Fråga om användning av bilder på mig själv.

Jag får lov att ta en bild av dig shoppandes på stan (t.ex), lägga den på min hemsida utan ditt medgivande. Om du inte vill synas på min hemsida och ber mig plocka bort den så ska du ha rätt starka skäl till att lagligen kräva en bortplockning. Bilden får inte vara kränkande i lagens mening och den "bilden" där du går och shoppar i en vanlig livsmedelsbutik (plockar äpplen, corn flakes eller what ever) är inte i lagens mening kränkande. Att jag som person kan vara snäll och ta bort den ändå är bara goodwill.

Skulle ett företag vilja använda den bilden i t.ex reklamsammanhang så är det den firman som måste ha ditt medgivande att använda bilden. Dessutom så är det svårt, näst intill omöjligt att identifiera en person med hjälm och skinnställ. Alltså går det inte att hänvisa till PUL i det fallet.

...inte

SKaffar du dig ett utgivningstillstånd för hemsidan och kallar den för JKay-bladet är du under tidningslagarna. Ett sånt kostar 2000kr att ansöka om och gäller 10 år. Ansöker gör man hos Radio och Tv-verket.

Jag får lov att ta en bild av dig shoppandes på stan (t.ex), lägga den på min hemsida utan ditt medgivande. Om du inte vill synas på min hemsida och ber mig plocka bort den så ska du ha rätt starka skäl till att lagligen kräva en bortplockning. Bilden får inte vara kränkande i lagens mening och den "bilden" där du går och shoppar i en vanlig livsmedelsbutik (plockar äpplen, corn flakes eller what ever) är inte i lagens mening kränkande. Att jag som person kan vara snäll och ta bort den ändå är bara goodwill.

Skulle ett företag vilja använda den bilden i t.ex reklamsammanhang så är det den firman som måste ha ditt medgivande att använda bilden. Dessutom så är det svårt, näst intill omöjligt att identifiera en person med hjälm och skinnställ. Alltså går det inte att hänvisa till PUL i det fallet.

...inte

Stämmer fortfarande med hänvisning till PUL om du kan identifieras... :pannkyss

Jag är inte helt tappad bakom en vagn och det var därför jag frågade.

Till och börja med: Jag lägger upp en av bilderna på mig som någon av er har fotat.

Sen vet jag ganska så väl vad det är som gäller då jag varit med i produktion av en viss streetracefilm (inte GIS).

Där tog vi reda på ganska ordentligt vad vsom gäller gällande upphovsrättigheter.

Kort och gott:
1. Fotografen äger materialet tills han kommer överens om annat med någon annan.

2. Den som blir fotad på allmänt område får helt enkelt finna sig i det utan att själv ha rätt till något gällande materialet.

Det är beroende på dessa två faktorer som jag ställde frågan och dom fotografier som finns när jag varit ute och gasat är riktigt fin kvalité.
Då kan det också bli så att jag vill använda dom vid andra tillfällen än att dom visas bara härinne.

Det jag inte ska ha dom till är någon typ av komersiell verksamhet förutom att det kan hända att jag sätter upp någon av bilderna i samband med en försäljning av hojen som är på bilden.

Ps: Då jag är stadgad sen lång tid tillbaka så är det inte för att ragga brudar med dom.

Bifogat

• IMG_1065_a.jpg
    IMG_1065_a.jpg
    168.4 KB · Visningar: 45
Stämmer fortfarande med hänvisning till PUL om du kan identifieras... :pannkyss

Ja, men kan du identifiera en person om han har hjälm och skinnställ på sig? :pannkyss

Och vara tvärhundra på att det är just DEN tilltänkta personen?

EDIT: o förresten...hur kan det vara kränkande, i lagens mening, att vara med på bild och körandes hoj på bana t.ex? :va Det är inte förrän då PUL kan nyttjas. När det är en kränkning.

Last edited:
SKaffar du dig ett utgivningstillstånd för hemsidan och kallar den för JKay-bladet är du under tidningslagarna. Ett sånt kostar 2000kr att ansöka om och gäller 10 år. Ansöker gör man hos Radio och Tv-verket.

..och har en tryckt form av JKay-bladet så stämmer det att jag skulle vara skyddad av grundlagsskyddet. :)

Ps: Då jag är stadgad sen lång tid tillbaka så är det inte för att ragga brudar med dom.

mjaa, förvisso har jag full förståelse för din respons och reaktion.

men, i dagens samhälle där dekadensen breder ut sig, där internet numera är full med lättklädda damer och där grannarna oftast har spionkamerautrustning för att kunna spionera på dig i duschen, är en av de vanligaste frågorna:

hur stabil är din stadgning?

utan att du vet om det, kanske det i ditt omedvetna jaget, finns en plan som går ut på att använda dem (bilderna) i sexuell direktion?

men, i dagens samhälle där dekadensen breder ut sig, där internet numera är full med lättklädda damer och där grannarna oftast har spionkamerautrustning för att kunna spionera på dig i duschen, är en av de vanligaste frågorna:

utan att du vet om det, kanske det i ditt omedvetna jaget, finns en plan som går ut på att använda dem (bilderna) i sexuell direktion?

Hade jag varit singel hade jag alltid burit med mej en bild på mej och svartablixten i bakfickan på krogen. Bågar väger tungt i dom sammanhangen :yoparty Hade det varit min bild du pratade om hade du fått tillåtelse att skriva ut i plånboksvänligt format.

Last edited:

:skrattaåt

Nja... man kan aldrig veta......

:skrattaåt

Nja... man kan aldrig veta......

det var min poäng. idag är de flesta väldigt övertygade om sin egen förträfflighet men framförallt sin egen osårbarhet och viljan som inte kan göra och tänka fel. men saken är den att det omedvetna (undermedvetna) jobbar på desto mer i lönndom och kan ibland, här och var, smyga sig in med en kommentar och tanke som ter sig naturligt, men som självklart inte är det.

så frågan som gäller är snarare: hur MÅR du i ditt förhållande? egentligen?

kan vara på sin plats att ta in en 3'e part som får observera er i er naturliga miljö och därmed ha konstruktiv kritik.

Hade jag varit singel hade jag alltid burit med mej en bild på mej och svartablixten i bakfickan på krogen. Bågar väger tungt i dom sammanhangen :yoparty Hade det varit min bild du pratade om hade du fått tillåtelse att skriva ut i plånboksvänligt format.

word!

Last edited:
..och har en tryckt form av JKay-bladet så stämmer det att jag skulle vara skyddad av grundlagsskyddet. :)

Nope, behövs ingen tryckt förlaga. Du kan ha utgivningstillstånd för publikationer som är enbart elektroniska. Hur som helst måste man ha utgivningstillståndet för att hamna under skyddet. Bara att trycka ger inte friheten.

Har allvarligt funderat på att skffa mig ett sånt tillstånd för min websida. DÅ slipper man eventuellt gnabb om PUL vid publicering av bilder på personer när man fotat sport. Givetvis får man skriva lite text till det hela med för att få ihop det till en publikation.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back