Fråga om användning av bilder på mig själv.

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag vill till att börja med tacka allra ödmjukaste för en del jättefina bilder som tagits på mig när jag varit ute och åkt.

Nu till frågan.
Bilder är= upphovsrättigheter.
Jag undrar om det är något som ni fotografer har emot att jag använder bilder till som ni tagit på mig?.

Tex:
Skickar till andra.
Publicera dom på annat forum.
Använder mig av bilderna vid ev försäljning.
Etc osv.....

Mvh

Matte

Det är alltid fotografen som äger bilden, och avgör i varje enskilt fall vad hans/hennes bilder får/inte får användas till. Om nån frågar mig om dom får ta nån av mina bilder å ha i garaget, eller på sin hemsida brukar jag säga att det är helt ok. Men det är inget generellt, självklart ska man fråga om lov. Lika lite som jag tar nån annans hoj å provkör bara för att nyckeln sitter i tar jag andras bilder å använder utan lov.
Allt det här styrs dessutom av upphovsrättslagar. Att sälja bilder man inte har tagit själv är iom det straffbart i klass med stöld.
Läs mer om äganderätt mm här: http://www.fotosidan.se/cldoc/1747.htm

De fotografer jag känner tycker det är ok sålänge det framgår på bilden vem som tagit bilden. Sen är det skillnad på vad man ska använda bilden till. Är det i något sammanhang man tjänar pengar på den etc så bör du nog pynta en slant för själva bilden.

Det är här skillnad på äganderätt och nyttjanderätt.

Exempel:
Jag har laddat upp en bild på ett forum som jag tagit. Efterssom jag bjuder ut den så att säja, så kan vem som helst nyttja den, förutsatt att det är för privat bruk. Jag äger orginalet (högupplöst bildfil i detta fall). Även om jag inte är någon superduktig fotograf skulle jag inte vilja se min bild i ett sammanhang där folk betalar för att se den, tex. tidning eller annat media. Eller i ett sammanhang där man exempelvis diskuterar "mc-förare är idioter".

Mao. gör vad du vill med bilden privat, men ta helst inte bort initialer eller mailadress om du skickar runt den så man kan spåra källan :tummenupp

Är du osäker fråga fotografen i fråga.

Det gäller för mina bilder.

Last edited:
anar jag ett nervöst skratt där.

tänkte att du kanske vill ha bilder för att tex ragga tjejer; 'kolla in hojjen, den är min, cool va. ska vi dra hem till dig?' och liknande raggrepliker.

Det är ok om han använder en av mina bilder för att uppnå ett ligg, kasta över en chokladkaka nästa gång du åker förbi så vet jag att bilden funkar även till detta syfte. :yoparty

Det finns ett jäkligt bra fotoforum som har haft det här uppe till diskution ett flertal gånger, det är en gråzon faktiskt, för som fotograf har du inte heller alltid rätt att göra vad du vill med bilder där personer/fordon kan identifieras.

Jag kommer inte ihåg vad forumet heter, men sök er dit och läs, det kan vara nyttigt.

Last edited:
fotosidan.se - artiklar - rätten till en bild.

Nåt sånt iaf :)

EDIT: Var visst bara för betalande medlemmar. Ni får skramla lite om ni vill veta :D

Tjenis... ett PM brukar räcka, även om det blinkar ofta så är det alltid trevligt när det uppskattas, och så länge det inte handlar om något fotosession osv. samt att man har ett "uppdrag" där det är en ekonomisk uppgörelse osv. så är det bara kul att bilderna kommer till användning, har ju hänt att jag själv säljer "tavlor med actionmotiv där även jag måste få ett godkännande av den som exponeras osv.

Men som sagt var... en bra början... kontakt med med den som "knäppt" bilden, sedan brukar det lösa sig... brukar själv klargöra det i text formumsinlägget... att..."Håll till godo" osv...mao fritt att använda för privat bruk osv.

Är detta du?

sh_avatar_mattegc.jpg

Det finns ett jäkligt bra fotoforum som har haft det här uppe till diskution ett flertal gånger, det är en gråzon faktiskt, för som fotograf har du inte heller alltid rätt att göra vad du vill med bilder där personer/fordon kan identifieras.

Jag kommer inte ihåg vad forumet heter, men sök er dit och läs, det kan vara nyttigt.

