Fråga om användning av bilder på mig själv.

Bra att du frågar!

Men du kan inte använda ett generellt svar som "lag" utan måste fråga varje enskild fotograf som tagit bilden du vill använda!

Framgår det inte tydligt av bilden alt. Coopyrightinformationen i bildens egenskaper är enklast att kontakta den/där du fick tag i bilden för att försöka söka rätt på den som äger rättigheterna till bilden.

Dvs. ställ frågan, som andra redan påtalat, direkt till den som du vill ha svar från!

Mvh!
// Niklas

En fråga;

Jag är ute och kör och en liten fotograf fotar mig på en väg. Jag vet inte om det och han lägger ut bilden på ett eller olika forum, kanske även sin hemsida.

Den lilla fotografen har han rätt att gör det utan okej från mig och jag får då bara acceptera det och likaså att jag inte får använda bilderna hur som helst?

En fråga;

Jag är ute och kör och en liten fotograf fotar mig på en väg. Jag vet inte om det och han lägger ut bilden på ett eller olika forum, kanske även sin hemsida.

Den lilla fotografen har han rätt att gör det utan okej från mig och jag får då bara acceptera det och likaså att jag inte får använda bilderna hur som helst?

Varför förutsätter du att fotografer är korta? :näsblod

Men bara för att man lägger upp dem betyder ju inte det att nyttjanderätt finns automatiskt, right? ;)
Precis! När jag å Polka åkte på Mittsverigebanan fotade cbjorkman mig, kanonfina bilder, som jag gärna använder på min racingsida, och i ev jagasponsormaterial. Jag drog ett pm till honom och rabblade upp dom saker jag skulle vilja använda hans bilder till, och frågade om det var ok. Det tog mig 2 min, och jag ser det som en självklarhet! Jag vill visa respekt för det jobb han lägger ner, och visa uppskattning för resultatet. Och han hade lagt upp alla bilder i fullformat i en ~500mb stor fil!

LMS snodde alla mina bilder från Årsracet (classic racing) och la upp på sin sida :mad: Fast jag orkade aldrig bråka om det, vägde det lite mot reklamen, fast dom hade bara skrivit att "Johan" hade tagit bilderna :huvet Jaha, han ja! :fattartil

Använda bilder på personer så ska den användande parten fråga om tillstånd dels hos fotografen och dels fråga medverkande person/er om lov. Fotografen får sälja bilden vidare till reklambyrå t.ex men det blir reklambyråns uppgift att fråga plåtad person om lov.
Jag har lite svårt att tro att tex Aftonblaskan å Sexpressen frågar alla som är med på deras nyhetsbilder om det är ok att dom kommer med i tidningen å på nätet? I synnerhet om folk mms'ar in egna bilder? :va

Om jag har sagt åt frun att jag åker ut och höststädar sommarstugan och det dyker upp en bild på mig på motorcykel på bulten med datum och allt så kan det kosta mig livet, tänk på det! :D

(har varken fru, sommarstuga eller åkt bulten)

För att inte tala om våndan om det dyker upp en tjuvtagen internetbild på dig med ngn annans fru..... i sommarstuga.... bultandes :näsblod

Fan va du ser ut att ha det bra. Erkänn att whiskyglaset var innom räckhåll!

Det är en stöl i handen :gnissla

Last edited:
Jag har lite svårt att tro att tex Aftonblaskan å Sexpressen frågar alla som är med på deras nyhetsbilder om det är ok att dom kommer med i tidningen å på nätet? I synnerhet om folk mms'ar in egna bilder? :va

Sånt där sker i efterhand när det går unden, plåta på kvällen och tryckas på natten. Om nånn börjar bråkar har dom en liten penning-pott i nödfall! :tummenupp Fast du ska veta att journalister är rätt överjävliga på att övertala till sin fördel hehe!

Sånt där sker i efterhand när det går unden, plåta på kvällen och tryckas på natten. Om nånn börjar bråkar har dom en liten penning-pott i nödfall! :tummenupp Fast du ska veta att journalister är rätt överjävliga på att övertala till sin fördel hehe!

Japp, jag vet en som fick en slant i efterhand för att råka vara med på en bild på offentlig plats där rubriken var "Ungdomsfylleriet ökar", pengarna räckte till att festa ännu värre nästa helg!

Japp, jag vet en som fick en slant i efterhand för att råka vara med på en bild på offentlig plats där rubriken var "Ungdomsfylleriet ökar", pengarna räckte till att festa ännu värre nästa helg!
Aha, ett sätt att få in racingpengar till nästa år! :hihi

Nyhetsblaskor lyder under andra lagar. Dom har köpt sig publiceringsrätt som i stort ger dem ansvarsfrihet.

http://www.pul.nu/pulsaker.htm

En fråga;

Så är det! :)

Last edited:
En fråga;

En fråga till eftersom flera säger att det övre påståendet stämmer.
Man får ju inte publicera personer om man inte gett sitt medgivande.....om du kan identifieras på hojbilden vad gäller då? Borde det inte vara samma sak igen då att du måste ha lov av den personen du tar kort på innan du publicerar det på olika forum, tjänar pengar etc på det?

Man får ju inte publicera personer om man inte gett sitt medgivande.....om du kan identifieras på hojbilden vad gäller då? Borde det inte vara samma sak igen då att du måste ha lov av den personen du tar kort på innan du publicerar det på olika forum, tjänar pengar etc på det?

Stämmer! :tummenupp

jag åkte från sundsvall en gång till karlskoga och fota o åkte hem sen la upp bilderna o de publicerades på tjejens sida som jag fotat på osså nån vecka senare är det en stor bild i karlskoga tidning, icke bra tycker jag av tidningens sida, hämta bilder från internet bara sådär och när det står att en viss person tagit bilderna tror även min mail stod med där när detta hände, hade ju inte skadat att fråga, men visst jag är välldigt generös när det gäller bilder tar dock en liten slant av de som vill ha dem högupplösta för att göra min utrustning änn bättre. Och skulle någon råka inte vilja vara med på bild som ja oftast publicerar här tar man ju självklart snabbt bort dem.

Jag får lov att ta en bild av dig shoppandes på stan (t.ex), lägga den på min hemsida utan ditt medgivande. Om du inte vill synas på min hemsida och ber mig plocka bort den så ska du ha rätt starka skäl till att lagligen kräva en bortplockning. Bilden får inte vara kränkande i lagens mening och den "bilden" där du går och shoppar i en vanlig livsmedelsbutik (plockar äpplen, corn flakes eller what ever) är inte i lagens mening kränkande. Att jag som person kan vara snäll och ta bort den ändå är bara goodwill.

Skulle ett företag vilja använda den bilden i t.ex reklamsammanhang så är det den firman som måste ha ditt medgivande att använda bilden. Dessutom så är det svårt, näst intill omöjligt att identifiera en person med hjälm och skinnställ. Alltså går det inte att hänvisa till PUL i det fallet.

...inte

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back