Fotpinne i marken.

nattta

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
z750
Hejsan.

Idag när jag var ute och körde och kom fram till en fin liten rondell så tog vänster fotpinne i marken och jag lyfte upp hojen och höll på att åka av vägen pga det. Så därför undrar jag bara hur farligt det egentligen är? Är det bara att försöka ignorera det och fortsätta svänga? Kanske använder jag fel teknik? Tacksam för all hjälp. Jag kan tillägga att jag har kört motorcykel i 5 dagar och har en kawasaki z750!

Dags att hänga ut kroppen, eller sänka farten i rondellerna.

Farligt och farligt.
Det var ju farligt denna gång för att du slutade svänga och nästan körde av vägen istället.

Att skrapa fotpinne är inte farligt så länge du inte har tryck på den eller att den hakar i något, dock skulle jag inte säga att det är bra.

Kursdags.... :) Sök upp en KNIX med SMC, se det som en investering i många år på hoj framöver.

Okej. Tackar för hjälpen. Men jag förstår inte riktigt det där med att hänga ut kroppen? Hojen lutar väl lika mycket för det?

På streetfighters går pinnarna i väldigt fort.. hade samma "problem" på min Hornet 600..
Det är bara att hänga av ordentligt (och framförallt rätt) så löser sig problemet.

Eller problem och problem, så länge du inte har något tryck på innerpinnen så kan den ju böja sig om det är en orginalpinne och då är det ofarligt.

Stela pinnar på en z750 med sportambitioner?
Mina brukar vika upp sig med en följd av andra irritationsmoment.

På streetfighters går pinnarna i väldigt fort.. hade samma "problem" på min Hornet 600..
Det är bara att hänga av ordentligt (och framförallt rätt) så löser sig problemet.

Min Striitfajter skrapar inte pinne :tungan

Oan: Vad är det med alla dubbelinlägg :va

Har inte en z750 ledade fotpinnar som viker upp sig om de tar i?

Ta inte illa upp men det känns som en liten överdrift när du säger att du lyfte hojen och höll på att köra av vägen pga detta. Fotpinneskrap är väldigt vanligt och ofta ganska harmlöst, iaf på hojar som är designade för att "köras".

Sedan skulle jag avråda från att köra som f*n i rondeller. Ofta är greppet dåligt där och det ligger massa skit där. Allt från diselspill till MC-Donaldspåsar. :)

Sidan hängde upp sig så det blev väl spam på "Skicka snabbsvar" knappen :)

Tack för svaren i alla fall. Och ja, pinnarna är inte stela men som sagt. Första gången och det var väldigt obehagligt. Får väl kolla om det där SMC som ni säger!

Jag tog inte det på fem dagar, men jag har kört i 5 dagar sedan jag fick körkortet!

Har inte en z750 ledade fotpinnar som viker upp sig om de tar i?

Ta inte illa upp men det känns som en liten överdrift när du säger att du lyfte hojen och höll på att köra av vägen pga detta. Fotpinneskrap är väldigt vanligt och ofta ganska harmlöst, iaf på hojar som är designade för att "köras".

Sedan skulle jag avråda från att köra som f*n i rondeller. Ofta är greppet dåligt där och det ligger massa skit där. Allt från diselspill till MC-Donaldspåsar. :)

Varför? Alltså när jag skrev lyfte hojen så menade jag att jag rätade ut den. Så istället för att fortsätta svänga så höll jag på och köra rakt ut i diket. Men jag blev lite panik slagen när jag kände att det tog emot. Ren reflex. :confused:

Last edited:
Varför? Alltså när jag skrev lyfte hojen så menade jag att jag rätade ut den. Så istället för att fortsätta svänga så höll jag på och köra rakt ut i diket. Men jag blev lite panik slagen när jag kände att det tog emot. Ren reflex. :confused:

Aha, jag läste det som att du lättade bakhjulet, men så var alltså inte fallet. Ber om ursäkt.

När något skrapar i är otäckt när man inte är van, vilket ofta leder till det du skriver. Men mycket kan skrapa i innan det släpper, beroende på hoj det vill säga. Men på en z750 tror jag inte det är så illa.

McGuiness säger planera så löser det sig:
[YOUTUBE-ID]NANY1XGNn_4[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar