägg om cross- och grusåkning, och Two Stroke man citerar sig själv för det någon annan har sagt :tummenupp :pannkyss

Instämmer!! Det ÄR stor skillnad på cross och rr helt klart. Har hävt, haft tvåhjulssladdar och allt möjligt i cross och det är lekande lätt att fixa i jämförelse med ett släpp på r-hojen. Kanske motard är min grej....saknar kontrollen man har på en cross.

Suck!
Det finns ett ordspråk: Att ge en dåre goda råd är som att slå vatten på en gås. Hellre olärd och klok, än lärd och dum. :pannkyss
Betong i sandlådan är aldrig en bra start på livet men istället för att förpesta den här tråden med dina personliga problem kan du väl luta dig tillbaka och skratta lite överlägset åt hur korkad jag är.
Orkar du ta dig till Västerås så finns det ett seminarium om fjärdring http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165204
Det är massa Västeråsfolk och även lilla jag som är där så det blir trevligt sällskap :)
Skulle gärna ha kommit men om allt går som det ska är jag i en annan världsdel den dagen och sippar på någon sliskig drink :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...