Hoffmeister2
Ny medlem
Hej.
Mot hösten ska jag försöka byta drivpaket på min hoj. Har kollat lite videor, och har även hjälp av ytterligare en.
Men undrar rent allmänt vilka fallgropar det finns, och om man ska tänka på något särskilt?
Och en sak jag särskilt undrar: Hur ställer man kedjespänningen när man monterar nya kedjan? Om man ställer den på det kortaste avståndet, hur blir det då om kedjan blir för spänd? Då kan man ju ej justera ner den mer.. Eller ska man lämna lite utrymme för att kunna släppa lite på spänningen?
Eller är kedjorna gjorda exakt för att det ska bli rätt spänning vid minsta möjliga avstånd mellan dreven från början? Har lite svårt att tro att det är den precisionen i kedjan från början.
Mvh Johan
Mot hösten ska jag försöka byta drivpaket på min hoj. Har kollat lite videor, och har även hjälp av ytterligare en.
Men undrar rent allmänt vilka fallgropar det finns, och om man ska tänka på något särskilt?
Och en sak jag särskilt undrar: Hur ställer man kedjespänningen när man monterar nya kedjan? Om man ställer den på det kortaste avståndet, hur blir det då om kedjan blir för spänd? Då kan man ju ej justera ner den mer.. Eller ska man lämna lite utrymme för att kunna släppa lite på spänningen?
Eller är kedjorna gjorda exakt för att det ska bli rätt spänning vid minsta möjliga avstånd mellan dreven från början? Har lite svårt att tro att det är den precisionen i kedjan från början.
Mvh Johan