Fråga om däcktrycket där tillverkaren ger 3 olika besked!

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Vad är egentligen rätt däcktryck på en Hypermotard 950 SP, 2020 års modell. Vet att det finns modellspecifika forum för frågan tänker att detta måste ha drabbat andra nyblivna hoj-ägare!

Kollade nyss däcktrycket på min nya hoj, 2,2 bar - 31,91 fram och 2,6 bar - 37,71 psi bak.

I manualen står det:
Fram: 2,3 bar - 33,36 psi
Bak: 2,1 bar - 30,5 psi

På etiketten på hojen står det:
Front SP: 33 psi
Front: 36 psi
Rear SP: 31 psi
Rear: 36 psi

Zzz zzzz
 
Du har inte skrivit ut något frågetecken vilket jag tolkar som att du har noterat att det finns skillnader i rekommendationerna. Vilket gör att jag förmodar att du vet vilket däcktryck det är som passar dig och din åkstil och inte någon annans.
 
Jag skulle gå på däck-tillverkarens rekommendationer för din hoj och typ av körning.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Det står ofta tre olika värden i manualen, ett värde för gata utan passagerare, ett med passagerare och ett för bana.

Men det bästa är att prova dig fram så att du hittar det trycket som passar dig, ditt sätt att köra och däcken som sitter på.

Mvh// Julius
 
Är det inte udda med längre tryck bak än fram? Jag har inte haft många hojar så jag vet inte med de tre jag haft med att göra har alla haft högre tryck bak enligt manuler.
 
Innan vi går in på själva däcktrycket så kan vi börja med att fråga om du har koll på varm- och kalltryck?

Alla däcktrycksguider utgår ifrån varmtryck vilket betyder att du måste köra däcken varma INNAN du mäter trycket.

Mäter du kalltryck dvs då du kommer till garaget så kommer alla siffror bli fel.

På de flesta gatdäck brukar trycket ligga mellan 2,2-2,6 och fram 2,5-2,8 och ligger man där så är man oftast säker.

Nästa steg i utvecklingen är att lära sig vilket däcktryck du gillar då hojen beter sig lite olik beroende på hur mkt luft du har i. Jag gillar att ha standard fram och lite lägre tryck bak då jag upplever hojen som stadigare och mindre benägen att släppa utan kasar mer vid pådrag samt att det gör bakhjulsåkning lättare.

Högre tryck gör hojen mer lättsvängd men för högt gör att du tappar fäste.

Det allra viktigaste är att du har bytt vinterluften till sommarluft annars är det kört.....
 
Innan vi går in på själva däcktrycket så kan vi börja med att fråga om du har koll på varm- och kalltryck?

Alla däcktrycksguider utgår ifrån varmtryck vilket betyder att du måste köra däcken varma INNAN du mäter trycket.

Mäter du kalltryck dvs då du kommer till garaget så kommer alla siffror bli fel.

Nu måste jag ställa en korkad fråga till, stämmer detta verkligen? Alla instruktioner jag någonsin sett är kalltryck, vilket gör det fan så klurigt om man har en bit att åka till plats man kan kolla/fylla på.
 
Det skiljer som mest 0,5 PSI mellan etikett och manual, det motsvarar som mest 0,03447 Bar, skulle inte grubbla alltför mycket över dom decimalerna.

Något 3e besked ser jag inte, du skriver ju själv att du har en SP och behöver inte läsa siffrorna till den hoj du inte har.
 
Varför har du en dekal på hojen som anger tryck i psi...? Är det en amerika-import...? Drar du bakhjulsmuttern med newtonmeter eller lastbilsfötter...?
 
Hypermotard 950 SP har Pirelli Supercorsa SP, vilket kan antyda att på etiketten där det står SP på hojen (som anger psi) är för två olika däcktyper, blå Supercorsa SP. Hojen är köpt i butik i Sverige.

Instruktionsboken vill att däcket ska vara kallt vid påfyllning.

Jag fattar inte vad som är rätt däcktryck om jag nu inte har kunskaper, då måste jag gå efter rekommendationer men alla pekar på olika.
Jag fattar att mer eller mindre däcktryck ger olika egenskaper men rent generellt, ska tex trycket va högre fram eller bak?
 
Öppnar för att det kan vara jag som är bandagsskadad och inte tittat i en manual på länge så kalltryck kan mkt väl gälla för gata.
 
För gata anges alltid kalltryck.

Bredden på däcket har inget med trycket i sig att göra.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Är väl som vanligt. Hojtillverkaren säger ett tryck utifrån hojmodellen och däckstillverkaren säger ett tryck utifrån däckmodellen.
Min manual säger ett visst tryck och pirelli säger ett annat för de angel gt som sitter på nu.
Hojtillverkaren vet inte vilka specifika däck man sätter på och däcktillverkarna vet inte på vilken specifik hoj ett däck kommer att sättas på.
 
Jag tolkar det som att du ska ha ca 2,3bar fram och ca 2,1bar bak. Tittar man på pirellis hemsida så stämmer det där med. Kalltryck!
Strunta i Psi, för många decimaler som varken gör till eller från för en som är ny på hoj.

Att det är olika för den vanliga och SP-modellen måste väl bero på fjädringen/vikten? Som någon annan antydde, konstigt det är lägre bak än fram. Är du ny på hoj kommer du troligtvis inte märka någon större skillnad på om du kör efter vad som anges till SP eller den vanliga.
 
Jag tolkar det som att du ska ha ca 2,3bar fram och ca 2,1bar bak. Tittar man på pirellis hemsida så stämmer det där med. Kalltryck!
Strunta i Psi, för många decimaler som varken gör till eller från för en som är ny på hoj.

Att det är olika för den vanliga och SP-modellen måste väl bero på fjädringen/vikten? Som någon annan antydde, konstigt det är lägre bak än fram. Är du ny på hoj kommer du troligtvis inte märka någon större skillnad på om du kör efter vad som anges till SP eller den vanliga.

Vart hittade du uppgifterna, kunde inte hitta det själv om Supercorsa SP V3.

Får inte heller ihop trycket från o bak.
 
Vart hittade du uppgifterna, kunde inte hitta det själv om Supercorsa SP V3.

Får inte heller ihop trycket från o bak.
Supercorsa SP är ett bandagsdäck. Trycken är antagligen satta utifrån att man kör på det sättet, alltså bandagar. Vilket betyder att man bygger mer värme i bakdäcket och offrar ganska mycket livslängd för att få ut maximalt grepp.

Blir väldigt fel om man tänker pendla eller åka till kiosken. Men, du vill heller inte trycka i väldigt mycket mer luft än vad tillverkaren rekommenderar, det ger konstiga effekter. Skulle jag köra den hojen på gata hade jag börjat med att byta däck till några som faktiskt är bra för det, och då kört på 2,3/2,5 i kalltryck.

Eller köra 2,3/2,3 som det är nu men hålla mig väldigt långt borta från fukt.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top