Det sämmer också, jag jobbade som pressfotograf för längesedan (även om jag är nybörjare på moppeplåtning) och när bilder används där man kan identifiera människor (läs personreportage etc) finns det en överenskommelse mellan fotograf och personen på bild. helst skriftlig, men oftast muntlig.

http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp

Last edited:

Plåta personer får alltid göras. Plåta fordon får alltid göras
Använda bilder på personer så ska den användande parten fråga om tillstånd dels hos fotografen och dels fråga medverkande person/er om lov. Fotografen får sälja bilden vidare till reklambyrå t.ex men det blir reklambyråns uppgift att fråga plåtad person om lov.
Bilder på fordon får användas fritt utan tillstånd av fordonsägaren då ett fordon inte kan bli kränkt eller generad.

Lucabrasi: Bilder som läggs upp t.ex här på SH är fortfarande fotografens bilder och ingen annans ägande/nyttjanderätt. Det spelar ingen roll om det är en 10X19 pix stor bild eller 100X100 terrapixel stor bild. Har fotografen angett att bilden inte får användas så får den inte det. Självklart är det så att om fotografen lägger upp ett gäng och direkt säjer att alla får användas så ger han/hon ju tillåtelse till det. Men fotografen äger fortfarande bilden. :)

Smygfotgrafer har vid ett flertal tillfällen tagit bilder på min båt och sålt. Bla till reklamkampanj för båtmässan, tidningsomslag till båttidningar, stämningsbilder till skärgårds tv-program mm. En annan bild säljs på en firma som säljer stockhomsskärgårdsbilder, de tjänar pengar på min båt. Jag har dock inte opponerat mig, men det känns lite skumt när de susar upp bredvid mitt på fjärden och tar massvis med bilder med brontobjektiv. Så jag tycker att när det är bilder på saker som man byggt/renoverat själv så är det samma sak åt båda hållen. Dvs mina tusentals timmar i arbete med objekten måste ställas mot fotojobbet. Jag har som sagt aldrig gjort ngn konflikt av det där utan har hittills tyckt att det har varit kul när kompisar ringer och har sett min båt i ngt kommersiellt sammanhang.
Här är ett av många exempel när jag inte ens hade en aning om att jag blev fotad. http://www.stockholmsfoto.se/xpo-bildarkiv/preview/118526_p.jpg

Lucabrasi: Bilder som läggs upp t.ex här på SH är fortfarande fotografens bilder och ingen annans ägande/nyttjanderätt. Det spelar ingen roll om det är en 10X19 pix stor bild eller 100X100 terrapixel stor bild. Har fotografen angett att bilden inte får användas så får den inte det. Självklart är det så att om fotografen lägger upp ett gäng och direkt säjer att alla får användas så ger han/hon ju tillåtelse till det. Men fotografen äger fortfarande bilden. :)

Ja det var det jag menade, genom min handling att lägga upp bilder här ger jag er nyttjanderätt automatiskt efterssom jag tror att folk laddar ner bilderna om dom diggar dom, och jag har äganderätt! :tummenupp

Men bara för att man lägger upp dem betyder ju inte det att nyttjanderätt finns automatiskt, right? ;)

Plåta personer får alltid göras. Plåta fordon får alltid göras
Använda bilder på personer så ska den användande parten fråga om tillstånd dels hos fotografen och dels fråga medverkande person/er om lov. Fotografen får sälja bilden vidare till reklambyrå t.ex men det blir reklambyråns uppgift att fråga plåtad person om lov.
Bilder på fordon får användas fritt utan tillstånd av fordonsägaren då ett fordon inte kan bli kränkt eller generad.

Inte om fordonet kan knytas till en person (exvis en väldigt unik bil/båt/motorcykel) eller om personerna i fordonet kan identifieras (polisen svärtar ju passageraren på kameraskåpsbilden innan dom skickar hem den till dig tex)

Många av motorcyklarna på det här forumet är jävligt unika, speciellt i kombination med förarens klädsel (nu tänkte jag inte bara på Jörgens HD i kombination med ett skinställ av förkrigsmodell) :D

Om jag har sagt åt frun att jag åker ut och höststädar sommarstugan och det dyker upp en bild på mig på motorcykel på bulten med datum och allt så kan det kosta mig livet, tänk på det! :D

(har varken fru, sommarstuga eller åkt bulten)

Men bara för att man lägger upp dem betyder ju inte det att nyttjanderätt finns automatiskt, right? ;)
ok nu fattar jag vad du menar, nej du har naturligtvis rätt, men om fotografen som lägger upp bilderna säjer "här är bilderna ladda ner dom ni ni känner för det" då har den som laddar ner bilden underförstått nyttjande rätt för privat bruk :)

Last edited:
ok nu fattar jag vad du menar, nej du har naturligtvis rätt, men om fotografen som lägger upp bilderna säjer "här är bilderna ladda ner dom ni ni känner för det" då har den som laddar ner bilden nyttjande rätt för privat bruk :)

:tummenupp

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back