Fotpinne i marken.

Det låter som du kör för fort i rondell. Det är lätt att man går omkull om man kör på en oljefläck, skräp eller om bilen framför nitar. Att fotpinnarna tar i skall inte vara någon fara på en modern motorcykel.

Låter som om cykeln har för låg markfrigång - är den sänkt?
En annan vanlig anledning är att fjädringen är för mjuk och då sjunker ihop vid svängar, vilket gör att fotpinnarna tar i asfalten tidigare än normalt.

Är TS säker på att det var fotpinnen, och inte foten som tog i?

En oerhört vanligt kombination av fel nybörjare gör är att:

1. Luta kroppen ut ur kurvan, vilket tvingar hojen till ÄNNU mer nedlägg. Istället för att tvärtom luta in överkroppen och därmed kunna räta upp hojen.

2. Ha fötterna med hålfoten/hälen på fotpinnarna, gärna snett vinklade utåt. Stjäl nästan 15 cm markfrigång.

3. Går igenom kurvan på avslag istället för gas.

..................
Det bästa för dig hälsa och ditt nöje är att så snart som möjligt gå en SMC kurs.. Det finns andra arrangörer, och definitivt snabbare tekniker om man ska jaga varvtider. Men för dig som vill åka och ha kul, och ändå komma hem på kvällen. Så rek. jag SMC då den pedagogiken kan höja en noobs nivå jäkligt snabbt.

Tjöör bara! :tummenupp

Som många redan sagt så är rondeller luriga, ofta oljespill och annat söl från lastbilar och bussar.
Dessutom är många rondeller medvetet feldoserade dvs. lutar utåt. I vissa fall ganska kraftigt, detta gör att MC´n lutar mer än i vanliga kurvor i förhållande till asfalten :va och då ligger fotpinne skrapet inte långt borta, inte heller hjulsläpp....
Så ta det lungt i rondeller.

Gör som folk säger, åk bana med lämplig arrangör. Och sluta köra tokfort i rondeller, det kommer sluta dåligt...

Fotpinnar kommer ta i till slut i alla fall, trodde aldrig det skulle hända på min motard ;) , och med lite tur kommer man upp igen...

Kör du så att du skrapar pinnar i rondeller borde du slå av på tempot för att åtminstone inte vurpa första säsongen med körkort. Även om man tillämpar IBAS körstil så skall inte pinnarna skrapa i vid rondellkörning på annat än glidare....

Ang. det TS sa om att "hojen lutar väl lika mycket för det"... När du svänger måste du förflytta tyngdpunkten åt det håller du svänger. Du kan göra det på lite olika sätt. Du kan:
  • Luta motorcykeln.
  • Hänga ut dig själv åt sidan.
  • Du skulle också kunna ha ett kvastskaft med en vikt på som du slänger ut åt sidan. (Bara för att hjälpa dig förstå principen)

Man använder sig med fördel av både punkt 1 och 2. Hänger du inte själv, så måste du luta motorcykeln mer för att åstadkomma samma sväng, och då finns det risk för att fotpinnar tar i.

Är TS säker på att det var fotpinnen, och inte foten som tog i?

En oerhört vanligt kombination av fel nybörjare gör är att:

1. Luta kroppen ut ur kurvan, vilket tvingar hojen till ÄNNU mer nedlägg. Istället för att tvärtom luta in överkroppen och därmed kunna räta upp hojen.

2. Ha fötterna med hålfoten/hälen på fotpinnarna, gärna snett vinklade utåt. Stjäl nästan 15 cm markfrigång.

3. Går igenom kurvan på avslag istället för gas.

..................
Det bästa för dig hälsa och ditt nöje är att så snart som möjligt gå en SMC kurs.. Det finns andra arrangörer, och definitivt snabbare tekniker om man ska jaga varvtider. Men för dig som vill åka och ha kul, och ändå komma hem på kvällen. Så rek. jag SMC då den pedagogiken kan höja en noobs nivå jäkligt snabbt.

Tjöör bara! :tummenupp

:facit :yoparty

Boka kurs med oss i Smc School AK skåne. ;) Alternativt en knix. Man lär sig massor och som grädde på moset har man skit kul!

Som många säger gå en kurs och lär dig hänga lite lagomt med kroppen(inte som vissa knäposörer). Sen att köra fort i rondeller är onödigt. Efter man fick släpp på båda hjulen så slutar man med sånt(en hel del skit ofta i rondeller).

Tack för alla tips då. Jag får väl ta och lugna ner mig lite. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna svänga för mycket (och på fel sätt tydligen?) så fort efter att jag fick körkortet. Men jag får väl ta och boka kurs då :)

Låter som om cykeln har för låg markfrigång - är den sänkt?
En annan vanlig anledning är att fjädringen är för mjuk och då sjunker ihop vid svängar, vilket gör att fotpinnarna tar i asfalten tidigare än normalt.

Allting är original på den, så sänkt ska den inte vara. Men fjädringen vet jag inte så mycket om den är som den ska. Som sagt, helt ny på motorcykel.

Last edited:
Det är inte bara att svänga med hoj, det finns mer bakom det hela än så.

Som Hund redan skrivit, går du inte på gas genom kurvan så tappar du markfrigång, sitter du fel så får du lägga ned mer för samma kurva, och tar du ett mindre optimalt spår så kan nedlägget bli onödigt hårt för kurvan.

Körkortet har inget med att köra hoj att göra, det är nu du skall ta tag i den aktiva, medvetna körningen - och en bra, snabb boost på det hela är just lite kurser med SMC. :)

/J

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back