Fortsättningen på tråden om den friande våldtäktsdomen...(Fy F**)

benrangel skrev:
Det är möjligt att jag inte skulle gråta och ligga sömnlös över det, men jag skulle samtidigt hoppas på att den som gav sig på ett sådant tilltag åkte fast.

Jag betackar mig för medborgargarden.

Betyder det att du tycker rådande lagstiftning är acceptabel?

Markus skrev:
Betyder det att du tycker rådande lagstiftning är acceptabel?
Jag kan inte tänka mig att någon är nöjd med nuvarande lagstiftning.
Men bara för det så ska man inte ta lagen i egna händer.

Det är här är helt klart ett sjukt fall, man lider verkligen med flickan och familjen. Får hoppas att den nya lagen får starkare slagkraft.

eus skrev:
Jag kan inte tänka mig att någon är nöjd med nuvarande lagstiftning.

Lagen är ganska tydlig och de som stiftat den borde väl rimligtvis vara ganska nöjda. Juridiskt sett så har inte domstolen gjort fel, men lagstiftarna har tydligt sagt att om man försatt sig själv i vanmakt så är det per definition inte våldtäkt.
Jag tror inte problemet för många, inkl mig själv, är att det inte rubriceras som våldtäkt utan snarare att straffen blev löjligt låga (i de fall det utdelades straff) och att dessa exilirakier får fortsätta åtnjuta den trygghet de har i Sverige. Att det här inte är grund för utvisning är skrämmande. Och DET kan du tacka samtliga riksdagspartier för.

eus skrev:
Ja, det är lite som att välja mellan pest eller kolera när det är val.

Visst är det så, men jag har en egen strategi till ansvarstagande medborgarskap. Framgångsreceptet är dock hemligt. :D

martini skrev:
Det sitter uppe namn och bild på E-lux här.. Edit: sen om det är "vettigt" eller inte är upp till var och en att bedömma.
En av dessa bor i samma trappuppgång som en tjej kompis till mig såg jag nu
Om våldtäkten skett i mitt samhälle hade jag varit tacksam för infon om vilka som var inblandade :tummenupp
Hade de varit min dotter så vette fan vad man tagit sig till :gnissla

Sen om de kommer från Irak eller Sverige tycker jag saknar betydelse helt!

De idioter som skrev lagen borde skickas till Irak som minröjare :huvet
Bra att den ändras den 1/4!

sandstream skrev:
Sen om de kommer från Irak eller Sverige tycker jag saknar betydelse helt!

Det förnäma med att de är utländska medborgare är att man teoretiskt sett kan avsäga sig allt ansvar, deportera dem, slippa dem på livstid - allt för den nätta summan av en gummijolle och ett sjökort så de hittar tillbaks. (Okej då, de kan få en flygbiljett men de får fan ta sig till flygplatsen själva).

Markus skrev:
Det förnäma med att de är utländska medborgare är att man teoretiskt sett kan avsäga sig allt ansvar, deportera dem, slippa dem på livstid - allt för den nätta summan av en gummijolle och ett sjökort så de hittar tillbaks. (Okej då, de kan få en flygbiljett men de får fan ta sig till flygplatsen själva).
Jo det är sant men jag menade att jag skulle ha blivit lika förbannad om det varit 4 svennar.

När det är dags för utvisning så får en polispatrull ägna 4-5 timmar åt att hämta och lämna den som ska utvisas men det är ju en låg kostnad mot att ha dem i fängelse ett par år.

Markus skrev:
Det förefaller sig väldigt underligt att dom här får stanna, men familjer som sköter sig åker ut.

Markus skrev:
Visst är det så, men jag har en egen strategi till ansvarstagande medborgarskap. Framgångsreceptet är dock hemligt. :D
Men visst är ett idogt läsande av Aftonbladet en huvudingrediens?

Men hur hamnar man i en sådan sits som 13-åring med 4 vuxna kring sig som dricker sprit????

När jag var 13 cyklade man o köpte lite godis, spelade massa tv-spel, kollade TV/video och helt enkelt lekte. Det värsta man gjorde var att kasta jordklumpar på granntantens fönster så hon skickade sin son efter en så man fick springa för sitt liv eller palla jordgubbar på sommaren för att man var så liten att man kom under stängslet....

Man drack aldrig sprit - nånsin som 13åring.

