Fråga om däcktrycket där tillverkaren ger 3 olika besked!

På slicks har man högre tryck fram än bak. Tex Pirelli Superbike kan gå med 2.2 bar fram och 1.7 bar bak med plus/minus 0.1bar. (Varmtryck)
Vill minnas att Supercorsa SP har samma stomme. Jag tycker trycket i handboken låter bra för trackday's i lagom tempo. Skulle gå upp ca 0,2-0,3 bar bak för lätt inspirerad gatkörning.
Så länge du inte får ngt konstigt grovt slitage (kallrivning eller varmrivning) så är det nog ganska lugnt.
Men köp en bra lufttrycksmätare och kolla då och då.

Kommer nog landa på 2,2 fram då ojämnheter känns väldigt tydligt i gaffeln. Sedan blir det nog 2,3-2,4 bak. När jag haft 2,6 bak från leverans har jag upplevt att det varit lite si o så med fäste.

Kommer inte bli aktuellt med däckbyte nu iaf, Supercorsa SP är overkill för mig då jag inte kör bana och kraftiga nedläggningar är sällsynt. Kommer byta till ett "snällare" däck när jag kört slut på dessa.

Jag tackar för inputen och feedbacken!

Kommer nog landa på 2,2 fram då ojämnheter känns väldigt tydligt i gaffeln. Sedan blir det nog 2,3-2,4 bak. När jag haft 2,6 bak från leverans har jag upplevt att det varit lite si o så med fäste.

Kommer inte bli aktuellt med däckbyte nu iaf, Supercorsa SP är overkill för mig då jag inte kör bana och kraftiga nedläggningar är sällsynt. Kommer byta till ett "snällare" däck när jag kört slut på dessa.

Jag tackar för inputen och feedbacken!
Ehhh... Det kompenserar du inte med lägre däcktryck utan genom att justera fjädringen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Tog hjälp av fjädringsgurun Dave Moss när jag ställde in fjädringen.

Jag är lite tveksam till hur mycket guru han är efter att ha sett flera av hans YT-video.
Han säger många konstiga saker.
Han gör mycket rätt också i o f s.
Får man fråga hur du fick hjälp och vad det kostade?

Ja jag kan bara säga att han kan mer än mig = guru haha. Nä skämt åsido, tog kontakt via Facebook, skickade alla uppgifter, hojmodell, årsmodell, däck, min vikt, ev modifieringar för viktminskning, gaffelbenens position i kronan, senaste oljebyten i gaffeln resp bakdämparen, bakaxelns position, mitt körsätt med mera samt lite bilder och fick en grundinställning anpassat till mig personligen. Kostade ynka 200kr.

Nyfiken, vad säger han som sticker ut?

Säkert värt en tvåhundring.
Det är mest småsaker som han har fel om men han framhärdar.
Han väljer ibland att bortse från fysikens lagar.
Det låter ju bra och han får nog bra resultat men man hajar till när han är på tunn is.
Men, jag gillar hans snuttar och lär mig eller blir påmind om något ibland.

Säkert värt en tvåhundring.
Det är mest småsaker som han har fel om men han framhärdar.
Han väljer ibland att bortse från fysikens lagar.
Det låter ju bra och han får nog bra resultat men man hajar till när han är på tunn is.
Men, jag gillar hans snuttar och lär mig eller blir påmind om något ibland.

Nu blev jag nyfiken, kan du konkretisera lite mer vad han säger som är fel?

Nu blev jag nyfiken, kan du konkretisera lite mer vad han säger som är fel?

Näää, jag orkar inte leta efter det.
När man tittar på hans filmer så dyker det upp saker som det låter som att han drar till med för att kunden han hjälper ska förstå eller bli nöjd.

Näää, jag orkar inte leta efter det.
När man tittar på hans filmer så dyker det upp saker som det låter som att han drar till med för att kunden han hjälper ska förstå eller bli nöjd.

Dave är mycket kunnig på det här och jag har aldrig upplevt att han har fel så att säga men viss fysikalitet är svårt att förklara för "de som int begrip" och framförallt på en mycket begränsad tid. Han är ju oerhört billig men då måste det också gå fort vilket man ser och hör i filmerna, det är väldigt "löpande bandet" när han skruvar. Han måste ju berätta och förklara samma sak om och om igen 300 ggr per dag och då blir det nog lätt lite förenklade svar... :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka