Babar
bromskloss
Jag får lov att ta en bild av dig shoppandes på stan (t.ex), lägga den på min hemsida utan ditt medgivande. Om du inte vill synas på min hemsida och ber mig plocka bort den så ska du ha rätt starka skäl till att lagligen kräva en bortplockning. Bilden får inte vara kränkande i lagens mening och den "bilden" där du går och shoppar i en vanlig livsmedelsbutik (plockar äpplen, corn flakes eller what ever) är inte i lagens mening kränkande. Att jag som person kan vara snäll och ta bort den ändå är bara goodwill.
Skulle ett företag vilja använda den bilden i t.ex reklamsammanhang så är det den firman som måste ha ditt medgivande att använda bilden. Dessutom så är det svårt, näst intill omöjligt att identifiera en person med hjälm och skinnställ. Alltså går det inte att hänvisa till PUL i det fallet.
...inte
SKaffar du dig ett utgivningstillstånd för hemsidan och kallar den för JKay-bladet är du under tidningslagarna. Ett sånt kostar 2000kr att ansöka om och gäller 10 år. Ansöker gör man hos Radio och Tv-verket.

Det är inte förrän då PUL kan nyttjas. När det är en kränkning.
Hade det varit min bild du pratade om hade du fått tillåtelse att skriva ut i plånboksvänligt format.