Såg debatten kring detta på TV2 där pappan ringde in, modigt av honom och starkt att kunna hålla masken sådär som han gjorde!

O det gör inget om "folket" tar hand om dessa, det markerar bara att nånting är seriöst fel i lagstiftningen.

benrangel skrev:
Det är möjligt att jag inte skulle gråta och ligga sömnlös över det, men jag skulle samtidigt hoppas på att den som gav sig på ett sådant tilltag åkte fast.

Jag betackar mig för medborgargarden.

Medans du sitter och betackar dej i all din präktighet så far barn illa. Har du flickungar själv? Jag tvivlar på det, moralisera går tydligen utmärkt när man själv inte är drabbad.

Blip skrev:
Medans du sitter och betackar dej i all din präktighet så far barn illa. Har du flickungar själv? Jag tvivlar på det, moralisera går tydligen utmärkt när man själv inte är drabbad.

....Så när vi är tillräckligt känslomässigt berörda ska våra jurister skita i lagarna och istället dömma som pöbeln vill?

Jag håller med om att domarna är åt helvete... Att lagen MÅSTE(och tydligen ska) ändras...

Tyvär har vår lag varit katastrofalt dålig på dessa punkter...
Men tycker du på fullaste allvar att vi ska börja tumma på lagar och dömma ut det straff som vi känner för!?

korvgubbe skrev:
....Så när vi är tillräckligt känslomässigt berörda ska våra jurister skita i lagarna och istället dömma som pöbeln vill?

Jag håller med om att domarna är åt helvete... Att lagen MÅSTE(och tydligen ska) ändras...

Tyvär har vår lag varit katastrofalt dålig på dessa punkter...
Men tycker du på fullaste allvar att vi ska börja tumma på lagar och dömma ut det straff som vi känner för!?

Nej jag tycker inte att vi godtyckligt ska döma ut de straff den enskilde individen tycker. Här är det dock frågan om att HD inte bemödar sig med att ta upp fallet trots att man har en enorm folkopinion emot sig. Vem fan är sveriges lagar till för? Förövarna eller offren?

Medborgargarden ja.. Det är ju precis vad man sätter ihop i villaområden idag för att stävja stölder osv. Med den skillnaden att man sätter en annan etikett på det.

Vem fan skyller du för pöbel förresten.

korvgubbe skrev:

I detta fallet är ju många överens om att det inte hade varit fel.

Har man EN dålig månad i sitt liv kan man straffas tre år med betalningsanmärkning oavsett hur laglydig och bäst man är men våldta småflickor som man berusat e lugnt liksom att förgripa sig på barn där man kan klara sig med 7månader.
Nånting måste va fucked up och då vill man ta tag i det direkt istället för att vänta miljarder år innan nån lagändring kan ske. :3freak

Blip skrev:
Nej jag tycker inte att vi godtyckligt ska döma ut de straff den enskilde individen tycker. Här är det dock frågan om att HD inte bemödar sig med att ta upp fallet trots att man har en enorm folkopinion emot sig. Vem fan är sveriges lagar till för? Förövarna eller offren?

Medborgargarden ja.. Det är ju precis vad man sätter ihop i villaområden idag för att stävja stölder osv. Med den skillnaden att man sätter en annan etikett på det.

Vem fan skyller du för pöbel förresten.

HD är fortfarande vår sista juridiska utpost. Det är de som i sista hand ska se till att vi har ett rättvist rättsväsende som behandlar alla lika inför lagen och ser till att säkerställa att de lagar som finns följs till punkt och pricka...

Däremot är det politikerna som ska stifta lagar som följer folkets vilja... Därför borde en situation som denna aldrig ha inträffat.

MEN, tyvär fanns det tydligen kryphål i lagen... jag blir upprörd, förbannad och skulle inte gråta om dessa gärningsmän vaknade ett par tänder fattigare men jag tycker ändå att vi måste följa de lagar som finns.

De lagar som funkar dåligt ska politikerna korrigera. Och de politiker som fungerar dåligt ska folket välja bort....

TYvär råkade dessa gärningsmän ha "tur" med tiden. Efter den 1:a april ska förhoppninsgvis ingen slippa undan som betett sig som dessa svin gjort....

Mavve skrev:
I detta fallet är ju många överens om att det inte hade varit fel.

Nånting måste va fucked up och då vill man ta tag i det direkt istället för att vänta miljarder år innan nån lagändring kan ske. :3freak

Lagändringen är ju redan klubbad och kommer träda i kraft 1:a April....

Som jag sa.. det är vansinnigt att lagen varit utformad som den varit men rättsäkerhet måste ändå vara prio 1 annars hamnar vi i en gråzon där jag har ytterst svårt att tro att någon vill vara...

Edit:
Så säger lagen
Från den 1 april ändras lagen så att det inte längre har någon betydelse hur offret hamnat i ett hjälplöst tillstånd. Då ska det räknas som våldtäkt oavsett om offret sover, är medvetslöst, sjukt, handikappat eller har berusat sig själv.

.....ändringen kommer även om det är för sent...

Last edited:
korvgubbe skrev:
HD är fortfarande vår sista juridiska utpost. Det är de som i sista hand ska se till att vi har ett rättvist rättsväsende som behandlar alla lika inför lagen och ser till att säkerställa att de lagar som finns följs till punkt och pricka...

Däremot är det politikerna som ska stifta lagar som följer folkets vilja... Därför borde en situation som denna aldrig ha inträffat.

MEN, tyvär fanns det tydligen kryphål i lagen... jag blir upprörd, förbannad och skulle inte gråta om dessa gärningsmän vaknade ett par tänder fattigare men jag tycker ändå att vi måste följa de lagar som finns.

De lagar som funkar dåligt ska politikerna korrigera. Och de politiker som fungerar dåligt ska folket välja bort....

TYvär råkade dessa gärningsmän ha "tur" med tiden. Efter den 1:a april ska förhoppninsgvis ingen slippa undan som betett sig som dessa svin gjort....

Hehe varför diskuterar vi egentligen, vi tycker ju likadant! :7peta

Lagen

Ingen kunde tydligen svara på min fråga om hur det ser ut i övriga västvärlden, jag väntar fortfarande med spänning. Sedan om jag uppmanar till brott tycker jag är en ganska låg fråga. "Vettigt" kan vara att vägra dessa människor arbete, neka dem mat om man står i kassan på McD, skriva ett brev etc. etc. Det första du tänkte på var tydligen att slå skiten ur dem... Vänstern har tillräckligt med benrangel garderoben för att bespara sig likande uttalanden.

Ang. "Hur kan det bli så här" så kan vi tacka våra kära politiker. Läs gärna om en bricka i spelet på http://www.flashback.se/justice/. 1995 publicerade Jan Axelsson samtliga våldtäcktsdomar i Stockholm i sin registrerade papperstidning Flashback. EN av de dömda åtalade honom för förtal och fick rätt i tingsrätt och hovrätt med motivering att det fanns inget allmännintresse med att sprida denna information. Allmännheten bör alltså inte veta vilka brott som begås och vilka straff som döms ut (personen som åtalade Jan Axelsson hade fått tre års fängelse för "sexuella övergrepp" på förståndshandikappade barn). "Felet" Jan Axelsson gjorde var att han öppet ifrågasatte dagens rättsväsende och det skall man tydligen inte göra i Sossesverige.

2002 kom Socialstyrelsen med en "alarmerande" rapport om att straffen som dömdes ut i tingsrätt/hovrätt inte stod i relation tll brotten och höll på att förändra kvinnosynen i Sverige. Det stora problemet var framför allt att försvarsadvokaterna till alltför stor del lade skulden på offret och provocerade dem hårt under rättegången, vilket inte följer gängse praxis vid andra liknande brott där ord står mot ord (misshandel, personrån etc.).

I snart 10 år har alltså problemet varit välkänt och våra politiker har valt att fram tills nu inte göra ett skit åt problemet. Tvärt om har det blivit mer tillåtet att provocera offret i just våldtäcktsfall i domstol, något som inte förekommer vid något annat typ av brott. ytterst ansvarig för detta är vår justitieminister och jag ber en stilla bön att han kommer från ett annat parti efter nästa val. Först då vågar jag hoppas på någon form av upprättelse för alla de människor vars liv är förstörda av dagens politika inriktning.

(Nej, jag känner som tur är ingen som drabbats av detta men det finns vissa saker som helt enkelt är för vedervärdigt. När dessa saker mer eller mindre sanktioneras av vårqa politiker går det för långt)

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!